Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB -procvičování
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Slovesa – osoba, číslo, čas
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná a neohebná - opakování Název sady: Český jazyk.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SLOVESNÝ ZPŮSOB Podtrhni všechna slovesa V jaké osobě, čísle a čase jsou všechna slovesa?
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA Staň se kouzelníkem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovesný způsob podmiňovací
Slova ohebná a neohebná - opakování
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová Název : VY_32_INOVACE_ČJ.5.7-17 Vzdělávací obor: Jazyk a jazyková komunikace Téma : Slovesa – způsob Doporučený ročník: 5. Anotace: Materiál je zaměřen na objasnění pojmu slovesný způsob, obsahuje úkoly na procvičení daného tématu včetně jejich řešení. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0903

U sloves určujeme kromě osoby, čísla a času také slovesný způsob: OZNAMOVACÍ - Používá se ve větách oznamovacích a tázacích. Např.: Jdu. Jdeš? ROZKAZOVACÍ - Používá se ve větách rozkazovacích. Neurčuje se čas! Např.: Jdi! Jděme! PODMIŇOVACÍ - vyjadřuje děj , který může proběhnout za určité podmínky nebo přání. Např.: Šel bys. Bývali bychom šli. PŘACÍ - skládá se z částice a podmiňovacího způsobu Např.: Kéž by svítilo slunce.

ZPŮSOB OZNAMOVACÍ je slovesný způsob, jímž se vyjadřuje běžné sdělení. v češtině se jím vyjadřují oznámení (oznamovací věty) a otázky (tázací věty) Např. Jdu. Spěcháš? Čekáme. Povídáte si.

zpívat, běhat, volat, čekat, sportovat ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ Rozkazovací způsob má pouze tři tvary: pro 2. os. č.j. Spěchej! Piš! 1. os.č.mn. Spěchejme! Pišme! 2. os. č.mn. Spěchejte! Pište! Vyčasujte si slovesa v rozkazovacím způsobu: zpívat, běhat, volat, čekat, sportovat zpívej, zpívejme, zpívejte – běhej, běhejme, běhejte – volej, volejme, volejte – čekej, čekejme, čekejte – sportuj, sportujme, sportujte

ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ Je slovesný způsob, jímž se vyjadřuje, že děj proběhne za určitých podmínek (šel bych ven, kdyby nepršelo), nebo se využívá k formulaci zdvořilé žádosti (mohl byste mi podat…). Tvoří se pomocí příčestí minulého a pomocného slovesa být. Např. pro rod mužský: 1. četl bych 1. četli bychom 2. četl bys 2. četli byste 3. četl by 3. četli by

Urči u sloves osobu, číslo, čas a způsob: Nezapomeň, že u některých se čas neurčuje! SLOVESNÝ TVAR OSOBA ČÍSLO ČAS ZPŮSOB Cvičíš Zavolejte! Posílali bychom Čekali jste Sedne si

A nyní si vše zkontroluj: SLOVESNÝ TVAR OSOBA ČÍSLO ČAS ZPŮSOB Cvičíš 2. j. přít. ozn. Zavolejte! mn. - rozk. Posílali bychom 1. podm. Čekali jste min. Sedne si 3. bud.

Procvič si slovesný způsob Doplň do tabulky ke každému způsobu správný tvar slovesa (osoba je uvedena) INFINITIV ZPŮSOB OZNAMOVACÍ 3.os.č.mn.č.bud. ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ 3.os.č.j. Cvičit 2.os.č.j. Volat 2.os.č.mn. Posílat Čekat 1.os.č.mn. Sedět

ZKONTROLUJ, JAK JSI PRACOVAL/A: INFINITIV ZPŮSOB OZNAMOVACÍ 3.os.č.mn.č.bud. ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ 3.os.č.j. Cvičit budou cvičit zacvičí 2.os.č.j. Cvič! cvičil by - cvičila by cvičilo by Volat Budou volat Zavolají 2.os.č.mn. Volejte! volal by – volala by volalo by Posílat Budou posílat Pošlou Pošli! posílal by – posílala by posílalo by Čekat Budou čekat Počkají 1.os.č.mn. Počkejme! čekal by – čekala by čekalo by Sedět Budou sedět sednou Seďte! seděl by – seděla by sedělo by

Procvič si, co vše ses naučil/a o slovesech: Převeď slovesa v infinitivu do daného tvaru a zapiš je do posledního sloupce SLOVESO v infinitivu Převeď do následujícího tvaru Zde upravené sloveso napiš tvořit 3.os.č.j.č.bud.zp.ozn. zpívat 2.os.č.mn.zp.rozk. jíst 1.os.č.j.zp.podm. cestovat 2.os.č.j.č.min.zp.ozn. sázet 3.os.č.mn.zp.podm.

Zkontroluj si, zda jsi slovesa správně převáděl/a SLOVESO v infinitivu Převeď do následujícího tvaru Zde upravené sloveso napiš tvořit 3.os.č.j.č.bud.zp.ozn. bude tvořit - vytvoří zpívat 2.os.č.mn.zp.rozk. zpívejte! jíst 1.os.č.j.zp.podm. jedl/a bych cestovat 2.os.č.j.č.min.zp.ozn. cestoval jsi sázet 3.os.č.mn.zp.podm. sázeli/y by