OBSAH PŘEDMĚTU SYSTÉM A TRH TURIZMU DRUHY A FORMY TURIZMU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Rastislav Steranka
Advertisements

Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
CESTOVNÍ RUCH Přednáška Cestovní kanceláře
Jan Chroust Pavel Sleza
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
CESTOVNÍ RUCH A REKREACE
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Volnočasové projekty a EU financování
Obnova a využití klášterních komplexů Plasy a Kladruby
Předpoklady a problémy rozvoje MAS Podklady zpracované v rámci studentské práce PřF UK.
Prezentace turistické oblasti
Cestovní kanceláře funkce CK – 1. zkoumání spotřebitelské poptávky
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
CESTOVNÍ RUCH 2. Přednáška Vymezení, základní pojmy a podmínky CR
Rajonizace CR v ČR = zařazení regionů / rajony, oblasti / do čtyř kategorií podle vhodnosti pro CR I. - mezinárodní význam ( Praha, NP, UNESCO, ZČ lázně.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Smlouva o spolupráci mezi regiony Vysočina a Champagne-Ardenne Podpis Témata spolupráce: –cestovní ruch, rozvoj venkova a měst, –hospodářský.
Management cestovního ruchu
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
CESTOVNÍ RUCH.
Cestovní ruch a rekreace – Česká republika. Význam CR významný faktor české ekonomiky: významný faktor české ekonomiky: 2003: celkové příjmy z CR
REGIONÁLNÍ ANALÝZA CESTOVNÍ RUCH
Cestovní kanceláře a agentury
Dostupnost objektů cestovního ruchu k síti cyklistických tras (na příkladu Olomouckého kraje v prostředí GeoMedií) Milan JINDÁČEK Vedoucí bakalářské práce:
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Projekty destinačního managementu v Moravskoslezském kraji - od turistické oblasti po region Ing. Richard Žabka, Agentura pro regionální rozvoj, a.s. 1.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Projekt Destinační management MSK - možnosti spolupráce.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
Sdružení Český ráj Destinační management v TR Český ráj.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_17.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
Systém trvale udržitelného rozvoje podnikání pro město Aš Skupina 4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
1. Úvodní hodina – Postavení a činnost CK. Činnost CK a CA Zákon o živnostenském podnikání Podmínky provozování CK Podmínky provozování CA.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
VY_32_INOVACE_43_Ochrana přírodního bohatství
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Trasování a sestavení programu zájezdu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
, KÚ Ústeckého kraje.
ZÁKLADNÍ KLASIFIKAČNÍ SCHÉMA TURISMU
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
ČLENĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Transkript prezentace:

OBSAH PŘEDMĚTU SYSTÉM A TRH TURIZMU DRUHY A FORMY TURIZMU SPECIFICKÉ ZNAKY SLUŽEB V TURIZMU SILNIČNÍ DOPRAVA ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA LETECKÁ A VODNÍ DOPRAVA OSTATNÍ FORMY DOPRAVY CESTOVNÍ KANCELÁŘE A AGENTURY Technika zajišťování služeb (objednávka, smlouva, voucher, platby). PASOVÉ, VIZOVÉ, CELNÍ A SMĚNÁRENSKÉ SLUŽBY POJIŠŤOVACÍ A ZDRAVOTNÍ SLUŽBY, ODPOVĚDNOST ZA ŠKODY LÁZEŇSKÉ SLUŽBY, KLASIFIKACE LÁZEŇSKÝCH STŘEDISEK UBYTOVACÍ SLUŽBY, KATEGORIZACE ZAŘÍZENÍ STRAVOVACÍ SLUŽBY, KATEGORIZACE ZAŘÍZENÍ

ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÁ CENTRÁLA CESTOVNÍHO RUCHU - CZECHTOURISM (ČCCR) ASOCIACE CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ ČR STÁT  REGIONY  OBLASTI ŘÍZENÍ REGIONU: návštěvnický management model limitů přijatelné změny spektrum rekreačních příležitostí VZNIK ORGANIZACÍ CESTOVNÍHO RUCHU shora ▬ zdola ▬ formou přirozené autority

NÁSTIN ORGANIZAČNÍ STRUKTURY CR STŘEDOČESKÉHO KRAJE OKOLÍ ŘEKY SÁZAVY KRAJ BLA-NICKÝCH RYTÍŘÚ DŽBÁNY STŘEDOČESKÝ KRAJ STŘED. ČECHY ZÁPAD STŘED. ČECHY POLABÍ KUTNÁ HORA UNESCO ČESKÝ RÁJ STŘED. ČECHY JIH LADŮV KRAJ POD-BRDSKO POSÁZAVÍ SEDL-ČANSKO

