Renesance Umělecký směr i historické období od 14. do 16.století. z lat. renascor = narodit se znovu, obnovit se / z italského rinascimento, tj. obnovení,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Reformace VY_32_Inovace_08SJ-4 Mgr. Jana Šenkeříková ZŠ A MŠ Nedašov Květen 2012.
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
RENESANCE Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_8_Renesance Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
HISTORIE NÁZORŮ NA VESMÍR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Úvod do umění renesance v Itálii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ekonomika– národní hospodářství
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
karel oliva Akademie věd ČR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Životní cyklus.
Anotace: Klíčová slova:
Úvod do umění renesance v Itálii
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_20
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Renesance.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Renesance Umělecký směr i historické období od 14. do 16.století. z lat. renascor = narodit se znovu, obnovit se / z italského rinascimento, tj. obnovení, obrození; Vývoj renesance: vzniká na severu Itálie, v prostředí italských městských republik (Florencie, Milán, Benátky, Janov), díky rozvoji obchodu, mořeplavectví a manufakturní výroby se zde rodí nový, renesanční styl života (tj. vztah ke světu) 14. století - počátky renesance ve Florencii 15. století - rozšíření renesance po celé Itálii 16. století - rozšíření do zaalpských zemí hlavním cílem : obnovit antickou kulturu (filosofii, literaturu, výtvarné umění, architekturu) a antický vztah člověka ke světu otevřena Platonova akademie ve Florencii

společnost rozvoj měst a obchodu - roste vliv měšťanstva vznik národnostních států (absol. monarchie) – Nizozemí náboženské války, selská povstání (Luther, Kalvín, Zwingli) významné objevy a vynálezy kompas – přesná navigace, rozvoj mořeplavectví střelný prach, střelná zbraň knihtisk -Gutenberg; revoluce v šíření informací kolovrat, zdokonalen tkalcovský stav, objeveno vodní kolo a větrný mlýn vysoké pece (zvýšení výroby kovu) Architektura: Inspirace antikou – jednoduchost, souměrnost, pravidelnost proporcí nové typy staveb – městské paláce, vily, letohrádky materiál - mramor a cihly, uplatňuje se sloupořadí, klenba a kupole  

Základy renesančního myšlení autonomie rozumu – rozum jako hlavní nástroj poznání a jednání, rozum svobodný, nezávislý na jakékoli autoritě, dotazuje se na vše, nic pro něj není tabu x scholastika – hlavní je víra, založená na autoritě Bible naturalismus – natura, z lat. příroda; každodenní svět, svět smyslový, a tedy i příroda sama, se stává předmětem zkoumání x scholastika – důraz na život po životě, na svět mimosvětský, svět života v Bohu, svět každodenního života je nepodstatný humanismus – z lat. humanitas, lidskost, láska k lidskému - nastává obrat k : 1. člověku jako předmětu hlavního zájmu (harmonie duchovní a tělesné stránky člověka, rozvoj vzdělanosti, ideál silného vládce) 2. člověk jako téma uměleckých děl (erotika v literatuře, nahota ve výtvarném umění, světská architektura - perspektiva) 3. individualismus (důležitý není rod a původ, ale původnost, originalita, proto ústup šlechty a církve, zrod měšťanstva, kapitalismu) Vznikají životopisy, autoportréty, umělci na rozdíl od středověku podepisují svá díla 4. člověk se stává středem všeho, tj. myšlení, hodnocení a jednání = antropocentrismus x scholastický theocentrismus, tj. Bůh středem všeho

5. Vědecký základ umění - umělci se zabývali i anatomií, optikou a technologiemi, které pak užívali ve své tvorbě, např. perspektivu v malbě a kresbě, odlévání soch z bronzu. Kresba začíná sloužit také ke studiím. (svalstvo, pohyb koně, rysy lidských tváří) 6. Realismus -  Objevují se scény ze „všedního života“ – vzniká např. novela (povídka ze života obyčejných lidí) nebo komedie inspirovaná životem rolníků. Ale! Realismus jako umělecký směr se objevil ve výtvarném umění a v literatuře až počátkem 19. století. 7.Nacionalizace umění - Pro středověké umění byl typický univerzalismus a od renesance začínáme rozlišovat národní umění s jejich typickými prvky a rysy. 8.Sběratelství - Pro středověk také neznámá věc. Sběratelství úzce souvisí se snahou co nejlépe poznat antický svět prostřednictvím hmotných památek, které se na italském území zachovaly v hojném počtu. Se snahou sbírat antické památky jsou spojeny i počátky archeologie. 9.Mecenášství – Umění se stává politickou zbraní a prostředkem bohatých a mocných, jak se prezentovat vůči veřejnosti.  

