aneb Jak přemýšlet o dějích v lidském těle a o Životě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

LÁTKOVÁ A NERVOVÁ REGULACE
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
VNITŘNÍ ÚSTROJÍ Prvouka 3.ročník. VNITŘNÍ ÚSTROJÍ Prvouka 3.ročník.
Obecná biologie.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
ŘÍDÍCÍ SOUSTAVY.
Centrální nervová soustava- mozek
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČLOVĚK
Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Robot Team Písek Kaufman Pavel Havlena Ondřej Kobylka Jaroslav
Biologie 1.ročník.
Hormonální řízení.
Receptory buněk ligandy Neuropeptid Receptorem se obecně rozumí otvor na povrchu buňky.Každý otvor má velice specifický a jedinečný tvar, který přesně.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Biologie člověka.
(C) Mgr. Martin Šmíd Obecná funkce vylučovací soustavy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Obecná endokrinologie
Žlázy s vnitřní sekrecí
Řízení organismu Filip Bordovský.
Patologická anatomie jatečných zvířat
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
VNITŘNÍ ÚSTROJÍ 3. ROČNÍK
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Homeostáza a termoregulace
Biologické vědy.
- zabývají se studiem živých soustav
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Přírodopis ČLOVĚK Tento projekt bude napsán podle výstavy Bodies, na které jsem byla nedávno v Praze.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Lidské tělo II. ( soustava trávicí, vylučovací, kožní, nervová )
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
JEDEN HORMON JEDNA CÍLOVÁ TKÁŇ JEDEN EFEKT (ÚČINEK) Toto je ideální situace, která ve skutečnosti existuje jenom zřídka (hypofyzární tropní hormony).
Hormonální soustava.
Soustavy orgánů - opakování
Biologie 3.ročník.
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Rizikové faktory a zdraví Okruh témat pro informační leták.
Obecná endokrinologie
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
Vztahy geografie k ostatním vědám
U jednobuněčných je tělo tvořeno jedinou buňkou  na změnu prostředí reaguje buňka.  tělo mnohobuněčných je tvořeno mnoha specializovanými skupinami.
HORMONÁLNÍ REGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Žlázy s vnitřním vyměšováním - endokrinní soustava U/60
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Projekt: Moderní výuka
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Buněčná fyziologie Buněčné membrány: 1.1 Vlastnosti membrán
3. Vlastnosti živých soustav
Bílkoviny (proteiny).
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Řízení živočišného organismu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

aneb Jak přemýšlet o dějích v lidském těle a o Životě Jak nahoře, tak dole aneb Jak přemýšlet o dějích v lidském těle a o Životě

Jaká je odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec? 42

Definice (současná) života v biologii Růst a vývoj Reprodukce Dědičnost Metabolismus Buněčná stavba Reaktivnost vůči okolí Homeostáze

Co je Život? Pro biologii zásadní otázka, na kterou neznáme odpověď (i když máme definici) To, že přijdeme na mechanismus neznamená, že jsme odpověděli na otázku proč Přestali jsme se ptát proč, ptáme se jen jak a jak to využít Patří otázka proč do vědy? Poznáváme mechanismy, ne Život

Má smysl míchat vědu a filozofii? Filozofie, víra, teologie Mnoho pokusu o sjednoceni Žádná společnost v lidské historii nepopřela duchovní rozměr života – až ta naše. Naturalismus – víra v to, že ve světě neexistují jiné než přírodní (natural) síly, tj. neexistují nadpřirozené (supernatural) Co je přirozené? Lze věřit smyslům (byť rozšířeným)?

Vše je koncept Definice pojmů – jednotný jazyk tělo-duše-duch id-ego-superego vědomí-podvědomí-nadvědomí oheň-voda-vzduch-země Bůh otec-syn-duch svatý Koncepty slouží k ukotvení našeho myšlení, dodávají rámec našemu vědění, umožňují nám poznávat rozumem

Koncept lidského těla dle jógy Jak na to přišli?

