1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko - geologická fakulta Institut hornického inženýrství a bezpečnosti Možnosti zjišťování korundu.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
- Šťáva aloe vera - 98,5% - Olivový olej - 0,42% - Želírovací činidlo carbomer - 1% - Potravinářský konzervant - kyselina sorbová (z lat. „ sorbus “- jeřáb)
Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu Boleslav Zach, Michael Pohořelý, Michal Šyc,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
CHEMICKÉ PRVKY vlastnosti kovů. ZASTOUPENÍ PRVKŮ V PŘÍRODĚ  v současné době asi 115 známých prvků  asi 90 prvků se vyskytuje v přírodě, zbytek je uměle.
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
Šťáva aloe vera - 98,5% Olivový olej - 0,42%
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H3O+) iontů –
VŠB - Technická univerzita Ostrava
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
CHEMIE - Sloučeniny dusíku
Izotopy uhlíku a radiokarbonová metoda datování
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
„Svět se skládá z atomů“
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Stanovení obsahu uhličitanů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KPG Katedra pedologie a geologie Půdní reakce
Adsorpce na fázovém rozhraní
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
Počítání krevních buňek
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Látky kyselé Proč jsou kyselé? Jaké mají pH?.
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Výpočty z chemických vzorců
Minerální látky jako podmínka života
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Potenciometrie, konduktometrie, elektrogravimetrie, coulometrie
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Uhlík v půdě a kyselá depozice
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Pedosféra = půdní obal země.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
Hnojení minerálními hnojivy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
Komposty a kompostování
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Buňka.
Dolomitické vápno a stabilizace popílků
Základní chemické veličiny
Adsorpce na fázovém rozhraní
PH.
Pedologie = půdoznalství
Transkript prezentace:

1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na růst rostlin Výrazný přímý vliv na celou řadu faktorů bezprostředně souvisejících s růstem rostlin

Příklady poměrů pH a pOH v roztoku ke koncentracím kyselých a zásaditých roztoků Kyselost Zásaditost pH Koncenrace H+ Koncentrace OH- pOH 1,0 0,00000000000001 14 1 0,1 0,0000000000001 13 2 0,01 0,000000000001 12 3 0,001 0,00000000001 11 4 0,0001 0,0000000001 10 5 0,00001 0,000000001 9 6 0,000001 0,00000001 8 7 0,0000001

3.1. Vliv na - přístupnost živin - rozpustnost všech sloučenin v půdě 3. Význam půdního pH 3.1. Vliv na - přístupnost živin - rozpustnost všech sloučenin v půdě - podíl iontů vázaných v půdním sorpčním komplexu - mikrobiální aktivitu - strukturu půdy MANGAN BÓR MĚĎ A ZINEK MOLYBDEN

4. Metody stanovení hodnoty pH půdy 4.1. Kolorimetrické stanovení Použitelné přímo na poli Rychlé Levné (max. stovky Kč) Méně přesné V ČR méně rozšířené

4. Metody stanovení hodnoty pH půdy 4.2. Elektrometrické měření Běžně používané v ČR Přesné Spolehlivé Většinou multifunkční Laboratorní stanovení Dražší (cca 10 000 Kč) Zdlouhavější příprava vzorku

5. Typy analýz pH Aktivní pH Vodný výluh (1 díl zeminy/5 dílů vody) Roztok Aktivní pH 5. Typy analýz pH H K+ Ca K H+ Ca2+ Ca H2O → K H+ H H K+ H+ H+ H Aktivní pH Vodný výluh (1 díl zeminy/5 dílů vody) Využití u zahradnických substrátů

5. Typy analýz pH Výměnné pH 0,01 mol/l CaCl2 – pHCaCl2 (pH/CaCl2) Roztok Výměnné pH 5. Typy analýz pH H + K+ K+ Ca K H+ Ca2+ K+ Ca K 0,2 M KCl → H+ K+ + H + + + H + + K+ H+ H+ H + Výměnné pH 0,01 mol/l CaCl2 – pHCaCl2 (pH/CaCl2) 0,20 mol/l KCl – pHKCl (pH/KCl) - ÚKZÚZ Shodné výsledky u obou metod Většinou o 0,5 – 1,0 nižší než aktivní pH

6. Interpretace naměřených hodnot pH Optimální hodnoty pHKCl minerálních půd (Vaněk et al., 2012) Půdní druh Kultura orná půda trvalé travní porosty Písčitá 5,5 5,0 Hlinitopísčitá 6,0 Písčitohlinitá 6,5 5,2 Hlinitá - jíl 7,0

8. Vliv pH na přístupnost živin DUSÍK FOSFOR DRASLÍK SÍRA VÁPNÍK HOŘČÍK ŽELEZO MANGAN BÓR MĚĎ A ZINEK MOLYBDEN pH

pH půdy ve světě

Vodivost Horní hodnoty vodivosti (mS/cm) Typ substrátu w/v 1:5* w/v 1:10 w/v 1:25 Množárenský, pro citlivé rostliny 0,75 0,5 0,4 Výsevní 1 0,65 Pěstební 1,8 1,2 1,0 w = weight: hmotnost substrátu; v = volume: objem vyluhovadla