Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_14_02_invalid ní důchod Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název:VY_62_IVOVACE_3402_PaN POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
#MinimalniMzda. Funkce minimální mzdy:  sociálně-ochranná – zaměstnanci má zajistit, aby příjmy neklesly pod sociálně akceptovatelnou úroveň a zároveň.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Ing. Alice Horáčková
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Digitální učební materiál
Financování dopravní infrastruktury v období
Místní rozpočtové jednotky
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model důchod-výdaje.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Téma 11: Finanční plánování
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Základy ekonomie Seminář 9..
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Katedra finančního práva a národního hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Národní hospodářství Fiskální politika.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění za rok 2017
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Tisková konference ČMKOS
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
ministr práce a sociálních věcí
AČMN, 1. LF UK Praha, FHS UK Praha, LRS Chvaly
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Rizika veřejného dluhu
Mapování regionální potřebnosti seniorských služeb a podpory
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Úvod do makroekonomie.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
První kulatý stůl k vybraným problémům modelování dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Podnikový dluh a podnikový úpadek: analýza vývoje v roce 2012
INVESTICE.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí říjen 2018 Národní rozpočtová rada

Úvod a struktura Zpráva je zpracována na základě zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a je předkládána PSP ČR Předmětem je vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí v 50letém horizontu za předpokladu současného nastavení daňových a výdajových politik Nejedná se proto o klasickou prognózu Struktura: Aktuální situace a pozice sektoru Demografická projekce a makroekonomické prostředí Výdaje a příjmy sektoru veřejných institucí Primární saldo a vývoj dluhu sektoru veřejných institucí Závěry

Aktuální situace a střednědobý výhled Hospodaření sektoru je v současnosti v bezpečné vzdálenosti od obou hranic daných zákonem (- 1 % HDP a 55 % HDP) Na dobrém výsledku má podstatný podíl hospodaření místních rozpočtů Podíl dluhu na HDP klesá také díky hospodářskému růstu Nastavení fiskální politiky je však procyklické – fiskální politika neplní stabilizační funkci Zdroj: MF ČR a výpočty NRR

Demografická projekce Vysoká varianta demografické projekce ČSÚ z roku 2013, mírně upravena o nová data Podstatná změna ve struktuře - počet osob 65+ vzroste o 60 % a jejich podíl na populaci vzroste z 19 % na 31 % Prodlouží se i naděje dožití - o 9,4 let u mužů a 8,2 let u žen Zdroj: ČSÚ a NRR

Makroekonomický vývoj Česká ekonomika se bude nadále přibližovat vyspělým zemím V simulaci počítáme s konvergencí k Rakousku – rozdíl v ekonomické úrovni se v průměru snižuje o 1,9 % ročně Předpokládáme, že konvergovat bude i podíl mezd na HDP – růst reálných mezd proto bude dlouhodobě vyšší než růst HDP na pracovníka Veličina Průměrné tempo růstu 2018 - 2068 HDP na obyvatele 1,9 % HDP celkem 1,8 % Náhrady zaměstnancům 2,0 % Průměrná reálná mzda 2,3 % Zdroj: Výpočty NRR

Důchodový systém I. Zvyšování důchodového věku až do roku 2030 na úroveň 65 let Počet starobních důchodců bude kulminovat kolem roku 2059 (zhruba o 40 % více než dnes) a ve stejném období bude kulminovat i podíl výdajů na starobní důchody na HDP Předpokládáme valorizační schéma: ½ růstu průměrné reálné mzdy a plné pokrytí růstu cen pro domácnosti důchodců Zdroj: Výpočty NRR

Důchodový systém II. Příjmy systému se mírně zvýší díky růstu podílu mezd na HDP Objem invalidních a pozůstalostních důchodů se zvýší mírně Až do roku 2030 bude systém přibližně v rovnováze, poté prohlubování deficitu až do roku 2059 Příjmy a výdaje na důchodový systém v % HDP 2020 2040 2060 2068 Starobní důchody 7,0 9,5 12,9 12,2 Důchody celkem 8,4 10,9 14,3 13,7 Příjmy 8,8 9,0 9,1 Saldo 0,1 -2,2 -5,3 -4,7 Zdroj: Výpočty NRR

Zdravotnictví 5,4 % HDP 6,8 % HDP Předmětem jsou pouze výdaje hrazené veřejným zdravotním pojištěním Projekce ovlivněna demografií Systém bude ke konci období v mírném deficitu, ale výrazně vzroste počet tzv. státních pojištěnců Zdravotní náklady podle věkových skupin (v % HDP na obyvatele) Růst výdajů z veřejného zdravotního pojištění 5,4 % HDP 6,8 % HDP Zdroj: Výpočty NRR

Sociální dávky a další výdaje Ze sociálních dávek bude měnící se demografií ovlivněn nejvíce příspěvek na péči – jeho váha na HDP vzroste až na dvojnásobek Růst výdajů (jako % HDP) očekáváme zejména u výdajů na obranu (+0,6 % HDP), výdaje na zaměstnance sektoru veřejných institucí (+0,6 % HDP), výdaje na dlouhodobou péči (+0,4 % HDP) a platby do EU (+0,1 % HDP) Pokles očekáváme u veřejných investic (-0,3 % HDP) v % HDP 2020 2040 2060 2068 Výdaje celkem bez úroků 38,5 43,5 48,3 47,5 Zdroj: Výpočty NRR

Příjmy sektoru veřejných institucí Změna struktury a objemu příjmů bude ovlivněna rychlejším růstem mezd než HDP Vzroste váha příspěvků na sociální zabezpečení a váha DPFO Klesne váha daně z příjmu právnických osob Váha ostatních daní a příjmů zůstane přibližně stabilní Vybrané příjmové položky v % HDP 2020 2040 2060 2068 Daně z příjmu FO 4,5 4,7 4,9 Daně z příjmu PO 3,2 2,8 2,5 2,4 Příspěvky na sociální zabezpečení 15,4 16,2 17,0 Příjmy celkem 40,1 40,8 41,4 Zdroj: Výpočty NRR

Saldo a dluh sektoru veřejných institucí I Primární saldo (tj. bez zahrnutí úroků) bude podle projekce až do roku 2030 kladné Rychlé zhoršení salda po roce 2030 povede k růstu dluhu a k dosažení hranice 55 % HDP (tzv. dluhové brzdy) by došlo kolem roku 2047 Prolomení dluhové brzdy by také vedlo ke zvyšování úrokové míry a nákladů na obsluhu dluhu, což by dluh dále prohlubovalo Na konci projekce se ekonomika ocitá v dluhové pasti v % HDP 2020 2040 2060 2068 Roční saldo celkem 1,0 -3,6 -13,0 -20,1 Zdroj: Výpočty NRR

Saldo a dluh sektoru veřejných institucí II Mezera udržitelnosti veřejných financí = o kolik procentních bodů by muselo být saldo každý rok lepší, aby v závěru projekce dluh nepřesáhl 55 % HDP? 2,86 I relativně nízká úroveň dluhu naráží na problematiku jeho rozložení mezi domácí banky a zahraniční investory Deficity důchodového systému mají na dynamiku dluhu zcela zásadní vliv (230 % vs. 60 % HDP) Zdroj: ČNB a výpočty NRR

Děkuji Vám za pozornost