Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čím věda přispívá společnosti Václav Pačes Akademie věd ČR.
Advertisements

Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Jak dál v hodnocení a financování vědy: doporučení mezinárodního auditu Jitka Moravcová MŠMT Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Sociální politika a Welfare State
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Příprava projektového návrhu Lukáš Straňák, Ostrava 2006.
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy Marcela Linková Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Projekt Enterprise Europe Network Technologické centrum AV ČR Kouty nad Desnou APROCHEM2013, OZE2013, ODPADOVÉ FÓRUM
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
1 Výzkum, vývoj a inovace v ČR a ve světě Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2011.
Využití NUŠL pro ukládání a zveřejňování výsledků výzkumu a vývoje V ČR Open Access: otevřený přístup k vědeckým informacím v EU a ČR Technologické centrum.
MARKETINGOVÝ MIX.
Analýza kvantitativních dat I.,II.,III. Mezinárodní komparativní výzkumné projekty: data pro sekundární analýzu UK FHS Historická sociologie (LS 2014+)
Zkušenosti s evropskými infrastrukturními projekty (ESFRI) a spolupráce v rámci ERIC (European research infrastructure consortium) a související komunikace.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Technologické centrum AV ČR a projekt PACITA Zastoupení EK v ČR 10. července 2012 Lenka Hebáková Oddělení strategických studií Technologické centrum AV.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji 29. – OSTRAVICE Komercializace výsledků výzkumu a vývoje (marketing.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
EurActiv.cz Informační portál o dění v Evropě. PREZENTACE INFORMAČNÍHO PORTÁLU EURACTIV.CZ Obsah Co je EurActiv.cz? Info o EurActiv.com Obsahová struktura.
210 mm Národní technická knihovna podporuje.... OPEN ACCESS WEEK
PRELUDE Challenge – pokračování iniciativy za účasti nově připojených regionů Václav Sedláček ISSS Hradec Králové dubna 2005.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Prezentace projektu doktorského studia
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Mezioborová síť spolupráce pro policy development v oblasti udržitelného rozvoje Přehled aktivit COŽP 26. září 2011, Jana Dlouhá.
SPRINGER – POLITIKA OPEN ACCESS Publikování v režimu Open Access v biomedicíně Judita Kinkorová Lékařský Dům
Školské systémy, vzdělanost a ekonomická výkonnost
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
Sledování horizontu pro strategické plánování Miroslav Havránek Centrum pro otázky životního prostředí
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Centrum pro výzkum, vývoj a inovace Life for Science. Science for Life.
CEITEC – představení centra a možností spolupráce Roman Badík Projektový manažer Brno,
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
4. zasedání Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce března 2017Praha.
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
Společensky odpovědné podnikání
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Konflikt, koření života
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Od „Transferu technologií“ k „Managementu znalostí
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Transkript prezentace:

Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy Marcela Linková Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR

Akademická komunita a veřejná vykazatelnost „Myslím, že je velice důležité diskutovat se studenty na středních školách a univerzitách, protože kvalita výuky chemie a biologie v Čechách není dobrá. … A je důležité vysvětlovat, snažit se věci vysvětlovat dětem, přitáhnout je k chemii. Ukázat jim, že chemie není jen o formulkách a výpočtech... …V poslední době cítím jako svoji osobní odpovědnost ukazovat normálním lidem, co věda může dělat, protože jsme koneckonců placeni z daní a lidé platí dně, a pokud chtějí, musíme být schopni jim vysvětlit na úrovni, které rozumějí, co děláme… Úplně souhlasím, ty už jsi to říkala, musíme jít ven a komunikovat… jiná věc by ale byla, kdyby lidi přišli … říkali nám… …Přesně, jestli bychom měli poslouchat lidi v tom, co chtěj, abychom dělali ....no poslechnout si je můžem..“ [obecný smích] Zdroj: výzkumný skupinový rozhovor, projekt 6. RP KNOWING

Proměny vědy I. uzavřenost vědy důraz na disciplinaritu důraz na objektivní znalost validovanou prostřednictvím Metody hodnocení v rámci peer review nová znalost a výzkumníci odděleni od využití znalosti otevřenost novým aktérům (průmysl, vlády, občanská společnost) důraz na inter/trans-disciplinaritu důraz na vykazatelnost výzkumu důraz na Novou veřejnou správu (New Public Management) důraz na komercionalizaci a ekonomickou hodnotu výzkumu Tradiční a nové kooexistence mobilizace v různých kontextech za různým účelem nové nároky na výzkumníky a výzkumné instituce, včetně komunikace a popularizace vědy