Smaragdová deska Hermes Trismegistos Jest pravdivé, jest jisté, jest skutečné, že to, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole, aby dokonány byly divy jediné věci. překlad: Pierre de Lasenic

Fraktály Složité objekty založené na jednoduchém, opakujícím se algoritmu různé typy

Mandelbrotova množina https://www.youtube.com/watch?v=0jGaio87u3A https://www.youtube.com/watch?v=ohzJV980PIQ

Fraktály v přírodě květák romanesko sněhová vločka mráz na okně cévní soustava strom …

Buňka komunikace jednotky cytoskeleton slabé vazebné interakce subatomární částice atomy molekuly molekulární komplexy intracelulární struktury slabé vazebné interakce membrány, kompartmenty slabé vazebné interakce chemické vazby Buněčná biologie jaderné síly Molekulární biologie Biochemie jednotky Jaderná fyzika

Tělo komunikace jednotky komunikace jazyk,… tělo cévní systém buňky tkáně orgány orgánové soustavy tělo cévní systém nervový systém cévní systém nervový systém Extracelulární matrix Sociologie Etologie Fyziologie Anatomie Hematologie Histologie Fyziologie Anatomie Imunologie mezibuněčné interakce jednotky Buněčná biologie Histologie

Země letadla, lodě mezistátní doprava infrastruktura gravitace společnost město stát kontinent planeta letadla, lodě mezistátní doprava infrastruktura gravitace elektromagnetické síly MHD Politolika Inženýrství Ekonomie populace společenstvo ekosystém planeta klimatické cykly koloběh vody, atd. biogeochemické cykly potravní řetězec Zoologie, Botanika, Mykologie,… Ekologie Biologie ekosystémů Geologie, meteorologie, klimatologie

Hyperprostor!!! Vesmír Astronomie Teoretická fyzika Kosmologie sluneční soustava Mléčná dráha lokální klastr lokální superklastr vesmírná síť Hyperprostor!!! Astronomie Teoretická fyzika Kosmologie

Jak nahoře, tak dole Analogické principy Pozor na aplikaci!!! sdružování se do vyšších celků – molekuly, organely, tkáně, společnosti, galaxie komunikace – chemické reakce, slabé interakce, mezibuněčné interakce, cévní soustava, řeč, infrastruktura mechanismy – stroje, molekulární stroje Pozor na aplikaci!!! nebrat nic doslovně pouze jako inspirace pro uvažování o mechanismech Nebezpečí - sociální inženýrství, eugenika,… Analogie není totožnost – nejde o absolutní podobnost, ale o způsob uvažování, který může pomoci v řešení

Kde se pohybujeme v biomedicíně Biochemie a molekulární biologie Biologie buňky Fyziologie Imunometabolismus Endokrinologie molekuly buňky orgány soustavy tělo Biologie systémů metabolické sítě signální sítě neuronové sítě imunologické a endokrinní sítě

Orgánové soustavy

11 soustav Opěrná – kosti Pohybová – svaly Kožní Oběhová – krev, cévy, srdce imunitní – leukocyty, orgány Dýchací – plíce, dýchací trubice Trávicí – trávicí trubice, slinivka, játra Vylučovací – ledviny, močové cesty Endokrinní – žlázy s vnitřní sekrecí, hormony Rozmnožovací - ♂, ♀ Nervová – Centrální a periferní systém, smysly

Opěrný systém

Svalová soustava

Cirkulační systém

Dýchací soustava

Trávicí soustava

Nervová soustava

Endokrinní soustava

Vylučovací systém

Reprodukční systém

Homeostáze

Homeostatické regulační mechanismy vychýlení receptor mozek žláza efektor

Homeostáze metabolismus nebo imunita Teplota, Tlak, pH, Glukóza v krvi, Stres,… Hormonální regulace V případě dlouhodobé nerovnováhy aktivace imunitního systému V případě infekce, zranění – nerovnováha, aktivace homeostatických mechanismů Imunometabolismus Metabolismus Hormonální regulace Imunitní systém