Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Obecná část rozpočtového práva III
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Měnové právo I 26. března 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daňová teorie a politika
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Kontrola veřejné správy
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Finanční a rozpočtové právo
Česká národní banka.
Nejvyšší kontrolní úřad STR.99.  Nezávislý orgán.  Kontroluje hospodaření s majetkem státu.  Dohlíží na plnění státního rozpočtu.  Prezidenta a viceprezidenta.
Státní správa.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
FINANČNÍ SPRÁVA Petr Mrkývka © 2012.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Obecná část finančního práva II 16. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 36.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Česká národní banka.
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část finančního práva II
Rozpočet Evropské unie
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Úvod do finanční vědy a financí
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Paragrafované znění II
Základy teorie finanční správy
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Česká národní banka.
Úvod do finanční vědy a financí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Pojem finančního práva Pojetí finančního práva Právní principy ve finančním právu Účel a předmět finančního práva Obsah finančního práva Subjekty finančního práva Subjekty finanční správy

1. Pojem finančního práva soubor právních norem upravujících finanční vztahy, finanční práva, finanční pravomoci, finanční povinnosti ( + úprava pravidel a deklarování skutečností) pojem „finanční právo“ de lege lata § 121 soudního řádu správního § 8 odst. 5 zákona o auditorech § 3 odst. 2 vyhlášky o obsahu a dalších náležitostech zkoušek insolvenčních správců příloha nařízení vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství § 13 vyhlášky o výběru, přijímání a čekatelské praxi právních čekatelů

2. Pojetí finančního práva finanční právo veřejnoprávní se soukromoprávními prvky ryze veřejnoprávní (pozn. specifické oblasti se vztahem k finančnímu právu) v širším pojetí v užším pojetí jednotné diferencované

3. Právní principy ve finančním právu právní pravidla právní normy (předpisy) právní principy základní právní principy uplatnitelné v oblasti finančního práva obecné principy finančního práva zvláštní principy finančního práva

A. Základní principy ve finančním právu se uplatní celá řada základních právních principů princip spravedlnosti, princip zákonnosti, princip enumerativnosti veřejnoprávních pretenzí, princip právní jistoty, principy lex … derogat …, princip legitimního očekávání, princip správního uvážení, princip zákazu zneužívání pravomoci …

B. Obecné principy finančního práva princip tržního modelu národního hospodářství princip peněžního systému princip regulace peněžních fondů princip demokratické legitimizace finanční politiky princip dozoru ve veřejné finanční činnosti princip hospodárnosti a ekonomické efektivity finančních vztahů princip priority fisku

C. Zvláštní principy finančního práva rozpočtové právo principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdajů principy rozpočtového hospodaření ostatní principy daňové právo ukládání daní na základě zákona principy daní a daňové soustavy principy správy daní

C. Zvláštní principy finančního práva dotační právo princip nenárokovosti a účelovosti dotací měnové a devizové právo princip emisního monopolu centrální banky liberalizační princip princip měnové směnitelnosti právo finančního systému princip stability finančního systému

4. Účel a předmět finančního práva primárně úprava a regulace veřejných financí (příp. soukromých financí) úprava finančních vztahů finančních práv finančních pravomocí finančních povinností stanovení určitých pravidel a deklarování určitých skutečností

5. Obsah finančního práva Finanční vztah práva pravomoci povinnosti Finančněprávní vztah finančněprávní práva finančněprávní pravomoci finančněprávní povinnosti Práva Finančněprávní práva Pravomoci Finančněprávní pravomoci Povinnosti Finančněprávní povinnosti Určitá pravidla a určité skutečnosti Určitá pravidla a určité skutečnosti upravené finančním právem

6. Subjekty finančního práva ústavodárce, zákonodárce, lid, Evropská unie vláda, ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy, zastupitelstva územně samosprávných celků soudy, finanční arbitr tvůrce právní doktríny Tvůrci finančního práva podřazení adresáti nadřazení adresáti Adresáti finančního práva

Finanční (finančněprávní) vztahy Horizontální vztahy Subjekt finanční správy Subjekt finanční správy Vertikální vztahy Fyzická osoba Právnická osoba Horizontální vztahy

7. Subjekty finanční správy Základní členění Významné subjekty finanční správy Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr Národní rozpočtová rada Finanční a celní správa

Subjekty finanční správy A. Základní členění Subjekty finanční správy mezinárodní nadnárodní státní celostátní územní místní ostatní řídící (ústřední) řízené

B. Významné subjekty finanční správy mezinárodní Mezinárodní měnový fond nadnárodní Evropská centrální banka Účetní dvůr Evropské unie státní ústřední Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr Národní rozpočtová rada

C. Ministerstvo financí ústřední správní úřad organizační složka státu působnost - § 4 kompetenčního zákona v oblasti rozpočtového práva v oblasti daňového práva (v širším smyslu) v oblasti měnového a devizového práva v oblasti práva finančního systému ostatní

D. Česká národní banka právnická osoba postavení veřejnoprávního subjektu čl. 98 Ústavy a zákon č. 6/1993 Sb. hlavní cíl – péče o cenovou stabilitu působnost vydávání bankovek a mincí vedení účtů měnová politika činnosti spojené s cennými papíry devizové hospodářství dohled nad finančním systémem

Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 59/2000 rozhodování o zrušení těchto ustanovení zákona o ČNB (6/1993 Sb.): § 1 odst. 3 § 2 odst. 2 písm. e) § 2 odst. 1 věta první § 5 odst. 2 písm. b) § 6 odst. 3 § 35 písm. a) § 47 odst. 1 až 4

1. § 1 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb. Česká národní banka působí jako správní úřad v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními zákony.1) po novele č. 442/2000 Sb. České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.1)

2. § 2 odst. 2 písm. e) před novelou č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních zákonů. 1) po novele č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů. 1)

Z nálezu

3. § 2 odst. 1 věta první před novelou č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat stabilitu české měny. po novele č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat cenovou stabilitu.