Proměny vědy II. Akademický kapitalismus (Slaughter and Leslie 2001; Shore and Wright 2000; Shore 2008) Společnost auditu (Power 2003) Post-akademická věda (Ziman 2000) Věda modu 1 a modu 2 (Gibbons et al 1994, Nowotny et al 2001) Trojitá šroubovice (Leydesdorff a Etzkowitz 2001) Od vědy veřejné k vědě soukromé Komodifikace, marketizace, privatizace (Zanetti a Adams 2000) „Intelektuální vlastnictví začalo indikovat produktivitu výzkumu.“ (Guston 2000: 6) Pro některé autory nejdůležitější aspekt vývoje v oblasti vědy a výzkumu za poslední půl století (Dunn 2003: 60)

Důraz na spolupráci se soukromým sektorem Situace v ČR 1992-2010: od „vědeckého výzkumu a technologického vývoje“ k „výzkumu a vývoji“ až k „výzkumu, experimentálnímu vývoji a inovacím“ Důraz na spolupráci se soukromým sektorem Důraz na komercionalizované výsledky bádání Metodika hodnocení výzkumu a vývoje Občanská společnost, občanská diskuse a zapojení občanů vylučovány

Věda v českých médiích Čada a Červinková 2006 Tenglerová 2010 Deficitní model komunikace Nezájem až protest proti vědě je důsledkem nevědomosti a neinformovanosti Pokud poskytneme informace, postoje k vědě se zlepší Eurobarometry tento přístup ukazují jako mylný Humanistická tradice – vyšší kvalita občanství (Michael 2002) Oddechová, zábavní funkce Zprostředkovává informace o výsledcích výzkumů Přiměřená zjednodušenost Objektivita a hodnotová neutrálnost Vyhýbaní se kontroverzím Vylučování občanských organizací (jako hodnotově zaujatých) Média nepěstují kritickou veřejnou diskusi Tenglerová 2010 MF DNES, LN, HN, Právo: vědci v roli expertů komentujících události jsou mainstreamovaní do celého obsahu novin Rubriky věda apod. na konci novin Prezentace výsledků, ne procesu či důsledků bádání

Aspirace EU a veřejná vykazatelnost Ve veřejnosti nepanuje obecný strach z vědy, ale existují „kapsy“ nedůvěry v určitých oborech výzkumu Privatizace a komercionalizace výzkumu jsou součástí problému Důraz na občanské znalostní schopnosti (civic knowledge-abilities) Nutnost věnovat pozornost opomíjeným nebo neznámým, tudíž nepředvídatelným dopadům na společnost Od output orientace k input orientaci (sociální účely, potřeby a výhody) Renesance veřejné akce a aktivity – občanská aktivita a přijetí jsou potřeba pro dosažení cílů vytýčených pro evropský výzkum Master-narativy: dnes - růst, rychlost, ekonomický úspěch, ochrana znalosti a obchodní tajemství Zdroj: Taking European Knowledge Society Seriously 2007

Veřejná hodnota Hodnota vytvořená vládou skrze služby, zákony, regulace a další akce Nabízí nový jazyk pro diskusi reforem veřejného sektoru Představuje hrubé měřítko pro hodnocení výkonu politik a veřejných institucí [a] rozhodnutí o alokaci zdrojů Propojuje měřítka úspěchu s vyjádřenými preferencemi uživatelů V srdci veřejné hodnoty je veřejný zájem Oceňuje pozitivní dopady výzkumu, ale také bere v potaz nejistoty, negativní a nepředvídatelné dopady Zdůrazňuje, jak může veřejnost a veřejné hodnoty přispět k rozvoji vědeckého poznání

Berme znalostní společnost vážně K čemu je znalost? Jaké je její poslání a budoucnost? Je jedinou veřejnou hodnotou ekonomické bohatství? Nutno řešit na globální i národní úrovni Přístup ke znalosti Privatizace publikačních kanálů Utajování negativních výsledků výzkumu (farmaceutický, tabákový, medicínský atd. výzkum) – žaloby na vědce a vědkyně Odpírání možností výzkumu (např. Mexický záliv po havárii BP) Přístup k technologiím Jaké technologie jsou vyváženy a kam Generika a farmaceutický výzkum Klinické testy a nedostatečná ochrana občanů a občanek Technologický rozvoj a ochrana životního prostředí Genderový dopad vědy a technologií (55. zasedání Komise OSN pro postavení žen – 22.2.-4.3.2011)

