Ruská pravoslavná církev KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE  BACHŮV ABSOLUTISMUS  VZNIK RAKOUSKA- UHERSKA  FORMOVÁNÍ ČESKÉ MODERNÍ OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
REVOLUCE V RUSKU, VZNIK SSSR VY_32_INOVACE_107 Rusko v 19.století carismus => zaostalost snahy o změnu – 1825 povstání děkabristů do r nevolnictví.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
Řecko-perské války Nejslavnější hodina Řecka. Perská říše Peršané v 5. stol. př.n.l. vytvořili obrovskou veleříši. Šáh-in-šáh Dareios I. Chtěl dobýt i.
Přemyslovci - Boleslav II. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPřemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Vliv komunistického režimu na náboženství v České a Slovenské republice Seminární práce do předmětu společensko-vědní seminář Nina Hejlová Gymnázium Boskovice.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_12_INOVACE_33_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_VÝCHODNÍ EVROPA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Český stát za vlády Lucemburků
Uč. 27 – 31 atlas 18/8 ABSOLUTISMUS V RUSKU.
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
STŘEDOVĚK.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třicetiletá válka
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Křížové výpravy Kruciáty
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
" Jestli kýchne Paříž, chytí rýmu celá Evropa"
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Slované pravlast Slovanů – mezi řekami Vislou a Dněprem (vyznačená červeně) 6. st. – stěhování Slovanů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Josef II
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
SLOVANÉ na našem území od 6. století dodnes.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VELKÁ MORAVA.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Petr I. Veliký.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Úvod do středověku.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Československá republika-demokratický stát
Vláda prvních Habsburků
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Evropa v 9. – 11. století Vznik raných států.
Rusko a jeho dějiny.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Počátky středověku - raný středověk
EVROPA 11. STOLETÍ.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
REVOLUCE ROKU 1848.
1. světová válka.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Clunyjská reforma.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Ruská pravoslavná církev KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros

2. Skandinávci objevují říční cestu z Baltu na Blízký východ Varjagové turečtí Bulhaři Chazaři Byzanc Arabové

Rozpad Kyjevské Rusi Tak skončila slavná fáze ruských dějin: fáze kyjevského státu. Další nové období bylo obdobím nezávislých knížectví, jež udržovala pohromadě společná tradice a společná víra. Tato vývojová etapa byla přerušena ještě jinou asijskou invazí, totiž invazí Mongolů, a na ruské země padla temnota na dlouhá dvě staletí. Když počala svítat v ruských srdcích nová naděje, všechny oči se obracely nikoliv k jihu, kde stál Kyjev, kolébka ruské slávy, nýbrž k severu, kde na území knížectví suzdalsko-vladimírského vznikla Moskva. A právě z tohoto nového střediska se začala znovu uskutečňovat myšlenka jednoty ruských zemí, zrozená v Kyjevě a posvěcená církví.

1. Období dějin ruské církve 988-1240 – Kyjevská Rus 1240-1700 – Moskva 1700-1917 – Petrohrad 1917-1988 - Sovětská Moskva 1988-1991 - perestrojka a postsovětské období 25. prosince 1991 byla RSFSR oficiálně přejmenována na Ruskou federaci a v 19 hodin 38 minut nad Kremlem zavlála (namísto vlajky SSSR) ruská trikolóra.

1. Období dějin ruské církve Ivan Hrozný 1552 Petr Veliký 1696 Rusko 19. století

1. Období dějin ruské církve V pozdní Byzanci směli orla užívat císaři z rodu Palailogů. Odtud převzala orla roku 1487 ruská carská říše jako „třetí Řím“, po „pohanském“ Římu a křesťanské Konstantinopoli. V současnosti je opět v ruském státním znaku.

