Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2018

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová,
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.09 RočníkDruhý.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Dopracování projektu etapa změny, hlavní problémy, rizika Kroměříž
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Vlastní zdroje - fondy.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Změny ve vedení účetnictví vybraných účetních jednotek od Jaroslava Svobodová 2. ledna 2013.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255_TÉMA_ Rezervy a fondy Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2016
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Finanční účetnictví RADNICE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Finanční dary na pořízení majetku Nové části PAP
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
Zpráva o uplatňování ÚP
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Sestavování a zveřejňování účetní závěrky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Účetní pravidla, změny v účetních odhadech a chyby
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zpráva o uplatňování územního plánu
Zdroje financování majetku - PASIVA
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Základy účetnictví změny rozvahových položek
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Novelizace vyhlášek
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů s účinností od 1. 7
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obsah Kontrola plnění podmínek smlouvy o poskytnutí dotace
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Rezervy x rezervní fond
ROZVAHA (Bilance) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2018 Nejčastější dotazy, metodika, aktuality Zlín, 4. prosince 2018 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu Zlínského kraje

Obsah   Transfery – dohadné účty aktivní, dohadné účty pasivní, možnost případně netvořit dohadný účet pasivní Účtování o nezálohově přijímané investiční dotaci Náhrada nákladů – zpracování LHO – možnost majetkové evidence Kladné zůstatky rozvahových a podrozvahových účtů Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací Pořízení akcií VAK – nepeněžitý vklad (vodovod)

Zveřejněná prezentace https://www.kr-zlinsky.cz/ Co vás zajímá Informace pro obce Odbor ekonomický Oddělení účetnictví Pracovní setkání s obcemi

Okamžik tvorby dohadných účtů k 31.12. (rozvahový den) k okamžiku zařazení majetku do užívání (investiční dotace) účetním obdobím je kalendářní rok

Dohadné účty aktivní – dodavatelsko -odběratelské vztahy účet 388 slouží k zachycení pohledávek v odhadované výši (vznikly nároky, ale není známa skutečná výše plnění nebo je jiným způsobem zpochybnitelná ) např. neuzavřené řízení s pojišťovnou problematické může být určení okamžiku vzniku pohledávky pro pochopení jednodušší než dohadné účty aktivní (pohledávky) z titulu transferů

Dohadné účty pasivní – dodavatelsko -odběratelské vztahy účet 389 slouží k zachycení závazků vůči dodavateli v odhadované výši (není známa skutečná výše plnění nebo je jiným způsobem zpochybnitelná) dodané, ale nevyfakturované zboží, služba ….. pro pochopení jednodušší než dohadné účty pasivní (závazky) z titulu transferů

Transfery - dohadné účty aktivní (pohledávky obce) účet 388 pohledávky, na základě kterých vznikly nároky, ale není známa skutečná výše plnění, nebo je jiným způsobem zpochybnitelná …. transfer přijatý obcí zálohově, který k datu 31.12. nemá schváleno vyúčtování (nemusí být ve výši zálohy) transfer, na který obci vznikl k datu 31.12. nárok, např. dle podmínek v rozhodnutí

Transfery - dohadné účty pasivní (závazky obce) účet 389 závazky, u kterých není známa skutečná výše plnění, nebo je jiným způsobem zpochybnitelná transfer poskytnutý obci zálohově, který k datu 31.12. nemá schváleno vyúčtování (nemusí být ve výši zálohy) závazek z titulu předaného vyúčtování, které zatím nebylo obcí schváleno (i když záloha poskytnuta nebyla)

Transfery - dohadné účty pasivní (závazky obce) často se budou tvořit v návaznosti na poskytnuté zálohy na dotaci je ale potřeba vytvořit k 31.12. i v případě dotací, na které nebyly poskytnuty zálohy, pokud k datu 31.12. bylo příjemcem dotace předáno vyúčtování, případně předběžné vyúčtování dotace, v souladu s podmínkami dotace (toto vyúčtování by nebylo ještě obcí schváleno)  

