Myšlení a myšlenkové operace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické procesy VY_32_INOVACE_1B15 Myšlení myšlenkové operace.
Advertisements

PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Metody zkoumání ekonomických jevů
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Sebepoznání a sebereflexe
Rostlinné orgány - stonek
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Člověk a jeho svět 4. ročník
OVOCNÉ STROMY A OVOCE PODPORA PRO VÝUKU
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
VY_32_INOVACE_SVF35460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Člověk a jeho svět 4. ročník
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_07_PRV_Ovoce Téma Číslo projektu Anotace PRV 3 – Živá příroda CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad nakládání s odpady a recyklace jednotlivých.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lidské tělo - kostra.
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_06_20 Lesy světa
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Myšlení a myšlenkové operace
Název prezentace (DUMu): Buňky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
VY_32_Inovace_ Jaro - části rostlin Člověk a jeho svět 2.ročník
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
OVOCNÉ STROMY A OVOCE PODPORA PRO VÝUKU
Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Těžební průmysl AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Psychické procesy - vnímání
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Jak se rodí hory AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Severní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Sociální psychologie.
9) Křemičitany, 10) Organolity
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základy zbožíznalství
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
Stonek.
Stonek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Transkript prezentace:

Myšlení a myšlenkové operace Psychologie 4. S

Myšlení = zprostředkovaný způsob poznání skutečnosti ____________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________

Formy myšlení Základním stavebním kamenem myšlení je _____________: _____________________________________________________________________________________________________________________________________ (např. strom, ovoce)

SOUD = ________________________________. Např.: „Kovy jsou vodiče“. „Dům má střechu a okna“.

ÚSUDEK = ____________________________________________________________________ např. Kovy jsou vodiče (1. soud) Železo je kov (2. soud)  Železo je vodič (úsudek)

Typy úsudků: Indukce – ___________________________________________________________________ . Př.:Chalupa má komín, vila má komín, činžák má komín = domy mají komíny.

Dedukce - ___________________________________________________________________. Př.: Ovoce obsahuje vitamíny = hruška má vitamíny.

Základní myšlenkové operace Analýza = Syntéza =

Další myšlenkové operace Abstrakce = ___________________________________________________________________. Konkretizace = ___________________________________________________________________. Např.: živý organismus – obratlovec – savec – člověk.

Analogie = _____________________________________________________________________________________________________. např. Je stejně vysoký jako jeho otec. Zobecnění (Generalizace) = ______________________________________________________________________________________________________. např. Písemnou práci psala celá třída.

▼ Úkol č.1 Rozhodněte, o jakou myšlenkovou operaci se jedná: V obchodě už neměli rohlíky, proto jsem koupila housky. GENERALIZACE/ ANALOGIE Strom je růstová forma vyšších rostlin. Prýt (nadzemní část) stromu se skládá ze zdřevnatělé nevětvené spodní části - kmene, který se v určité výšce nad zemí dělí na jednotlivé větve. Horní část stromu, kde dochází k větvení, se nazývá koruna. ANALÝZA / SYNTÉZA

▼ Úkol č. 2 Vytvořte úsudek tak aby obsahoval tato tři slova: jablko, ovoce, vitamíny. ……….. obsahuje………….. ……….. je ………….. __________________________ …………………………………

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 18.5.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Strom DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6.