Organizace cr v severomoravském kraji Turistická oblast Jeseníky – východ Euroregion Praděd   Turistická oblast Opavské Slezsko Statutární město Opava Turistická oblast Ostravsko Statutární město Ostrava Turistická oblast Poodří Moravské Kravařsko Region Poodří Turistická oblast Těšínské Slezsko Regionální rada rozvoje a spolupráce Třinec, Euroregion Těšínské Slezsko Turistická oblast Beskydy – Valašsko Destinační management turistické oblasti Beskydy – Valašsko AGENTURA PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ KLACR KRAJSKÝ ÚŘAD ODBOR REGIONÁLNÍHO ROZVOJE A CESTOVNÍHO RUCHU ODDĚLENÍ CESTOVNÍHO RUCHU

ORGANIZACE CR V OLOMOUCKÉM KRAJI KRAJSKÝ ÚŘAD KANCELÁŘ HEJTMANA ODDĚLENÍ CESTOVNÍHO RUCHU SDRUŽENÍ CR STŘEDNÍ MORAVA TURISTICKÝ REGION STŘEDNÍ MORAVA A JESENÍKY SDRUŽENÍ CR JESENÍKY VÝBOR PRO ROZVOJ CR ZASTUPITELSTVA OLOMOUCKÉHO KRAJE

SUBJEKTY NA TRHU CESTOVNÍHO RUCHU

CESTOVNÍ KANCELÁŘE A AGENTURY PŘEDMĚTEM ČINNOSTI JE NAVRHOVÁNÍ, ORGANIZOVÁNÍ, ZPROSTŘEDKOVÁNÍ A ZABEZPEČENÍ SLUŽEB SOUVISEJÍCÍCH S ÚČASTÍ NA CESTOVNÍM RUCHU. CESTOVNÍ AGENTURY ZABÝVAJÍ SE PRODEJEM PRODUKTŮ ORGANIZÁTORŮ ZÁJEZDŮ A PRODEJEM A ZPROSTŘEDKOVÁNÍM SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU

VÝZNAM A POSTAVENÍ CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ

KLASIFIKACE CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ PODLE ROZSAHU SLUŽEB ZÁKLADNÍ = VŠEOBECNÉ (PLNOSORTIMENTNÍ) SPECIALIZOVANÉ (ZÁJEZDY POZNÁVACÍ, OZDRAVNÉ, PRO DĚTI, PRO SENIORY, EXTRTÉMNÍ, …) PODLE DRUHU CESTOVNÍHO RUCHU VYSÍLAJÍCÍ (outgoingové) PŘIJÍMAJÍCÍ (incomigové) DOMÁCÍ PODLE ČASOVÉHO HLEDISKA CELOROČNÍ SEZÓNNÍ PODLE POČTU ZAMĚSTNANCŮ MIKRO – DO 10 ZAMĚSTNANCŮ MALÉ – DO 50 ZAMĚSTNANCŮ STŘEDNÍ – DO 250 ZAMĚSTNANCŮ VELKÉ – NAD 250 ZAMĚSTNANCŮ PODLE ROČNÍHO OBRATU (do 2 mil. eur, do 10 mil. eur, do a nad 50 milionů eur),

POVINNOSTI CESTOVNÍ KANCELÁŘE MÍT UzAvřenou pojistnou smlouvu NESMÍ PRODÁVAT ZÁJEZD PRO SUBJEKT, KTERÝ NENÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘÍ MUSÍ OZNAČIT PROVOZOVNU A MATERIÁLY PRO ZÁKAZNÍKY SLOVY „CESTOVNÍ KANCELÁŘ“ PRAVDIVĚ, ÚPLNĚ A SROZUMITELNĚ INFORMOVAT ZÁKAZNÍKA V KATALOGU O NABÍZENÉM PRODUKTU MÍT PEVNĚ STANOVENÉ ZÁRUČNÍ PODMÍNKY INFORMOVAT O MOŽNOSTI INDIVIDUÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ INFORMOVAT O MINIMÁLNÍM POČTU ÚČASTNÍKŮ INFORMOVAT O MOŽNOSTI ZMĚNY ÚČASTNÍKA ZÁJEZDU

Počet obyvatel připadající na jednu cestovní kancelář V ROCE 2014 VÝVOJ POČTU CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ Území (oblast/ kraj) Cestovní kanceláře 1920 1980 1989 1990 1995 2005 2007 2009 2011 2013 2015 PRAHA   268 375 458 516 546 Moravsko-slezský 97 110 121 123 122 ČSR - ČR 1 7 11 3000 1600 1 015 1 203 1066 1039 1018 1000 Počet obyvatel připadající na jednu cestovní kancelář V ROCE 2014