Dohadné účty pasivní (závazky obce) – princip opatrnosti při pochybnostech, zda závazek z titulu povinnosti poskytnout dotaci vznikl, či nevznikl, spíše dohadný účet pasivní vytvořit oporou je princi opatrnosti při vedení účetnictví „účetní jednotky při oceňování ke konci rozvahového dne zahrnují jen zisky, které byly k rozvahovému dni dosaženy, a berou v úvahu všechna předvídatelná rizika a možné ztráty, které se týkají majetku a závazků a jsou jim známy do okamžiku sestavení účetní závěrky, jakož i všechna snížení hodnoty bez ohledu na to, zda je výsledkem hospodaření účetního období zisk nebo ztráta“ (§25, odst. 3 zákona o účetnictví)

Doporučené znění podkladu (interního sdělení) pro evidenci pohledávky – dohadného účtu aktivního - 388 V návaznosti na §22, odst. 6 písm. c) vyhlášky č. 410/2009 Sb. - prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví - předkládáme dohad výše nároku na dotaci k 31.12.2018 (předpokládanou výši schváleného vyúčtování /zálohově přijatých/ finančních prostředků) vztahujícího se k projektu …. / k FZK …./….. :

Doporučené znění podkladu (interního sdělení) pro evidenci pohledávky – dohadného účtu aktivního - 388 : poskytovatel, IČ, číslo smlouvy, rozhodnutí …, výše přijaté zálohy k 31.12.2018, dohad výše pohledávky/nároku (předpoklad výše schváleného vyúčtování), předpokládané datum schválení vyúčtování

Doporučené znění podkladu (interního sdělení) pro evidenci závazku – dohadného účtu pasivního - 389 V návaznosti §32, odst. 8 písm. c) vyhlášky č. 410/2009 Sb. - prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví - předkládáme dohad výše závazku vůči příjemci dotace k 31.12.2018 (předpokládanou výši schváleného vyúčtování (zálohově poskytnutých) finančních prostředků) vztahujícího se k projektu …. / k FZK …./….. :

Doporučené znění podkladu (interního sdělení) pro evidenci závazku – dohadného účtu pasivního - 389 : příjemce, IČ, číslo smlouvy, rozhodnutí …, výše poskytnuté zálohy k 31.12.2018, dohad výše závazku (předpoklad výše schváleného vyúčtování), předpokládané datum schválení vyúčtování

Možnost netvoření dohadných účtů pasivních Dle odpovědi z webu MF ze dne 3.10.2018 je možné za určitých podmínek netvořit dohadnou položku pasivní (viz odpověď 1/2018 v části odpovědí na otázky 1.6. ČÚS č. 703 - Transfery: https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/ucetnictvi-a ucetnictvi-statu/ucetni-reforma-verejnych-financi ucetnic/metodicka-podpora/otazky-a-odpovedi ucetnictvi-statu/otazky-ucetni-metody-a-postupy#16

Možnost netvoření dohadných účtů pasivních Podmínky: existuje průkazná dlouhodobá zkušenost, z níž vyplývá, že uvedený postup nevede k významné nepřesnosti výše nákladů uvedený postup je upraven vnitřním předpisem vnitřní předpis mj. obsahuje i hladinu významnosti pro nepřesnost způsobenou uvedeným postupem (např. 2 % celkové částky nákladů na příslušný typ transferů)

Dohadné účty - vazba na legislativu Zákon č. 563/1991 Sb. o účetnictví (§25, odst. 3 zákona o účetnictví) vyhláška č. 410/2009 S. prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví (§22, odst. 6, písm. c) vyhlášky č. 410/2009 Sb.) vyhláška č. 410/2009 S. prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví (§32, odst. 8, písm. c) vyhlášky č. 410/2009 Sb.) Body 5.2.2., 5.2.3 a 5.3.4., písm. c) Českého účetního standardu č. 703 - Transfery

Účtování o nezálohově přijímané investiční dotaci (požární technika, výstavba vodovodu a kanalizace …) smlouva o poskytnutí dotace podepsána v roce 2018, nebo dříve, povinnost předložení vyúčtování dotace v roce 2019 předpis podmíněné pohledávky k datu uzavření smlouvy: MD 915 D 999

Účtování o nezálohově přijímané investiční dotaci (požární technika, výstavba vodovodu a kanalizace …) smlouva o poskytnutí dotace podepsána v roce 2018, nebo dříve, povinnost předložení vyúčtování dotace v roce 2019 dohad výše investičního transferu k datu zařazení DM do užívání (bod 5.3.4., písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery): MD 388 D 403 + zrušení podm. pohledávky: MD 999 D 915

Účtování o nezálohově přijímané investiční dotaci (požární technika, výstavba vodovodu a kanalizace …) smlouva o poskytnutí dotace podepsána v roce 2018, nebo dříve, povinnost předložení vyúčtování dotace v roce 2019 předpis pohledávky vůči poskytovateli dotace (Zlínskému kraji) na základě schválení vyúčtování ke dni schválení vyúčtování poskytovatelem dotace: MD 348 D 388

Účtování o nezálohově přijímané investiční dotaci (požární technika, výstavba vodovodu a kanalizace …) smlouva o poskytnutí dotace podepsána v roce 2018, nebo dříve, povinnost předložení vyúčtování dotace v roce 2019 přijetí dotace na základě výpisu z BÚ: MD 231 D 348

Náhrada nákladů – zpracování LHO – možnost majetkové evidence (nehmotný majetek) pokud se účetní jednotka (obec) rozhodne, je možné LHO evidovat v majetku obce vhodné popsat ve směrnici, případně alespoň v textové části přílohy účetní závěrky  

Náhrada nákladů – zpracování LHO – možnost majetkové evidence (nehmotný majetek) pořizování LHO na základě DF: MD 041 D 321 úhrada DF : MD 321 D 231, pol. 6119 přijetí náhrady: MD 231, pol. 2324 D 403 zařazení LHO do majetku: MD 019 D 041

Kladné zůstatky rozvahových účtů hodnoty syntetických účtů (SÚ) v rozvaze se k rozvahovému dni vykazují s kladným znaménkem výjimka - 319, 401, 405, 406, 407, 408 a 43. a 49., které se vykazují buď s kladným, nebo se záporným znaménkem   k okamžiku sestavení mezitímní účetní závěrky nebo k rozvahovému dni dochází u SÚ 336, 337, 338, 341, 342, 343, 375, 475 a 363 k porovnání zůstatků MD a D, a výsledný rozdíl vstupuje: do aktiv kladně, jestliže zůstatek SÚ je na straně MD, do pasiv kladně, jestliže zůstatek SÚ je na straně D

Kladné zůstatky rozvahových účtů  Pro vnitrovýkazovou kontrolu v Části X PAP: je nutné, aby konečné stavy na jednotlivých SÚ, respektive položkách podle partnerů aktiva/pasiva (sloupec 04) vykazovaly kladný zůstatek. Jedná se o účty uvedené v Příloze č. 2a (část X)  vyhlášky 383/2009 Sb. (technická vyhláška o účetních záznamech) kromě účtů 311,314,321,324, 363, které mohou mít i záporný zůstatek

Kladné zůstatky podrozvahových účtů Dle ustanovení §48, odst. 4 vyhlášky č. 410/2009 Sb. : Hodnoty položek přílohy části „Informace o stavu účtů v knize podrozvahových účtů, se vykazují s kladným znaménkem podle zůstatků zjištěných na jednotlivých podrozvahových účtech, s výjimkou účtu 999 (vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům). Účty nebo účtové skupiny podrozvahy mající charakter AKTIV: 901,902,905,909,911,913,915,92,93,94,951,953,955,991,992 Účty podrozvahy mající charakter PASIV: 906,912,914,916,952,954,956,96,97,98,993,994

Kladné zůstatky podrozvahových účtů Pro vnitrovýkazovou kontrolu u podrozvahových účtů v příloze v účetní závěrce a v Části XVI PAP: hodnoty položek na podrozvahových účtech se vykazují s kladným znaménkem. Neplatí pro účet 999 – Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům.