FILOSOFIE Platónská Akademie - obnovená jako vědecké centrum a škola, založená ve Florencii vládci z rodu Medici studuje se hlavně dílo Platóna, působení učenců z Byzance   oddělení filosofie a teologie na základě teorie dvojí pravdy předmět vědy = zkoumání přírody předmět náboženství = spasení duše Ve filosofii - 2 okruhy témat /skupiny filosofů: Přírodní filosofie, tj, uspořádání světa Politická filosofie, tj. uspořádání společnosti, státu

a) Přírodní filosofie příroda, v širším smyslu celý vesmír se stává předmětem filosofie (naturalismus)  Mikuláš Kusánský Mikuláš Koperník (1473-1543) spis O obězích nebeských sfér. 1543 nahradil geocentrický model vesmíru (Země středem světa) modelem heliocentrickým, v němž je středem světa Slunce a kolem něj obíhá Země (otáčející se kolem své osy) a ostatní planety v roce 1616 jeho spis na papežském Indexu zakázaných knih, odůvodnění: „Tvrdit, že Slunce nepohnutě stojí ve středu světa, je nesmyslné, filosoficky klamné a přímo kacířské, poněvadž je to ve zřejmém rozporu s Písmem svatým. Tvrdit, že Země nestojí ve středu světa, že není nehybná, nýbrž že se dokonce denně otáčí, je nesmyslné, filosoficky klamné. Je to přinejmenším chybná domněnka.“

Giordano Bruno (1548-1600) spis O nekonečnu, univerzu a světech. 1584 italský dominikán, obviněn z bezbožnosti, na útěku před inkvizicí pobýval i na pražském dvoře Rudolfa II. 6 let před svou smrtí uvězněn a jako kacíř nakonec upálen 1. nekonečný vesmír – Slunce není středem vesmíru, vesmír nemá střed, je nekonečný 2. panteismus – Bůh není mimo svět, nad světem, ale je totožný se světem   „Je jedno nebe, a tím je nekonečný prostor, lůno veškerenstva, univerzální prostředí, v němž vše probíhá a pohybuje se. A v něm jsou nesčetné hvězdy, souhvězdí, koule, Slunce a Země, které jasně vidíme; vedle toho pak rozumové důvody nás vedou k tomu, abychom se domnívali, že je jich tam nekonečně mnoho. Nesmírný a nekonečný vesmír je úhrnný výraz pro takový prostor a všechna tělesa v něm obsažená.“ „Bůh je nekonečno v nekonečnu, nachází se ve všem a všude, nikoli vně a nad, nýbrž jako nejpřítomnější.“

Galileo Galilei (1564-1642) italský vědec, astronom - vědecké poznání zakládal na kvantitativních experimentech, které matematicky analyzoval s použitím dalekohledu (který sestrojil) a četných astronomických pozorování potvrdil Brunovu teorii o stejnorodosti vesmíru (krátery na Měsíci) a Koperníkův heliocentrismus (družice Jupitera) a nekonečnost světů (Ml. dráha) vytvořil dynamiku, řadu zákonů mechaniky   Johannes Keppler člověk je schopen chápat přírodu v kvantitativních vztazích = jsou měřitelné a ověřitelné experimentem!

b) Politická filosofie spojena se vznikem měst, rozvojem obchodu a raného kapitalismu, vzniká potřeba nového uvažování o vládě a státu  1/ Nicolo Machiavelli (1469-1527) florentský diplomat, historik, oficiální historik rodu Medici; kritika církve, scholastiky, proti závislosti státu na církvi jako na nejvlivnější moci na zemi náboženství – má morální význam, ale stát musí být založený na právu! důraz na nutnost sjednotit Itálii a obnovit její velikost po vzoru antické římské republiky duchovní otec „machiavellismu“, tj. politiky prováděné bez ohledu na použité prostředky v zájmu vyššího cíle (cynické jednání v politice) díla: Vladař (1503), Rozmluvy

2/utopický socialismus Thomas More (1478-1535), spis Utopie. 1516 anglický právník, spisovatel, autor názvu „utopie“ (z řeč. u – ne, topos – místo) jako přemýšlení o jiné, lepší, dokonalejší společnosti, než je společnost současná jeho ideální společnost byla založena na společném vlastnictví, žádné peníze, žádné dluhy, společné zemědělství a řemesla, náboženská tolerance Thomasso Campanella (1568 – 1639) Sluneční stát – význam technické vynálezy, vláda moudrých kněží Francis Bacon Nová Atlantida - obraz ideální společnosti

3/Reformace z lat. obnovení, oprava, proces v křesťanské církvi - cílem návrat k prvotnímu, biblickému křesťanství příčinou byl rozpor mezi obrazem církve v Bibli a církevní praxí (usilování o moc, odpustky, aj.) důsledkem vznik tzv. protestantských církví Martin Luther (1483-1546), překlad Bible do němčiny německý teolog, kazatel a reformátor, zakladatel protestantismu, zavrhuje nárok církve být jediným prostředníkem mezi Bohem a člověkem (x odpustky) možnost vykoupení vidí pouze ve víře v Písmo, ve zjevené slovo Boží, jak je zachyceno v evangeliích – autorita Písma je vyšší než autorita církve Jan Kalvín (1509-1564), spis Instituce ženevský právník, kazatel říká, že profesní a hospodářský úspěch představuje znamení vyvolenosti Bohem