Pojištění záruky pro případ úpadku CK U oprávněné pojišťovny Činnosti CK: nabízení a prodej zájezdů, nabízení, prodej a zprostředkování prodeje jednotlivých služeb cestovního ruchu organizování, nabízení, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb cestovního ruchu. prodej věcí souvisejících s CR. Pojištění záruky pro případ úpadku CK U oprávněné pojišťovny

Legislativní rámec pro podnikání CK a CA Spec.: zákon č. 159/1999 Sb. , o některých podmínkách podnikání v oblasti CR. Obecné zákony: 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání; 90/2012 Sb., o obchodních korporacích a družstvech, 89/2012 Sb., občanský zákoník; 526/1990 Sb. o cenách; 235/2004 Sb., o DPH; 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů; 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb; 262/2006 Sb., zákoník práce; 563/1991 Sb., o účetnictví; 372/2001 Sb., o zdravotních službách.

POSLOUPNOST AKTIVIT CESTOVNÍ KANCELÁŘE V PŘÍPRAVNÉ ETAPĚ VOLBA ZAMĚŘE-NÍ PŘÍPRA- VA PRO-GRAMŮ ZAJIŠTĚ- NÍ PRO-GRAMŮ MARKE-TING INFOR-MAČNÍ SLUŽBY SLUŽBY PRODEJ

VOLBA ZAMĚŘENÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE VÝBĚR SEGMENTU TRHU PERSONÁLNÍ A VĚCNÉ PŘEDPOKLADY VEDOUCÍ FIRMA – SPECIALIZOVANÁ FIRMA ZÁKLAD ČINNOSTI CK PŘÍRODNÍ ATRAKTIVITY KULTURNĚ-HISTORICKÉ ATRAKTIVITY ORGANIZOVANÉ ATRAKTIVITY

CELKOVÁ ATRAKTIVNOST PROPOJENÍ VŠECH PŘÍRODNÍCH A KULTURNĚ-HISTORICKÝCH ATRAKTIVIT A OMEZENÍ VYJADŘUJE, JAK PŘEDPOKLÁDANÉ HODNOTY ÚZEMÍ PŘITAHUJÍ REKREAČNÍ NÁVŠTĚVNÍKY ATRAKTIVITY PŘÍRODNÍHO PROSTŘEDÍ ATRAKTIVITY CIVILIZAČNÍCH FAKTORŮ A MATERIELNĚ TECHNICKÉ ZÁKLADNY PRO REKREACI

HODNOCENÍ ATRAKTIVITY SOUVISÍ S RAJONIZACÍ ÚZEMÍ PRO TURISMUS KRAJINA V SOBĚ NESE HODNOTY PŘÍRODNÍ, KULTURNÍ, HISTORICKÉ, ESTETICKÉ, VÝZNAMOVÉ A SYMBOLICKÉ JAKÁKOLI HRANICE PROTO BUDE ÚČELOVÁ A ŽÁDNÁ NEBUDE ABSOLUTNÍ NEBO NEMĚNNÁ

ZÁKLADNÍ GEOGRAFICKÉ CELKY (Vystoupil et al., 2007) horská krajina velkoplošné pískovcové skalní útvary venkovská krajina s velmi příznivými předpoklady pro cestovní ruch venkovská krajina s průměrnými předpoklady pro cestovní ruch venkovská krajina s minimálními předpoklady pro cestovní ruch urbanizované prostory KLESAJÍCÍ PŘÍRODNÍ TURISTICKÁ ATRAKTIVITA ÚZEMÍ

ZÁKLADNÍ FUNKČNÍ TYPY STŘEDISEK CESTOVNÍHO RUCHU V ČR STŘEDISKA LETNÍ REKREACE U VODY HORSKÁ STŘEDISKA LETNÍ A ZIMNÍ REKREACE HISTORICKÁ MĚSTA A STŘEDISKA MEZINÁRODNÍHO A NÁRODNÍHO VÝZNAMU HISTORICKÁ MĚSTA NADREGIONÁLNÍHO VÝZNAMU OSTATNÍ MĚSTA PŘÍRODNÍ ATRAKTIVITY (JESKYNĚ, SKALNÍ MĚSTA) LÁZEŇSKÁ STŘEDISKA OSTATNÍ TURISTICKÁ STŘEDISKA NEJVÝZNAMNĚJŠÍ STŘEDISKA DRUHÉHO BYDLENÍ

