M-Ji-CU053-Slovni_ulohy_se_zlomky Slovní úlohy se zlomky cvičné úlohy
V prodejně měli žlutá, červená, modrá a zelená trička V prodejně měli žlutá, červená, modrá a zelená trička. Žlutých byla celkového počtu, modrých byla celkového počtu, zelených byla celkového počtu a červených bylo 95 ks. Vypočítej kolik triček bylo celkem v prodejně a kolik kterých barev. řešení
2. Na infekčním oddělení byla pacientů s AIDS, měla syfilis a 25 pacientů mělo kapavku. Vypočítej kolik pacientů leželo na infekčním oddělení s AIDS a kolik mělo syfilis. řešení
3. Tomáš utratil z ušetřených peněz za ovoce a za čokoládu. Zůstalo mu 21 Kč. Kolik Kč utratil za ovoce a kolik za čokoládu? 4. Jedna čtvrtina délky pilíře je zaražena v zemi, dvě třetiny jeho délky jsou ve vodě a nad hladinu vyčnívá část dlouhá 1,20 m. Jak dlouhý je pilíř?
5. Čtyři chlapci se dělili o 144 bonbónů. Jirka dostal z celého množství , Martin , Tomáš a Radek . Který z chlapců dostal nejvíce a který nejméně bonbónů? Kolik bonbónů každý dostal?
6. Petr spotřeboval při vaření celkového množství brambor, zůstalo mu kg brambor. Kolik kg spotřeboval a kolik bylo celkem kg brambor? 7. Z kovové tyče byly zhotoveny tri součástky. Na první byla spotřebována polovina tyče, na druhou dvě třetiny zbytku a třetí mela hmotnost 3 kg. Jakou hmotnost měla celá tyč? řešení
8. Písemná práce z matematiky dopadla takto: 8. Písemná práce z matematiky dopadla takto: Polovina žáků vyřešila jen část úloh, všechny úlohy vyřešilo 8 žáků, čtvrtina žáků nevyřešila nic. Kolik žáků psalo písemnou práci? 9. Čtyři spolužáci si rozdělili 1 500 Kč tak, že druhý dostal o polovinu méně než první. Třetí dostal o méně než čtvrtý a čtvrtý o 100 Kč méně než první. Kolik dostal každý? řešení
10.V teplárně spotřebovali první den pětinu zásoby uhlí, druhý den spotřebovali třetinu zbytku. Třetí a čtvrtý den spotřebovali zbývajících 6 400 tun uhlí. Jakou zásobu uhlí mela teplárna původně? 11.Ve škole studují kuchaři, číšníci, cukráři. Kuchařů je polovina celkového počtu, číšníků jsou celkového počtu a cukrářů je 80. Kolik je celkem žáků ve škole a kolik je kuchařů a kolik číšníků?
12. Žáci ušli na školním výletě za tři dny 36 km 12.Žáci ušli na školním výletě za tři dny 36 km. První den ušli cesty, druhý den zbytku. Kolik kilometrů ušli třetí den? 13.Žáci při úpravě okolí školy vysázeli první den celkového počtu stromků, druhý den zbytku a třetí den 144 stromků. Kolik jich celkem vysázeli? řešení
V prodejně měli žlutá, červená, modrá a zelená trička V prodejně měli žlutá, červená, modrá a zelená trička. Žlutých byla celkového počtu, modrých byla celkového počtu, zelených byla celkového počtu a červených bylo 95 ks. Vypočítej kolik triček bylo celkem v prodejně a kolik kterých barev. [ celkem 150, Ž-15, M-10, Z-30, Č-95 ] další
2. Na infekčním oddělení byla pacientů s AIDS, měla syfilis a 25 pacientů mělo kapavku. Vypočítej kolik pacientů leželo na infekčním oddělení s AIDS a kolik mělo syfilis. [ A-15, S-20 ] další
3. Tomáš utratil z ušetřených peněz za ovoce a za čokoládu. Zůstalo mu 21 Kč. Kolik Kč utratil za ovoce a kolik za čokoládu? [ 24 Kč; 15 Kč] 4. Jedna čtvrtina délky pilíře je zaražena v zemi, dvě třetiny jeho délky jsou ve vodě a nad hladinu vyčnívá část dlouhá 1,20 m. Jak dlouhý je pilíř? [ 14,4m ] další
5. Čtyři chlapci se dělili o 144 bonbónů. Jirka dostal z celého množství , Martin , Tomáš a Radek . Který z chlapců dostal nejvíce a který nejméně bonbónů? Kolik bonbónů každý dostal? [ J-18; M-18; T-60; R-48 ] další
6. Petr spotřeboval při vaření celkového množství brambor, zůstalo mu kg brambor. Kolik kg spotřeboval a kolik bylo celkem kg brambor? [ 2,25 kg; 3 kg ] 7. Z kovové tyče byly zhotoveny tri součástky. Na první byla spotřebována polovina tyče, na druhou dvě třetiny zbytku a třetí mela hmotnost 3 kg. Jakou hmotnost měla celá tyč? [ 18 kg ] další
8. Písemná práce z matematiky dopadla takto: 8. Písemná práce z matematiky dopadla takto: Polovina žáků vyřešila jen část úloh, všechny úlohy vyřešilo 8 žáků, čtvrtina žáků nevyřešila nic. Kolik žáků psalo písemnou práci? [ 32] 9. Čtyři spolužáci si rozdělili 1 500 Kč tak, že druhý dostal o polovinu méně než první. Třetí dostal o méně než čtvrtý a čtvrtý o 100 Kč méně než první. Kolik dostal každý? [ 500, 625, 375 ] další
10.V teplárně spotřebovali první den pětinu zásoby uhlí, druhý den spotřebovali třetinu zbytku. Třetí a čtvrtý den spotřebovali zbývajících 6 400 tun uhlí. Jakou zásobu uhlí mela teplárna původně? [ 12 000 t ] 11.Ve škole studují kuchaři, číšníci, cukráři. Kuchařů je polovina celkového počtu, číšníků jsou celkového počtu a cukrářů je 80. Kolik je celkem žáků ve škole a kolik je kuchařů a kolik číšníků? [ celkem 800, K-400, Č-320] další
12. Žáci ušli na školním výletě za tři dny 36 km 12.Žáci ušli na školním výletě za tři dny 36 km. První den ušli cesty, druhý den zbytku. Kolik kilometrů ušli třetí den? [ 6 km ] 13.Žáci při úpravě okolí školy vysázeli první den celkového počtu stromků, druhý den zbytku a třetí den 144 stromků. Kolik jich celkem vysázeli? [ 360 ] konec
Zdroje: F. Běloun a kol. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu Zdroje: F.Běloun a kol. Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. 8.upravené vydání.Prometheus. 2005. M.Dytrych, I.Dobiasová,L.Livňanská. Sbírka úloh z matematiky pro nižší ročníky víceletých gymnázií a pro 2. stupeň základních škol.1.vydání.Fortuna 1998.