Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_II_1_1_Úvod do marketingu Šablona číslo: II Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 1 Autor: Ing. Iva Čevelová
Anotace Materiál seznamuje žáky s podstatou marketingu, jeho principy, vývojem a současnými trendy. Dále seznamuje s pojmem marketingový mix V prezentaci je využíváno grafických schémat pro lepší představivost a pochopení učiva Autor Ing. Iva Čevelová Klíčová slova Marketing, marketingový proces, vývoj marketingu, marketingové koncepce, marketingový mix Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Ekonomické předměty, marketing
Úvod do marketingu
Definice marketingu Marketing je nauka o trhu, podnikatelská koncepce Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předpovídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb a přání zákazníka způsobem, který zajišťuje splnění cílů firmy (tj. dosažení zisku firmy)
předvídání potřeb zákazníka prodej výrobku zákazníkovi Marketingový proces poznání zákazníka předvídání potřeb zákazníka ovlivnění zákazníka prodej výrobku zákazníkovi dosažení zisku
Podstata marketingu Podstatou marketingu je nabídnout správný výrobek na správném místě ve správný čas a za správnou cenu tzn. vytvořit marketingovou strategii, která se skládá z jednotlivých prvků marketingového mixu.
Marketingový mix (=základní nástroje marketingu) (= 4P) VÝROBEK = product CENA = price PROPAGACE = promotion DISTRIBUCE = placement
Význam marketingu Podporuje prodej Snižuje podnikatelské riziko Podporuje komunikaci mezi zákazníkem a obchodníkem Zvyšuje konkurenční boj → zvyšování kvality výrobků a služeb, snižování ceny výrobků → vede k vědecko-technickému rozvoji
Vývoj marketingu 1/1 Výrobní podnikatelská koncepce 1. Výrobní podnikatelská koncepce 2. Výrobková podnikatelská koncepce 3. Prodejní podnikatelská koncepce 4. Marketingová koncepce 5. Sociální marketing
Vývoj marketingu 1/2 Výrobní podnikatelská koncepce (1900-1920) „Čím levnější výrobek, tím lépe se prodá.“ 2) Výrobková podnikatelská koncepce (1920-1940) „Kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde.“ 3) Prodejní podnikatelská koncepce (1940-1950) „Výrobek se lépe prodá, pokud je podpořen reklamou.“
Vývoj marketingu 1/3 4) Marketingová koncepce (1950-1970) „Poznej svého zákazníka a prodáš.“ 5) Sociální marketingová koncepce (1970-doposud) „Poznej svého zákazníka a zohledni zájmy společnosti a prodáš.“
Současné trendy marketingu Zákazník preferuje kvalitní zboží a firmy s dobrou pověstí Výrobek se prodává jako komplexní výrobek Výrobky „šité na míru“, které uspokojují speciální požadavky zákazníků Zákazníci nakupují tam, kde je nákup co nejpohodlnější Globální marketingové strategie
Zdroje Není-li uvedeno jinak, je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: MOUDRÝ, M. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008.ISBN 978-80-7402-002-5. SVĚTLÍK, J. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005, 340s. ISBN 80-86898-48-2 ŠVARCOVÁ, J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2011/2012. Zlín, CEED 2011. ISBN 978-80-87301-01-2 VYSEKALOVÁ, J. a kol. Marketing pro SŠ a VOŠ. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2006, 248s. ISBN 80-7168-979-3 Obrázky použity ze sady MS Office, obrázky autora