Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_32_INOVACE_04 - 01 ZOOLOGIE – OBRATLOVCI – PTÁCI Téma: Ptáci – základní znaky Vzdělávací oblast: Člověk a příroda na II.st. ZV-LMP Vzdělávací obor: Přírodopis Ročník: 8. Jméno autora: Mgr. Jiřina Sommerová Vytvořeno dne: 12.08.2013 Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Anotace: Žák by měl porovnat vnější a vnitřní stavbu ptáků a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů. Žák by měl rozlišit jednotlivé skupiny ptáků a znát hlavní zástupce, objasnit jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. Žák by měl vědět o významu ptáků v přírodě i pro člověka. Podporuje aktivitu žáka a schopnost vyhledávání informací. Metodický popis: Materiál je možné použít pro prezentaci při výkladu učiva, pro procvičování a opakování učiva, ale také pro doplnění učiva při zameškané hodině. Žák by měl umět pojmenovat jednotlivé ptáky. Klíčová slova: Teplokrevní obratlovci, duté kosti, křídla, obrysové a prachové peří, ptáci stálí a stěhovaví,… Další materiály k výuce: Učebnice : - KROULÍKOVÁ ING. PAEDDR., Jarmila; KROULÍK ING. CSC., Josef. Přírodopis 8. Praha: Septima, 1995, ISBN 80 - 85801 - 36 - 1. - ČERNÍK, PaedDr. Vladimír; MARTINEC, CSC, RNDr. Zdeněk. Přírodopis - zoologie. Praha: SPN, 1995, ISBN 80-85937-05-0. Encyklopedie dle výběru učitele
OBRATLOVCI PTÁCI
Základní znaky: - teplokrevní obratlovci - tělo pokryté peřím - schopnost letu - křídla - většina kostí je dutých - bezzubé čelisti - mláďata se líhnou z vajec Základní znaky:
Pokrytí těla – peří chrání před ztrátou tepla a je nástrojem pohybu přední nohy se přeměnily v křídla peří je dvojího typu – obrysové (letky) a prachové (tepelná izolace - pravidelně se vyměňuje, výměna = pelichání
Typy peří a stavba pera
KOSTRA - pevná, lehká (duté kosti) - lebka připojena k páteři jediným kloubem - krční páteř – pohyblivě spojené obratle – obratné pohyby při získávání potravy - hrudní kost tvoří mohutný hřeben – upínají se létací svaly - přední nohy přeměněny v křídla - zadní končetiny většinou 4 prsty, 3 jsou obráceny dopředu
čelisti přeměněny v zobák jícen se u některých rozšiřuje ve vole Trávící soustava Dýchací soustava čelisti přeměněny v zobák jícen se u některých rozšiřuje ve vole žlaznatý žaludek – rozmělnění na rozhraní tenkého a tlustého střeva 2 slepá střeva trávící soustava zakončena kloakou vzduch do plic je přiváděn nosdrami a průdušnicí, která se dělí na 2 průdušky v místě rozvětvení je hlasový ústroj vzdušné vaky – zásobárna vzduchu, nadlehčují tělo, pomáhají udržovat tělesnou teplotu
Cévní soustava Rozmnožování srdce – 2 předsíně, 2 komory malý krevní oběh - plicní velký krevní oběh –tělní srdečnice Přední a zadní dutá žíla oplození je vnitřní varlata jsou párová vaječník je pouze jeden mláďata krmivá Mláďata nekrmivá Smyslové orgány – dokonale vyvinut zrak a sluch - čich a chuť většina ptáků nemá
PTÁCI STÁLÍ - zůstávají u nás po celý rok PTÁCI STĚHOVAVÍ - přilétají na jaře, na podzim odlétají do teplých krajin
Kontrolní otázky: 1.Vyjmenuj 4 základní znaky ptáků. 2.Patří ptáci mezi obratlovce? 3.Jaký je význam prachového peří? 4.Jaký je význam obrysového peří 5.Které smyslové orgány mají ptáci dokonale vyvinuté? 6.Které ptáky znáš? Vyjmenuj alespoň 5 ptáků. 7.Jak pomáháme v zimě ptákům, kteří u nás zůstávají po celý rok?
ZDROJE: Koláž ptáků: CONCERTO. wikipedia [online]. [cit. 27.07.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pt%C3%A1ci Tučňáci, papoušci – Klipart - Druhy peří, stavba pera, druhy ptačích noh, ptačí vejce: MACHÁČEK T.. Biomach, výpisky z biologie [online]. [cit. 27.07.2013]. Dostupný na WWW: http://www.biomach.cz/biologie-zivocichua/ptaci- aves-1