HODNOCENÍ PŘÍRODNÍCH PŘEDPOKLADŮ GEOGRAFICKÉ CELKY (TYPOLOGIE KRAJINY Z HLEDISKA CESTOVNÍHO RUCHU) VELKOPLOŠNÁ CHRÁNĚNÁ ÚZEMÍ (CHKO, NP), VÝZNAMNÉ SOLITÉRNÍ PŘÍRODNÍ ATRAKTIVITY (JESKYNĚ, VODNÍ PLOCHY, …). KRITÉRIA KULTURNĚ-HISTORICKÝCH ATRAKTIVIT PŘÍTOMNOST MĚSTSKÝCH PAMÁTKOVÝCH REZERVACÍ A MĚSTSKÝCH PAMÁTKOVÝCH ZÓN PŘÍTOMNOST VÝZNAMNÝCH HRADŮ A ZÁMKŮ ZASTOUPENÍ PAMÁTEK UNESCO VÝZNAMNÉ SOUBORY LIDOVÉ ARCHITEKTURY VÝZNAMNÉ PAMÁTKY CÍRKEVNÍ ARCHITEKTURY VELETRHY A FESTIVALY MEZINÁRODNÍHO VÝZNAMU

KATEGORIZACE OBCÍ KAPACITA HROMADNÝCH UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ KATEGORIE OBCE Z HLEDISKA PŘÍRODNÍCH PŘEDPOKLADŮ (1 – 4) KATEGORIE OBCE Z HLEDISKA KULTURNĚ-HISTORICKÝCH PŘEDPOKLADŮ (1 – 4)

KATEGORIZACE OBCÍ (VYSTOUPIL et al., 2007) PŘEDPOKLADY KAPACITA UBYTOVÁNÍ PŘÍRODNÍ KULT.- HISTOR. VÝJIMEČNÉ > 600 1  2 VELMI PŘÍZNIVÉ ≥ 300 3 50 - 599 PRŮMĚRNÉ ≥ 100 4 < 300 < 50 ZÁKLADNÍ < 100 1 - 99 MINIMÁLNÍ

NÁVRH NOVÉ RAJONIZACE CESTOVNÍHO RUCHU PODLE HODNOCENÍ PŘEDPOKLADŮ (Vystoupil et al., 2007) výjimečné předpoklady příznivé předpoklady průměrné předpoklady základní předpoklady minimální předpoklady

SYSTÉM ATRAKTIVIT CESTOVNÍHO RUCHU PŘÍRODNÍ ATRAKTIVITY ANTROPOGENNÍ ATRAKTIVITY KULTURNĚ-HISTORICKÉ ATRAKTIVITY DOPRAVNÍ, UBYTOVACÍ, STRAVOVACÍ A INFORMAČNÍ INFRASTRUKTURA MODEL OPTIMALIZACE VYUŽITÍ ÚZEMÍ STANOVENÍ ATRAKTIVITY PŘÍRODNÍHO PROSTŘEDÍ PRO REKREACI A CESTOVNÍ RUCH STANOVENÍ ATRAKTIVITY CIVILIZAČNÍCH FAKTORŮ A MATERIELNĚ TECHNICKÉ ZÁKLADNY PRO REKREACI STANOVENÍ OMEZUJÍCÍCH PODMÍNEK

VELKÉ SPEKTRUM AKTIVIT PODPŮRNÁ VRSTVA SPOLUPRA-CUJÍCÍ FIRMY JÁDRO VYTVÁŘENÍ KLASTRŮ JE ZÁKLADNÍM PŘEDPOKLADEM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.

OBECNÉ SCHÉMA KLASTRU

ROZSAH ODVĚTVÍ OVLIVNĚNÝCH CESTOVNÍM RUCHEM ubytovací služby stravovací a občerstvovací služby služby osobní a nákladní dopravy pomocné služby dopravy služby pronájmu dopravních prostředků; opravárenské a údržbové služby; cestovní kanceláře a agentury, informační kanceláře kulturní služby rekreační a zábavní služby různé další služby TURISTICKÝ PRŮMYSL

POSTUP VYHODNOCENÍ TURISTICKÉHO POTENCIÁLU OBJEKTU FÁZE II DEFINICE TURISTICKÉ STRATEGIE FÁZE III DOPLNĚNÍ TURISTICKÉ STRATEGIE FÁZE IV MONITOROVÁNÍ VÝSLEDKŮ A UDRŽITELNOSTI FÁZE I HODNOCENÍ TURISTICKÉHO POTENCIÁLU: NABÍDKA A POPTÁVKA UKONČENÍ