KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Křesťanství Nejrozšířenější náboženství – 2 miliardy věřících
Advertisements

Byzantská církev a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Křesťanství vznik a podstata.
Pastorace mládeže v katolické církvi
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
Křesťanství.
Centrum pro katechezi v Olomouci Křesťané přestávají být pronásledováni a křesťanství se naopak stává se privilegovaným náboženstvím. Křesťané přestávají.
Náboženská mapa současného světa
KŘESŤANSTVÍ.
Křesťanství.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Religionistický pohled
A TAK BRATŘI, MODLETE SE ZA NÁS, ABY SE SLOVO PÁNĚ RYCHLE ŠÍŘILO… Modlitby na březen 2015.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Antický Řím Dějiny impéria.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Vypracoval: Jakub Moravec
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
KŘESŤANSTVÍ.
Struktura třetího tématu
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Náboženská mapa současného světa
SEKTÁŘSTVÍ.
Religionistický pohled
KŘESŤANSTVÍ.
Ježíš MICHAELA CHLUMSKÁ, C4A. Život  Mezi 7 a 1 p.n.l. – mezi 29 a 36 n.l.  Josef a Marie  Ježíš Nazaretský  Rok 28, oblast dnešního Izraele a západního.
Syropalestina.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Křesťanství autor VM:Ondřej Vojáček.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Konstantinopol Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY JUSTINIÁN A BOJ O OBRAZY. Východořímská říše a církev Spjatost byzantské říše s římskou říši. Dějinný význam Konstantinopole. Termín.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Byzantská říše Důležité pojmy
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
V ERONIKA H LUBINKOVÁ Velehrad je všeobecně známý jako poutní místo, které nese odkaz Cyrila a Metoděje. Ze sdělovacích prostředků se dovídáme o.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Křesťanství – církevní dějiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tereza Krůželová, Veronika Sloupová
Cyril a Metoděj biografie.
Vypracoval Jáchym Jedlička
Náboženská mapa současného světa
Byzantská říše Byzantská říše
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Ekumenizmus a mezináboženský dialog I
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Úvod do středověku.
Náboženská mapa současného světa
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019,
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi) 2. Rozvoj liturgických rodin

Obřad není jen liturgie, ale spíše komplexní katolická tradice, jedinečný způsob, kterým jisté společenství věřících vnímá, vyjadřuje a prožívá svůj katolický život v rámci Kristova mystického těla.

1. Židovská tradice Abrahám

1. Židovská tradice Zkušenost vyvolení Zkušenost exilu Vytváření náboženské zkušenosti → helenizace → identita První židovská vzpoura a zničení chrámu Druhá židovská vzpoura Vytváření ghetta

Odpověz nám v den, kdy voláme!

2. Křesťanská tradice První pronásledování → první misie Apoštolé a Pavel „naše evangelium“→ 1Sol Křesťanství jako světové náboženství

3. Postupné rozrůznění křesťanské tradice Křesťanský Východ → Antiochie, Alexandrie, Jeruzalém, Konstantinopol Křesťanský Západ → Řím

1. Křesťanský Východ Rozhodující pro její utváření byla Diakleciánova správní reforma z roku 293 (tetrarchie).

3. Postupné rozrůznění křesťanské tradice Správní reforma byla dokončena po smrti Theodosia (395). Hranici mezi částí východní a západní částí Římské říše tvořily řeky, které protínající dnešní Balkán, Středozemní moře a dnešní Lýbii.

3. Postupné rozrůznění křesťanské tradice Z hlediska církevní jurisdikce patřila západní i východní Illyrikum k římskému patriarchátu. Biskup v Soluni byl papežským vikářem pro celé Illyrikum. Po r. 395 východní Illirikum patřilo ze správního hlediska pod Konstantinopol, z církevního po Řím.

3. Postupné rozrůznění křesťanské tradice Po Chalcedonském koncilu (451) vzniklo pět patriarších sídel, které známe pod označením Petrarchie. Každý patriarchát se vyznačoval vlastní liturgickou, teologickou a spirituální tradicí. Jednota církve se uskutečňovala legitimně v různých konkrétních formách jako historická skutečnost s pozitivním dopadem.

3. Postupné rozrůznění křesťanské tradice Komplementarita západního a východního pojetí misijního poslání církve → Logos → logos → přiblížit se konci světa

4. Rozvoj křesťanství na Východě Normotvorné zdroje jednoty a rozdílnosti: apoštolská posloupnost politická situace kultura (helénská, syrská, koptská) víra jako teologická reflexe

4. Rozvoj křesťanství na Východě → tradice antiošská → tradice alexandrijská → tradice mimo Byzanc → tradice byzantská 20. století – exil a rozvoj v západním světě

5. Rozvoj křesťanství na Západě → dvojvěří → postupná christianizace → reformace a vytváření konfesních států → misie jako projev konfese → otázka patronátu na misiemi