Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
PAMĚŤ.
7. Paměť.
Efektivní učení.
Čidla receptory.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Hlavní poruchy myšlení
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Smysly.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
Pozornost a paměť, představivost
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Lidské smysly.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů Vztahuje se k paměti a vnímání Zobecňuje poznání skutečnosti Prohlubuje se od dětství Spojeno s řečí (jedno pomáhá rozvíjet druhé) Člověk myslí v pojmech

Pojem = základní jednotka myšlení Obecné a podstatné vlastnosti urč. skupiny věcí, dějů Shrnuje všechny potřebné znaky U člověka je vždy pojem spojený se slovem

Myšlenkové operace Řazení Třídění Srovnávání Analýza Syntéza Abstrakce Konkretizace Zobecnění

Dílčí myšlenkové operace Pojmy – slova Soudy Úsudky (induktivní x deduktivní) důkazy

Fáze řešení problému Identifikace problému Definování problému Inkubační fáze Formulování strategie řešení (algorytmické řešení, princip analogie, strategie heuristiky, strategie v hledu, originální řešení) Zpracování informací Ověření

Vlastnosti myšlení Široké Úzké Pružné x schematické Kritické x nekritické Hluboké x povrchní Přené x nepřesné

Řeč = slovní vyjádření myšlenek Slouží k dorozumívání Není jasné, co na čem závisí Obsahová stránka řeči – co říkáme Formální stránka řeči – jak to říkáme (intonace, rychlost, síla hlasu)

Druhy řeči Vnější mluvená řeč Vnitřní mluvené řeč Psaná řeč Mimoslovní sdělování – gesta, mimika, pohyby rukou, vzdálenost, symboly a obrázkové znaky

Paměťové procesy Procesy, které umožňují uchovat a zapamatovat Jedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů Vybavujeme si při nich předměty, jevy

Fáze paměti Zapamatování (kódování) záměrné x bezděčné Uchování (retence) Vybavení (reprodukce) záměrné x bezděčné znovupoznání = informaci si nedokážeme vybavit, ale dokážeme ji vybrat mezi jinými

Vysvětlení paměti Při ukládání informací vznikají paměťové stopy v nervových buňkách Mezi těmito buňkami vznikají spoje, které je nutno obnovovat Vzniká paměťová stopa (hluboká, mělká) V průběhu času se uložené informace pozmění

Druhy paměti Krátkodobá Dlouhodobá – mechanická x logická, explicitní (epizodická, sématická) x implicitní Názorná (zraková, sluchová…) Podle činnosti (hudební, fotografická)

Zapamatování Pozitivně ovlivňuje inteligence Čím více znalostí máme, tím lépe se učíme novým věcem Lépe si pamatujeme to, čemu rozumíme Lépe si pamatujeme to, čím více smyslů zapojíme Usnadňuje motivace Pozitivní vliv má spánek

Zapomínání Čl. zapomene část toho, co si zapamatoval Nejvíce toho zapomene v prvních hodinách po zapamatování V mozku dochází k útlumu mezi paměťovými buňkami Tempo zapomínání závisí na stylu, jak se učíme, obsahu a rozsahu látky Nejvíce se zapomíná to, čemu nerozumíme

Zapomínání Uvolňuje se místo pro nové informace – mozek se brání přetížení K některým inf. máme lepší přístup Čl. si vzpomene na nejvíce věcí před spaním K úplnému zapomenutí nedochází nikdy Úmyslné zapomenutí neexistuje

Poruchy paměti Hypermnézie – nadměrné zvýšení paměti určitého druhu Hypomnézie – snížení paměti (stáří) Amnézie – ztráta paměti, zapomnění Retrográdní (autonehoda) Anterográdní Halucinace paměti

Rozdíly v psychice muže a ženy - Řeč větší slovní zásoba, méně ji používají Denně asi 7000 slov Lépe počítají Kratší, výstižnější věty (mluví, aby předali informaci) Žena Menší slovní zásoba Až 21000 slov Ženy lépe čtou Neumí rychle předat informaci Mluví, aby navazovaly vztahy

Mozek Muž Žena Tíhnou k abstraktnímu, globální myšlení Mozek je větší a těžší V klidovém stavu aktivní asi z 33% používají při myšlení 6x více šedou kůru mozkovou soustřeďuje se na jeden úkon Řeší problémy ve vlastní hlavě Myšlení celku, nadhled Více trpí dyslectií, dysgrafií Žena Tíhnou ke konkrétnímu, mechanickému, praktickému myšlení (vidí detaily) Intuice V klidu je mozek aktivní z 90% - zapojují více částí mozku najednou (více věcí), 10x víc bílou kůru mozkovou O problémech mluví – často uvažuje nahlas Myšlení – detaily, otevřené

Paměť Muž Lepší orientační a logická paměť Žena Celkově mají lepší paměť Hlavně mechanickou a sluchovou

Zrak Muž Lépe vidí celky Lépe vidí za plného světla Žena Široké periferní vidění lepší barevné spektrum

Sluch Muž Slyší lépe zvuky spojené s pohybem Lepší schopnost zaměření, odkud zvuk přichází Lepší napodobování zvuků Žena Slyší lépe vysoké tóny Rozumí emocionálnímu podtextu zvuků Lepší sluch

Kůže Muž Silnější kůže na zádech Žena Tenčí, jemnější, citlivější (na dotek až 10x) Rychleji stárne Tvoří se jim tuková vrstva

Chuť a čich Muž Více než 10 000 chuťových receptorů Horší rozlišování chutí Žena Lepší rozlišování chutí než muži Lepší rozlišení pachů a vůní

Intimita a tělesná odolnost Muž Vyšší touha po sexu Menší vnímání bolesti, snaha překonat bolest Žena Náladová Snáší lépe fyzickou zátěž a bolest

Psychická odolnost Muž Odolnější, výkonnější, kritičtí, zachovají klidnou hlavu Základní potřeba: uznání, obdiv, úcta Žena Rychleji podléhají únavě, stresu a rozčilení Základní potřeba: láska, změna, romantika