Z nálezu

4. § 5 odst. 2 písm. b) před novelou č. 442/2000 Sb. Bankovní rada dále zejména b) schvaluje rozpočet České národní banky (§ 47); po novele č. 442/2000 Sb. b) schvaluje rozpočet pro činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky a sestavuje návrh provozního a investičního rozpočtu,

5. § 47 odst. 1-4 před novelou č. 442/2000 Sb. (1) Česká národní banka hospodaří podle rozpočtu schváleného bankovní radou. (2) Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu. (3) Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do tří měsíců po skončení kalendářního roku ke schválení příslušnému orgánu Parlamentu. Pokud ji tento orgán neschválí, je Česká národní banka povinna do šesti týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle jeho požadavku.

5. § 47 odst. 1-4 po novele č. 442/2000 Sb. (1) Rozpočet, který se týká činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle České národní banky, schvaluje bankovní rada. (2) V části provozních a investičních výdajů hospodaří Česká národní banka podle rozpočtu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Návrh tohoto rozpočtu sestavuje bankovní rada České národní banky a předkládá jej předsedovi Poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku. (3) Odmítne-li Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu České národní banky, je bankovní rada povinna do 6 týdnů předložit návrh doplněný a zpřesněný podle požadavku Poslanecké sněmovny. (4) Není-li Poslaneckou sněmovnou vysloven souhlas s rozpočtem České národní banky na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od prvního dne rozpočtového roku do dne schválení rozpočtu na tento rozpočtový rok objemem příjmů a výdajů rozpočtu České národní banky schváleného pro předchozí rozpočtový rok.

Z nálezu

6. § 35 písm. a) před novelou č. 442/2000 Sb. Česká národní banka a) vyhlašuje kurs české měny k cizím měnám; po novele č. 442/2000 Sb. a) po dohodě s vládou stanovuje inflační cíl a režim kursu české měny k cizím měnám,

Z nálezu

7. § 6 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb. nebylo po novele č. 442/2000 Sb. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy bankovní rady navrhuje vláda.

Z nálezu

Závěry nálezu nezávislost České národní banky institucionální instrumentální personální a organizační hospodářská či finanční

Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 14/01 zda je třeba ke jmenování guvernéra a viceguvernéra ČNB kontrasignace

Ústava Čl. 62 písm. k) Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezident republiky jmenuje členy Bankovní rady České národní banky Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavců 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.

Zákon o ČNB § 6 odst. 1 a 2 Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České národní banky. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident republiky.

Z nálezu

Z nálezu

E. Nejvyšší kontrolní úřad nezávislý (kontrolní) orgán čl. 97 Ústavy, zákon č. 166/1993 Sb. výkon kontroly hospodaření se státním majetkem plnění státního rozpočtu … nemožnost ukládat sankce de lege ferenda kontrola hospodaření územních samosprávných celků?

F. Finanční arbitr zákon č. 229/2002 Sb. fyzická osoba nezávislost a nestrannost působnost řešení sporů mezi institucemi a spotřebiteli v oblasti měnového práva, devizového práva a práva finančního systému

G. Národní rozpočtová rada nezávislý odborný orgán zřízená zákonem č. 23/2017 Sb. působnost sleduje vývoj rozpočtového hospodaření veřejného sektoru hodnotí plnění pravidel rozpočtové odpovědnosti

H. Finanční a celní správa dvě soustavy specializovaných subjektů finanční správy orgány Finanční správy České republiky orgány Celní správy České republiky

I. Orgány finanční správy ČR A. Generální finanční ředitelství B. Odvolací finanční ředitelství C. 14 finančních úřadů D. Specializovaný finanční úřad

A. Generální finanční ředitelství vznik od 1. ledna 2011 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

B. Odvolací finanční ředitelství vznik od 1. ledna 2013 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství místní působnost ředitel věcná působnost

C. Finanční úřady upravuje zákon č. 456/2011 Sb. správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství podřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství 14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost / celostátní působnost = vybraná působnost ředitel věcná působnost

Rozsudek NSS čj. 10 Afs 269/2017-34 Daňovou kontrolu může u daňového subjektu zahájit v rámci vybrané působnosti podle § 10 odst. 4 ve spojení s § 8 odst. 2 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, kterýkoliv finanční úřad.

D. Specializovaný finanční úřad územní působnost finanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty vybrané subjekty obrat nad 2 mld. banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd. některé daně nespravuje

II. Orgány celní správy ČR A. Generální ředitelství cel B. 14 celních úřadů C. Celní úřad Praha Ruzyně

A. Generální ředitelství cel zákon č. 17/2012 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

B. Celní úřady upravuje zákon č. 17/2012 Sb. správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel podřízeny Generálnímu ředitelství cel 14 celních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost ředitel věcná působnost

C. Celní úřad Praha Ruzyně upravuje zákon č. 17/2012 Sb. jako „běžný“ celní úřad + speciální ustanovení celní prostor

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy