ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
oblaka Venuše dobře odrážejí sluneční svit a proto je tato planeta ve vhodné poloze po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na obloze Večernice někdy.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
Měsíc. Co je to Měsíc? Měsíc je koule, která v noci svítí, ale někdy není vidět. Je tam nebo ne? Měsíc je jediný známý satelit naší Země. Také se mu říká.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Submodul :(2)- (. 2.1.)-(2.1.6) Název příspěvku :Život uprostřed vesmíru Forma příspěvku :Powerpoint Pracoviště :Katedra geografie Pedagogická fakulta.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_ 32_INOVACE_1809_V.tělesa Téma: Vesmírná tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_319_Hubbleův teleskop Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Vznik a vývoj života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Slunce Juli Krejčí.
Netradiční zdroje elektrické energie
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Obecná teorie relativity
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
VESMÍR.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Člověk a vesmír – 5. ročník
Sluneční soustava - součást Galaxie
VY_32_INOVACE_17_32_PODNEBNÉ PÁSY
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Země a život, vývoj života
Souhrnné opakování-VESMÍR
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
SLUNCE Slunce – nejbližší hvězda a střed naší planetární soustavy – je ve srovnání se všemi světelných zdroji, které člověk za dlouhou dobu své existence.
Země ve vesmíru.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VI. ročník ZŠ (praktická)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Přírodopis 9. ročník Téma: Vesmír a jeho vznik Obsah: 1. Big Bang
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Cíle výuky žáků k životnímu prostředí Vědomosti (znát) Dovednosti (aplikovat) Postoje (hodnotit)

Objectives Vědomosti (znát) Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou absolutní a relativní geografickou polohou… Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž žijí různými způsoby... Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na životní prostředí…

Dovednosti Dovednosti sběr dat z terénního výzkumu SBĚR INFORMACÍ sběr dat z terénního výzkumu sběr dat ze sekundárních zdrojů (knihy, časopisy, stat. ročenky, internet atd...) ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů, práce s textem; INTERPRETACE INFORMACÍ interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map, atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. HODNOCENÍ vžívání se do určitých životních rolí, používání her, navození různých situací, rozhodování, diskuse ve dvojicích, ve skupině…

Postoje, hodnoty a chování k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace,

Život uprostřed vesmíru Mléční dráha Sluneční soustava a její objekty Planeta Země – jedinečnost života Životní prostředí na Zemi Galaxie Andromeda

Záření + rozpínání – ochlazování, vznik elementárních částic Vznik vesmíru … 13,7 mld. let Velký třesk – big bang, Záření + rozpínání – ochlazování, vznik elementárních částic Vznik hmoty, času, energie a prostoru Rozpínání vesmíru pokračuje Hypotézy- nekonečné rozpínání * smršťování Gravitace – jediná síla, která by mohla rozpínání vesmíru zastavit The Carina Nebula

Vesmír – prázdnota s miliardami vzdalujících galaxií Galaxie – hvězdné ostrovy, mimo galaxie téměř nejsou hvězdy Nejbližší galaxie… Magellanovo mračno – 170 000 svět. let Spirálovitá galaxie

Naše Galaxie Střed Galaxie je od Země vzdálen 30 000 světelných let Nebližší hvězda Slunci je Proxima Centauri – 4 světelné roky

Hvězda Vznik … rotací z mračen plynu a prachu, shlukování, smršťování, oteplování … termojaderná reakce .. vznik hvězdy Hmotnost hvězdy určuje její vývoj i zánik Např. Slunce – dnes průměrná hvězda – červený obr – planetární mlhovina – bílý trpaslík Velké hvězdy – veleobři – výbuch supernovy – černá díra

Sluneční soustava – objekty v gravitačním poli Slunce Planety, satelity, komety, planetky, další objekty Vznik Sluneční soustavy – 5 mld. let

září díky přeměně vodíku na hélium, Slunce září díky přeměně vodíku na hélium, bude zářit ještě 6,5 mld let, pak 1,4 mld let se bude zjasňovat do stádia červeného obra, nakonec se smrští na bílého trpaslíka - hustou žhavou hvězdu o ½ m Hmotnost ..300 m Země Průměr …..1 392 000 km Rotace ..25 dní a 9 h.

Země Vzdálenost od s 149 000 000 km Oběh 365 dní, 6 h. Prům. teplota 15 °C 1 družice – Měsíc Atmosféra – dusík, kyslík a další plyny – vodní pára, kys. uhličitý vzácné plyny Země z Apolla 17

Poznání vesmíru Vesmír statický * vyvíjející se konečný * nekonečný dohledný* nedohledný viditelný * neviditelný

Život ve vesmíru? Co je to život? Umíme ho definovat? Poznáme život postavený na zcela odlišných principech? Odpovědi na otázku existence života mimo Zemi: Ano Ne Nevíme Ano,ale daleko

Život na Zemi Ano, na Zemi život existuje. Kde na Zemi život existuje? Odkud se vzal? Kdy se objevil ? Jak k tomu došlo?

Podmínky pro vznik života Životní podmínky byly vytvořeny a existují Život se vyvinul pouze „jednou“ Podmínky nutné Pravděpodobnost vzniku života - za 3,8 mld. let jedenkrát

Podmínky pro vznik života na Zemi Slunce a jeho energie Zářivý výkon Slunce * složení atmosféry Země Voda v tekutém stavu Měsíc a slapy na Zemi Jupiter a jeho ochranný štít a pak ještě něco navíc….

Pár čísel Staří vesmíru – 13,8 mld. let Stáří Země - 4,5 mld. let buňka – 3,8 mld. let Jednobuněčný život trval cca 3 mld. let první vícebuněčný organismus - 700 mil. let Raketový start života

Rostliny – kyslík - – ozon – oživení souše před 700 mil let – vícebuněčný organismus před 210 mil. let - veleještěři ( cca 140 mil. let) před 70 mil. let savci před 2,5 mil let předchůdci člověka před 250 tisíci lety Homo sapiens před 40 tis. Lety Homo sapiens sapiens, Adam a Eva z Afriky

Vzniká život a životní prostředí BIG BANG BUŇKA Vzniká život a životní prostředí Chemické složení živých organismů Př. 50 kg člověk: 32,5 kg kyslíku, 9 kg uhlíku, 5 kg vodíku, 1,5 kg dusíku, 1 kg vápníku, 0,5 kg fosforu a 0,5 kg železa a 25 dalších prvků ČLOVĚK

Životní prostředí Země – místo pro život Prostředí organismů k životu + vývoji + reprodukci