Ukrajina - Bohorodička Bělorusko - svoboda Ukrajina - Bohorodička - víra, věrnost Velké Rusko - síla, absolutismus

1. Období dějin ruské církve 1917-1988 - Sovětská Moskva 1988-1991 - perestrojka a postsovětské období 25. prosince 1991 byla RSFSR oficiálně přejmenována na Ruskou federaci a v 19 hodin 38 minut nad Kremlem zavlála (namísto vlajky SSSR) ruská trikolóra. současné vlajka prezidenta vlajka ruského prezidenta

2. Kyjevská Rus a Byzanc Spolu s byzantským ritem a místo byzantského společenství národů (the Byzantine Commonwealth) zdědila Rus politicko-církevní ideologii východořímského císařství s pojetím symfonie, systému, který ospravedlňoval spolupráci mezi církví a státem na těch nejvyšších úrovních. Ruská církev proto byla připravena – s výjimkou několika málo, ale zato významných epoch úpadku státní moci – ujmout se kontroly, a dokonce i moci ze strany státu.

2. Kyjevská Rus a Byzanc Legenda o pokřtění Rusi apoštolem Ondřejem apoštolové při pokřtění Rusi nebyli tělesně přítomni 12. století: učitelem Slovanů byl Andronik, jeden ze 70 učedníků vliv byzantský apokryfů (Ondřej působil u Černého moře): podepření autority Byzance vůči Římu putoval po cestách Varjagů (Vikingů – patron Skotska)

3. Nadvláda mongolských kmenů nemožnost mít pod kontrolou celé území závislost na obchodu (kdo ovládá vodní toky a námořní cesty) opakované nájezdy kočovných kmenů

3. Nadvláda mongolských kmenů Základním problémem pro ruské křesťanství byla velká rozloha a jí nedostatečně odpovídající diecézní organizace (Kyjevská Rus pokrývala 1 400 000 km2 s 6 700 000 obyvateli a měla jen 9 diecézí; naopak Byzanc byla mnohem menší a měla 750 diecézních sídel). Tato situace přispěla k tomu, že se šíření křesťanství na venkově zpomalilo, především pak na severu a na východě. Po mnoho staletí zůstalo křesťanské náboženství výsadou šlechty. Mongolské jho a nájezdy německých rytířů v baltské oblasti jen zvýšily odpor k západní církvi.

3. Nadvláda mongolských kmenů Jarlyk byl speciální listina, zhotovená na kůži a opatřená zlatou pečetí, kterou vydávali mongolští chánové. Jarlyky udělovali ve středověku chánové Zlaté hordy ruským knížatům, aby je tak potvrdili v jejich postech. daně decentralizace přesuny obyvatelstva vzrůst důležitosti Moskvy postupné osvobozování se Dmitrij Donský († 1389) sv. Sergej Radoněžskij 8. září 1380 byli Tataři poraženi v první velké otevřené bitvě s Rusy na Kulikovském poli

3. Nadvláda mongolských kmenů Během mongolského období přenesli kyjevští metropolité své sídlo, poněvadž oproti nebezpečnému jihu preferovali relativně klidnou Moskvu. Zde se rovněž těšili ochraně velkoknížat. Po r. 1461 se začali nazývat moskevskými metropolity. Titul patriarcha byl nakonec Moskvě přiznán Konstantinopolí (1589), která jí vyhradila páté místo v pořadí.

4. Moskva – Třetí Řím Zklamání z byzantské „zrady“ na ferrarsko-florentském koncilu (1438–1439, Řím do r. 1445) a následný pád Konstantinopole pod tureckým náporem (1453) byly nepřímými příčinami ruské autokefalie. mnich Filotej ze Psova (1523): „Všechna křesťanská císařství dospěla ke svému konci a spojila se v jediné říši našeho panovníka. Neboť dva Římy padly, ale třetí stojí a čtvrtý již nebude. V komentáři k listům apoštola Pavla se říká: Řím je celý svět.“

4. Moskva – Třetí Řím Legenda o bílém klobouku Moskevská Rus převzala dědictví Božího království na zemi jako třetí, poslední Řím. Druhý Řím – Konstantinopol – padl a zpronevěřil se; na jeho místo nastupuje Moskva. Toto přesvědčení je symbolicky podepřena legendou o bílém mnišském klobouku, který údajně kdysi daroval císař Konstantin papeži Silvestrovi na znamení moci nad Římem a který byl později přenesen do Konstantinopole. Odtud jej Filotej převezl do Ruska a od té doby ho používají moskevští patriarchové dodnes.