Popularizace jako výchova k odpovědnému občanství Popularizace by neměla být pojímána jen instrumentálně Potřeba zvýšit „vlastnictví“, kontrolu a vliv občanů a občanek nad znalostí a technologiemi (tzv. upstream engagement) Podporovat to „občanské“ a „veřejné“ uvnitř, v srdcích vědců – aby reflektovali sociální a etické dimenze své práce Popularizace jako zdroj rozvoje občanského zapojení Pozitivní dopady: Růst identifikace s vědou Pozitivní kariérní volba pro děti a mladé lidi Rozvoj odpovědného přístupu ke světu Konkrétní dopady na společnost: zdraví, ochrana životního prostředí, jídlo a stravovací návyky, vztah k třetímu světu, světové chudobě atd.

Reference Čada, Karel, Alice Červinková. 2006. „Zaostřeno na vědu – komunikace věd v médiích.“ Pp. 35-47 in Čada, Karel, Alice Červinková, Marcela Linková, Dana Řeháčková, Tereza Stöckelová. Věda jako věc veřejná: vědní politiky a média. Sociologické studie. Praha: Sociologický ústav AV ČR. Dunn, Delmer D. 2003. „Accountability, Democratic Theory, and Higher Education.“ Educational Policy 17 (1): 60-79. Gibbons, M., C. Limoges, Helga Nowotny, S. Schwartzman, P. Scott, M. Trow. 1994. The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage. Guston, David. 2000. „Retiring the Social Contract for Science.“ Issues in science and technology online Summer 2000: 1-7. [online]. [cit. 24.4.2009] Dostupné na http://www.cspo.org/outreach/courses/paf547/Skim%20Readings/4/retiring%20the%20social%20contract.pdf. Leydesdorff, Loet, Henry Etzkowitz. 2001. The transformation of university-industry-government relations. Electronic Journal of Sociology. Nowotny, Helga, M. Gibbons, P. Scott. 2001. Re-thinking science: Knowledge and the public in the age of uncertainty. Oxford, UK: Polity Press. Power, Michael. 2003. “Evaluating the Audit Explosion”. Law & Policy 25 (3): 185-202. Rada pro výzkum a vývoj. 2008. Návrh reformy systému výzkumu, vývoje a inovací v České republice [online]. [cit. 8. 8. 2008]. Dostupné na http://www.vyzkum.cz.

Reference Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v České republice. 2008. [online] [cit. 7. 7. 2008]. Dostupné na http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=495405. Shore, Cris. 2008. “Audit Culture and Illiberal Governance: Universities and the Politics of accountability.” Anthropological Theory 8 (3): 278-298. Slaughter, Sheila, Larry L. Leslie. 2001. „Expanding and Elaborating the Concept of Academic Capitalism.“ Organization 8(2): 154-161. Taking European Knowledge Society Seriously. 2007. Brusel: Evropská komise. [online] Dostupné na http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/european-knowledge-society_en.pdf. Tenglerová, Hana. 2010. Postavení žen v české vědě a aktivity na jejich podporu. Monitorovací zpráva za rok 2009. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. [online] Dostupné na http://www.cec-wys.org/docs/monitor2010_final.pdf. Wilsdon, James, Brian Wynne, Jack Stilgoe. 2005. The Public Value of Science, Or How to Ensure that Science Really Matters. Demos open access. [online] Dostupné na http://www.demos.co.uk/files/publicvalueofscience.pdf. Zanetti, Lisa, Guy Adams. 2000. „In service of the Leviathan: Democracy, Ethics and the Potential for Administrative Evil in the New Public Management. Administrative Theory and Praxis 22(3): 534-554. Ziman, John. 2000. Real Science: What it Is and What it Means. Cambridge University Press.

marcela.linkova@soc.cas.cz www.zenyaveda.cz www.soc.cas.cz Děkuji za pozornost marcela.linkova@soc.cas.cz www.zenyaveda.cz www.soc.cas.cz