– supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Návrh komunitního plánu na rok
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
a jeho využití u klientů po CMP
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
ohroženým domácím násilím
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Péče o osoby s afázií.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Práce s pacienty s duální diadnozou v ambulantím programu ESETU v letech MUDr Lucie Jurkovská.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Specifické metody SP LS 2014
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Lucie Bankovská Motlová
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Řízení a plánování kariéry
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
HORIZONT ZLÍN Workshop
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Úvod do psychologie
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Péče o osoby s afázií.
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Specializace, specifické, obecné a všeobecné v sociální práci
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

– supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice - Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Mgr. Markéta Vaculová – supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -

OBSAH Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Penzum nutných vědomostí Case management (individuální a skupinová sociální práce, terapie) Komunikace zaměřená na řešení, normalitu klienta a na podporu NORMY, kdo je určuje aneb pokud je personál zaměřen na problém a ne na normalitu Absence norem = zátěž (?) Je na vině jen klient nebo i personál? POHLED PERSONÁLU Obtížné situace na pracovišti, „Problémoví“ klienti Kdy je na vině personál NORMY Z POHLEDU KLIENTŮ = v hlavní roli: diagnózy, osobnostní vlivy, vůle, výchova, sebepojetí, kognitivní schopnosti, atd. Formy problémového jednání Co klienti vnímají jako zátěž, co je pro ně je normou CO S TÍM? - CESTA KE SHODĚ V POHLEDU NA TO, CO UŽ PROBLÉM JE A CO NE Práce s personálem – změny myšlení Znalost klientů, jejich zvyků, historie a specifik všech diagnóz Znalost vhodné komunikace s určitými typy klientů = předcházení problémovému chování u klientů.

Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví : Osobnostní nástroje vztahová stránka – MOC, empatie, hranice kontrola X podpora Metody sociální práce Case work Skupinová sociální práce Penzum nutných vědomostí z oblastí: medicíny (psychiatrie) Práva, atd. KOMUNIKACE psychologie (psychoterapie, krizové intervence)

Co by měl mít a umět tým pracovníků Vztahové dovednosti Empatický Kongruentní BPP Dovednosti v oblasti spolupráce a obhajoby - bydlení, práce, finance Klinické dovednosti - Mapování symptomů, trénink dovedností klienta Komunikační dovednosti Aktivní naslouchání Zrcadlení Parafrázování přerámování Co by měl mít a umět tým pracovníků

METODY SOCIÁLNÍ PRÁCE a OSOBNOSTNÍ ROVINA Metody sociální práce s osobami s duševním onemocněním jsou specifické postupy definované: Cílem cílovou skupinou (jejími potřebami) hodnotami. paradigmatem (základním východiskem a způsobem pohledu) Tyto postupy mají složku: technickou (jak se to dělá) vztahovou (jak zacházíme se vztahem) kontextovou (v jakých situacích se používají) a pohybují se mezi dimenzemi: : kontrola + nevyžádaná péče. : podpora + pomoc + vyžádaná péče.

Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – I. Osobnostní nástroje Osobnost pracovníka Empatiem sebereflexe Vědomí o MOCI nad klientem Know how Vztahová stránka: Hranice mezi klientem a prac. Možnost uplatnění vůle klienta Rozlišení, zda se prac. pohybuje v rozmezí: kontrola X podpora Direktivní X nedirektivní

Vztahové nástroje – přístup ke klientovi 1) Zaměření se na zdravé stránky klienta než na psychopatologii 2) Partnerství s klientem = ZPLNOMOCŇOVÁNÍ V péči o lidi s vážným duševním onemocněním existuje vždy jisté riziko převzetí moci nad životem klienta. Profesionál se může stavět do pozice experta, který ví nejlépe, co je pro klienta nejlepší, což ve výsledku podkopává smysl pro kontrolu jeho vlastního života. Toto riziko nejvíce hrozí u klientů nespolupracujících a nemotivovaných k léčbě. Klientovi by měl být ponechán prostor pro vlastní aktivitu do té míry, kam až to lze. Doporučení plynoucí z tohoto principu je, že by zaměstnanci měli vystupovat spíše v roli konzultantů než terapeutů, ve smyslu „Čím méně děláme, tím lépe.“ 3) Individuální přístup

Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II. Metody sociální práce Individuální sociální práce, případová Skupinová sociální práce Terénní (komunitní)

Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.a. CASE MANAGEMENT s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Možnosti podpory osob (klientů) – 4 pilíře: 1) Individuální práce 2) Skupinová práce 3) Terapie komunikační /rozhovory/ Socioterapie Pracovní aktivity Aj. 4) Osobní život, volný čas

Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.b. CASE MANAGEMENT – definice americké Národní asociací sociálních pracovníků (NASW, 2013:13) „Proces plánování, vyhledávání, prosazování a monitorování služeb z různých sociálních nebo zdravotních organizací ve prospěch klienta. Tento proces umožňuje sociálním pracovníkům v organizaci/organizacích koordinovat svoje úsilí ve prospěch daného klienta skrze profesionální týmovou práci a tím rozšiřovat rozpětí nabízených služeb, které klient potřebuje. Nástroje (síťování, případové konference, …) Case management omezuje problémy vycházející z fragmentace služeb, fluktuace pracovníků a nedostatečné koordinace mezi poskytovateli.“ Individuální CM Týmový CM

Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.c. Kombinací týmového a individuálního case managementu v oblasti duševního zdraví je takzvaná FACT - flexibilní asertivní komunitní léčba (Van Veldhuizen a Bahler, 2013) Dostupnost podpory tam, kde se klient právě nachází, je také jeden z hlavních prediktorů úspěšného case managementu. Dalšími ukazateli úspěšnosti jsou dle Thornicrofta (1991): kontinuita péče prosazování nových služeb vztah mezi pracovníkem a klientem prosazování zájmů klientů šití podpory na míru dle potřeb usnadňování nezávislosti

Jednotlivé složky case managementu Kontaktování Assessment (opakované posuzování situace, depistáž, zjišťování potřeb, atd.) Plánování dlouhodobé krátkodobé Propojování (se zdroji) Prosazování práv a zájmů Monitorování

Penzum nutných vědomostí z oblastí: medicíny (psychiatrie) Práva Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – III. Penzum nutných vědomostí z oblastí: medicíny (psychiatrie) Práva psychologie (psychoterapie, krizové intervence) Komunikace http://destigmatizace.info/materialy/

Vhodná komunikace jako základ kvalitní sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Etická + asertivní NA ČLOVĚKA ORIENTOVANÁ Systemická – na řešení orientovaná DLE PRAVIDEL PRO KOMUNIKACI S OSOBAMI S HANDICAPEM (jiná u mentální retardace, schizofrenie, závislostí, aj.) Terapeutické dovednosti v komunikaci a CM práci (KI, KBT, aj.)

Na osobu orientovaný přístup může výrazně zlepšovat: kvalitu života lidí vyžadujících zvláštní péči ulehčovat pracovníkům práci, která se pro ně může stát příjemnější a uspokojivější rozšiřovat prostor pro jejich vlastní jednání Prostřednictvím tohoto přístupu se pracovníci mohou snažit vytvářet: životní prostor pro osoby s těžkým postižením tak: aby vyhovoval jejich potřebám probouzel jejich vnitřní zdroje + schopnosti podporoval jejich svébytnost POKUD SE PERSONÁL ZAMĚŘUJE SPÍŠE NA PROBLÉM A NE NA NORMALITU KLIENTA, vznikají vztahové potíže, které komplikují práci s klientem

Vybraná pravidla PCA jednání a principy pro každodenní praxi: Tady a teď Důvěra v možnost dalšího rozvoje a zlepšení, povzbuzovat. Prožitek jako centrální faktor – zabývat se prožitkem a reflektovat jej. Rozhodující není to, co chybí, ale to, co tady je. Rovnováha mezi rámcem a manévrovacím prostorem pro vlastní rozhodování. Srozumitelnost, dávat jasné informace, zůstat konkrétní. Malé, postupné kroky, uvědomovat si, že cesta je stejně důležitá jako cíl. Zůstat u toho, co je nasnadě. Naslouchat a brát vážně. Podporovat svébytnost a vlastní zodpovědnost, nabízet podporu pro samostatné jednání, uvědomit si vlastní podíl. Nenechat se řídit a ovlivňovat předsudky. Nalézt „jazyk“ toho druhého. Umožňovat zkušenosti a poskytovat přehledné možnosti výběru. Nelpět na „symptomu“. Hovořit o situaci a komentovat situaci.

PŘÍSTUPY ZAMĚŘENÉ NA ŘEŠENÍ kombinují podporující vztah a bezpečí s podněcováním a inspirací. Cílí na: preferovanou budoucnost (na to co kl. chce) na zdroje (co má kl. k dispozici) Věnují minimální pozornost problémům samotným, protože analýza problémů není k řešení nutná a někdy může uškodit.

Systemická, NA ŘEŠENÍ zaměřená komunikace 8 + 1 systemických otázek systemické a na člověka orientované otázky v rozhovoru Otázky: ÚVODNÍ Na úvod spolupráce Na změny před setkáním V PRŮBĚHU SPOLUPRÁCE ZÁVĚREČNÉ a mnoho dalších

Něco o autorce příspěvku Vzdělání: Všeobecná + psychiatrická sestra Sociální pracovnice Pracovní zkušenosti: Pobytové a terénní sociální služby (DOZP, DS, DZR, PS), 2001 - 2017 Psychiatrická léčebna (odd. poruch osobností a chování, psychoterapeutické) Výcviky: 140 hod. výcvik v mediaci 80 hod. výcvik ve skupinové supervizi a poradenství 250 hod. ze systemického supervizního a koučovacího výcviku (dále pokračuji do 500 hod.) 460 hod. sebezkušenostně -terapeutického výcviku v PCA přístupu zaměřeném na člověka (pokračuji do 680 hod.) Dlouhodobé kurzy: Asertivita, argumentace – dohr. 72 hod. Motivační rozhovory – 64 hod. Videotrénink interakcí a poradenství – dohr. 72 hod. Efektivní rozhovory + kurz krátké psychosociální pomoci – 64 hod. Komunik. s agresiv. kl. a techn. šetrné sebeochrany – 64 h.