5. Období rozepří a občanských válek Rivalita mezi státem a církví dospěla do krizového období smuty (rus. смутное время, 1603/1605–1613, charakteristické pokračováním občanské války, nebývalou bídou, polsko-švédskými nájezdy, kozáckými povstáními a společenskými otřesy /Lžidimitrij I., Lžidimitrij II./ atd.). Za autoritářské vlády patriarchy Nikona (1652–1658), který se snažil zvýšit vlastní moc na úkor moci cara. Nikonovy liturgické reformy vedly k odlivu značné části nižšího kléru a laikátu, který se od církve oddělil, čímž vzniklo velké schizma (raskol) trvající dodnes (starověrci). Nikon byl sesazen řeckými duchovními na carův rozkaz, i když se snažil zreformovat moskevské rituály, aby odpovídaly řeckým, slovansko-balkánským a západoruským.

6. Petrohrad – ruské osvícenství Petr I. Veliký († 1725) odmítl jmenovat jeho nástupce, čímž de facto zrušil patriarchát (1721) a rozbil moc církve. Během 18. a 19. stol. byla církev spravována Posvátným synodem v Petrohradě, pod bdělým dozorem panovníka a vrchní prokurátora Posvátného synodu, jeho zplnomocněného zástupce.

6. Petrohrad – ruské osvícenství okno do Evropy Litevská Rus, ruská reformace a ruská sekularizace Židovská Rus katolická Rus pravoslavná obnova

7. Sovětská Moskva Bolševická revoluce (1917) a stalinský útisk byly pro církev příčinou nevýslovného utrpení. Církev byla obviněna, že úzce spolupracovala s carským režimem. Byl nicméně povolen Velký koncil (1917–1918), který obnovil patriarchát a povolal na jeho stolec sv. Tichona Vyznavač (, † 1925). Před druhou světovou válkou byli na svobodě jen čtyři biskupové a malá část nižšího kléru, kteří působili v několika málo chrámech otevřených věřícím, dosud nezbořených nebo přestavěných pro jiné účely.

7. Sovětská Moskva V průběhu druhé světové války byl Stalin (přezdívku „muž z ocele“ mu dal Lenin; Josif Vissarionovič Džugašvili, 1878–1953) donucen dočasně přerušit pronásledování a umožnit jmenování nástupce na patriarchální stolec po Tichonově smrti. Přísná vládní kontrola nad smutně zdecimovanou hierarchií, která nesměla udržovat žádné kontakty s laiky, pravidelně zpřísňovalo a přitvrzovalo pronásledování, jehož intenzita se neměnila ani po „uvolnění“ v éře Nikity Chruščeva (1957–1963).

8. Postsovětské období Církev byla osvobozena od vládní kontroly, a jelikož byl zrušen zákon o diskriminaci věřících, byl jí umožněn přístup k médiím. Přes tyto nabyté výhody se ruské církvi dosud nepodařilo znovu získat to, co ztratila při revoluci, ani nezískala status státní církve. Naopak byla donucena zápasit s ostatními náboženskými skupinami konvertitů v postsovětském Rusku.

8. Postsovětské období počet věřících: 150 mil. počet chrámů: 38 tis. (v letech 2009-2016: téměř 6 tis.) (1988 – 6.893) počet biskupství: 309 (1988 - 76) počet biskupů: 382 (1988 - 74) počet kleriků: 40 tis. (1988 - 7.397) počet klášterů: 972 (5.833 mnichů, 9.687 mnišek) (1988: 22 – 1.190) počet studentů na teol. fakultách: 14. tis.