Cvičení Nauka o stavbách I. Část 1. Člověk v prostoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk v prostoru antropometrie
Advertisements

Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Ústav vs. Komunitní služba Domov Háj. Objekt Pětipatrová budova. Rodinný dům. Je běžné žít na ubytovně nebo v hotelu? Napořád? ústav komunitní služba.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Co dnes uslyšíte? Užití fotogrammetrie Konstruktivní fotogrammetrie Vodorovný snímek Prvky vnitřní orientace vodorovného snímku Rekonstrukce snímku z dostupných.
Netradiční zdroje elektrické energie
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PŘÍKLADY vše převzato ZELENÁ ÚSPORÁM PŘÍKLADY vše převzato
Měření délky pevného tělesa
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vytápění Tepelné ztráty
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Koule Kulová plocha – je množina bodů v prostoru, které mají od daného bodu S tutéž vzdálenost r. Koule – množina všech bodů v prostoru, které mají od.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Výroba II.. Výroba II. Organizace výrobních pracovišť V jedné dílně jsou příbuzné stroje Výrobek prochází několika dílnami Technologické uspořádání.
DUM II. / 6. lidské tělo Bc. Zdeněk Klíma.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Technické prostředky v požární ochraně
Tolerování rozměru a geometrické tolerance
Zpráva o uplatňování územního plánu
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Pozemkové úpravy.
Plnění Politiky architektury a stavební kultury ČR
Zemní práce a zakládání staveb
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_JEDNODUCHÉ LEŠENÍ 2_Z2
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Konstrukce trojúhelníku
Provoz v bytě, vertikální (schodiště) i horizontální komunikace
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Územní plán s prvky regulačního plánu
7. Polohové vytyčovací sítě
Sociální a dostupné byty
Seminář o stavebním spoření
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Centrum pro vědu a výzkum Slováková Eva, VB /2006
Konstrukce a výroba dřevostaveb
Stavebnictví - Bydlení a DPH
Transkript prezentace:

Cvičení Nauka o stavbách I. Část 1. Člověk v prostoru Ing. arch. Klára Frolíková Palánová, Ph.D. homel.vsb.cz/~fro04

DOPORUČENÁ LITERATURA Štípek J. a kol. Základy nauky o stavbách. Vyd.: FA, ČVUT. Praha, 2009 Štípek J., Paroubek J. Stavby pro bydlení. Vyd.: FA, ČVUT. Praha, 2006 Neufert P., Neff L. Dobrý projekt, správná stavba. Vyd.: Jaga. Bratislava 2005 ČSN 73 4301 Obytné budovy ČSN 73 4305 Zaříditelnost bytů

rozměry lidského těla jsou jedním z výchozích podkladů pro dimenzování bytového prostředí faktory ovlivňující navrhování antropometrické rozměry zatížení užívaných předmětů při různých polohách těla svalová síla vhodná vzdálenost vidění potřeba pohybu pohybový rozsah kloubů

ERGONOMIE ergonomie (ergon – práce; nomos-zákon) věda zabývající se optimalizací lidské činnosti (vhodné rozměry, tvary nástrojů, nábytku a jiných předmětů) integruje a využívá poznatky z humanitní vědy (psychologie práce, fyziologie práce, hygieny práce, antropometrie, biomechaniky z technické vědy (věda o řízení, kybernetika, normování…)

ANTROPOMETRIE antropometrie nauka o měření lidského těla není možné odděleně posuzovat tvar a funkci měření lidského těla somatometrie kefalometrie osteometrie antropometrické body variabilita člověka kontrola rozměrů

PROBLEMATIKA NAVRHOVÁNÍ CHARAKTERISTIKA KOSTROVÉHO PODKLADU + SKUTEČNÉ NÁROKY ČLOVĚKA NA PROSTOR (jeho proporce, změny těchto proporcí při různých polohách a pohybech a znalost fyziologických možností)

PERCENTILY vzhledem k lidské variabilitě nevystačíme s aritmetickým průměrem, používáme taktéž hodnoty percentilů (1.,5.,50.,95.,99 percentilu, zřídka 25. a 75.) příklad.: 5. percentil nám udává hodnotu, od které je menších nebo lehčích 5% celé populace, při 95. percentilu je hodnota, od které je vyšší 5 % dané populace. Tyto hranice nám udávají meze.

Úkol č. 1 překresli či překopíruj typové značky nábytku, optimální velikosti a vzdálenosti nábytku dle ergonomie a antropometrie člověka

Pro zjištění vhodnosti návrhu jednotlivých místností je vhodné zakreslit do půdorysů nábytkové zařízení vč. vestavěného nábytku Úkol č. 2 půdorys vzorového RD vybav nábytkem

PLOŠNOST

Úkol č. 3 do vzorového RD spočítej : zastavěnou plochu, užitkovou plochu, obytnou plochu, počet obytných místností, počet předpokl. osob, obytná plocha na osobu, poměr obytné plochy na pl. užitkové

NORMA 73 4301 OBYTNÉ BUDOVY úroveň podlahy obytných místností musí být nejméně 150 mm nad nejvyšší úrovní přilehlého upraveného terénu, nebo terasy na terénu okenní parapety 850 mm vysoké hrana parapetů obytných místností nejméně 1,8 m nad tímto chodníkem, nebo musí být mezi domem a chodníkem nejméně 3 m široká plocha zeleně. řešení bytu musí umožňovat přeprav předmětů o rozměrech 1 800 x 600 x 1 800 mm min. šířka obývacího pokoje min. 3 300 mm min. šířka jednolůžkové ložnice 1 950 mm min. šířka dvoulůžkové ložnice 2 400 mm min. šířka obytné kuchyně (u bytů 1. a 2. kategorie) 3 300 mm sv. výška obytných místností u RD 2 500 mm sv. výška obytných místností u BD 2 600 mm v podkroví 2 300 mm

jednořadé uspořádání kuchyňského zařízení musí mít volný prostor před ním široký min. 1 100 mm dvouřadé uspořádání min. 1 000 mm

REKAPITULACE ÚKOLŮ antropometrie + velikost nábytku + odstupy…překresli systematicky na A3 vybavit nábytkem vzorovou kuchyň, ložnici, obývák (hledej více variant) 3. do vzorového rodinného domu (např. viz. web stránky ateliérů/ateliér ZAN I./ zadání vily) spočítej: zastavěnou plochu užitkovou plochu obytnou plochu počet obytných místností počet předpokládaných osob obytná plocha na osobu poměr obytné plochy na ploše užitkové