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací – zákon 274/2001 Sb.   Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb.: §8, odst. 1 „Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen zajistit jejich plynulé a bezpečné provozování, vytvářet rezervu finančních prostředků na jejich obnovu a dokládat jejich použití pro tyto účely“ §8, odst. 11 „ Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen zpracovat a realizovat plán obnovy vodovodů a kanalizací, a to na dobu nejméně 10 kalendářních let. ….“

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací zastupitelstvo obce schválí plán obnovy vodovodů a kanalizací na základě schváleného plánu obnovy vodovodů a kanalizací obec zaúčtuje tvorbu rezervy současně obec zajistí přiměřenou rezervaci finančních prostředků v rozpočtu, či rozpočtovém výhledu obec účtuje o použití, snížení či zrušení rezervy a současně vždy upravuje rezervaci finančních prostředků v rozpočtu, či rozpočtovém výhledu vždy k 31.12. provádí obec inventuru rezerv

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací Doporučený popis metody týkající se tvorby a použití rezervy do vnitřní směrnice obce:   Účetní rezervu pro účely financování obnovy vodovodů a kanalizací obec tvoří k pokrytí významného zvýšení nákladů (závazků), které je pravděpodobné a vznikne v budoucím účetním období. Za významné zvýšení nákladů (závazků) pro účely financování obnovy vodovodů a kanalizací se považuje zvýšení nákladů (závazků) ve výši 260.000,- (500.000,-) Kč a vyšší. Účetní rezervy obec tvoří ve výši 50% odhadovaného zvýšení budoucích nákladů (závazků).

Účetní rezerva na financování obnovy vodovodů a kanalizací Doporučené účtování o tvorbě a použití rezervy:   Na základě plánu obnovy vodovodů a kanalizací schváleného zastupitelstvem obce vždy k rozvahovému dni (31.12.) obec účtuje tvorbu rezervy v letech 2016 – 201x ve výši xxx Kč Následujícím účetním předpisem: MD 555 D 441 Na základě písemnosti dokladující použití rezervy na obnovu Vodovodů a kanalizací obec účtuje k datu použití rezervy následujícím účetním předpisem: MD 441 D 555

Pořízení akcií VAK – nepeněžitý vklad (vodovod) – problematika DPH účtování závazku z titulu DPH, pokud obec odpočítávala DPH při pořizování vodovodu, ( §13, odst. 4, písm. d) zákona č. 235/2004 Sb. DPH)  :        MD 043 D 343   úhrada DPH finančnímu úřadu:      MD 343 D 231, pol. 5362

Pořízení akcií VAK – nepeněžitý vklad (vodovod) – úhrada nepeněžitým vkladem   předpis závazku z titulu pořizování akcií na základě smlouvy o úpisu akcií:             MD 043 D 368          úhrada závazku nepeněžitým vkladem na základě provedeného zápisu do KN:        MD 368 D 021      zrušení oprávek k datu zápisu do KN: MD 081 D 021                

Pořízení akcií VAK – nepeněžitý vklad (vodovod) – pořízení finančního majetku, ocenění, inventura   pořízení finančního majetku ke dni zápisu do OR (+převzetí akcií):                           MD 069 D 043           Akcie budou v účetnictví oceněny pořizovací cenou (§25, odst. 1, písm. f) zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví), i když jejich nominální hodnota bude jiná, např. dle znaleckého posudku. Inventuru doporučujeme provádět srovnáním s originály akcií a výpisem z obchodního rejstříku (nejlépe výpis ze serveru provozovaného Ministerstvem spravedlnosti ČR (www.justice.cz), nebo oficiální listina získaná z Czech POINT).   

Pořízení akcií VAK – nepeněžitý vklad (vodovod) – vazba na legislativu §13, odst. 4, písm. d) zákona č. 235/2004 Sb. DPH §25, odst. 1, písm. f) zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví         

Děkuji Vám za pozornost Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu Zlínského kraje 577 043 660, leona.kocarova@kr-zlinsky.cz