Kvalita ovzduší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 SMĚRNICE O NÁRODNÍCH EMISNÍCH STROPECH Gijs van Luyn InfoMil.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Identifikátor materiálu: EU
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vzduch Ochrana ovzduší
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Ochrana ovzduší.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
Atmosféra Země.
Měření škodlivin v ovzduší a osvětová kampaň na ochranu ovzduší ve vybraných lokalitách Zlínského kraje.
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Revize BREF STS Zkušenosti provozovatele Jiří Podlipný PSU
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Složení a funkce atmosféry
nízkoteplotního plazmového výboje
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
hájí právo dýchat čistý vzduch
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Transkript prezentace:

Kvalita ovzduší

Znečišťující příměsi Původu přírodního Produkty lidské činnosti prach, písek popel plísně, pyl, viry oxidy síry, dusíku organické látky prach vzniklý antropogenní činností těžké kovy a další… Hořící les jako dokumentace neantropogenního znečištění ovzduší. Čím tmavší kouř, tím větší obsah pevných částic, prachu a tím horší kvalita ovzduší v okolí.

Emise a imise Emise Imise množství znečišťující látky vystupující ze zdroje znečištění měří se na zdroji nebo se odhadují množství znečišťujících příměsí přecházejících z ovzduší na příjemce měří se pomocí imisních stanic Emise – na velkých zdrojích znečištění (např. chemické podniky) se emise měří, na malých či mobilních zdrojích se emise odhadují.

Rozptylové podmínky Koncentrace škodlivin: Nízké = dobré rozptylové podmínky Hraniční = zhoršené rozptylové podmínky Vysoké = špatné rozptylové podmínky Dva různé mapové výstupy dokumentující špatnou kvalitu ovzduší ve východní části republiky ze stejného dne.

Zkuste odhadnout, které z uvedených látek nepovažujeme za polutanty: Znečišťující látky Zkuste odhadnout, které z uvedených látek nepovažujeme za polutanty: Prašné částice (PM10, PM2,5) Oxidy dusíku (NO2, NOx) Oxidy síry (SO2) Ozón (O3) Vzácné plyny (He, Ne, Ar,…) Organické látky (BaP, VOC,… ) Těžké kovy (Hg, Ni, Cu, Pb, As,…) Oxid uhelnatý (CO) Polutanty: znečišťující látky, zdraví škodlivé BaP – benzoapyren VOC – těkavé aromatické uhlovodíky

Zkuste odhadnout, které z uvedených látek nepovažujeme za polutanty: Znečišťující látky Zkuste odhadnout, které z uvedených látek nepovažujeme za polutanty: Prašné částice (PM10, PM2,5) Oxidy dusíku (NO2, NOx) Oxidy síry (SO2) Ozón (O3) Vzácné plyny (He, Ne, Ar,…) Organické látky (BaP, VOC,… ) Těžké kovy (Hg, Ni, Cu, Pb, As,…) Oxid uhelnatý (CO) Polutanty: znečišťující látky, zdraví škodlivé BaP – benzoapyren VOC – těkavé aromatické uhlovodíky

Aktuálně nejproblematičtější látky (v ČR) Prašné částice PM10, PM2,5 Polycyklické aromatické uhlovodíky Benzo(a)pyren Oxidy dusíku NO2, NOx Ozón O3 prašné částice jsou problematické proto, že se dostávají do plic a často na sebe vážou další problémové látky (karcinogeny apod.) oxidy dusíku ve vysokých koncentracích způsobují plicní problémy – nejedná se však přímo o karcinogeny. ozón leptá sliznice, svěží vzduch po bouřce není pro zdraví přínosný.

Kyselé deště Velké koncentrace škodlivin (SO2, NOx) způsobují okyselení srážek Způsobují škody na lesních komplexech – především jehličnatých S trochou nadsázky se dá říci, že kyselé deště jsou velmi naředěná kyselina sírová (popř. dusičná) Kyselé deště okyselují půdu. Bohužel i po zlepšení kvality ovzduší zůstává půda velmi dlouho nadměrně okyselená.

České příhraniční hory (Krušné, Jizerské, Orlické, Krkonoše) Víte který region byl celosvětově (pravděpodobně) nejvíce zasažen kyselými dešti? České příhraniční hory (Krušné, Jizerské, Orlické, Krkonoše)

Smog Londýnský Los Angeleský Název odvozen od situací v Londýně 1/2 20. století Vzduch je znečištěn produkty spalování paliv v domácnostech Problém nastává při přítomnosti mlhy (především v zimě) Fotochemický smog Je způsoben velkou koncentrací dopravy Velké koncentrace oxidů dusíku zapříčiňují vznik přízemního ozónu Problém především při slunných dnech Název pochází z anglického: Smoke - kouř Fog – mlha Často je zhoršená kvalita ovzduší způsobena zastoupením obou těchto typů. V současnosti je smog velkým problémem světových velkoměst například v Číně, Rusku, Mexiku, Brazílii atp.

Smog Londýnský Los Angeleský V případě Londýnského smogu je dohlednost velmi špatná na rozdíl od fotochemického Losangeleského smogu. V současné době je smog často kombinací obou typů smogu. V Evropě či USA se kvalita ovzduší v městských aglomeracích zlepšila, problematická situace nadále panuje v zemích jako je Indie, Čína, Brazílie, Mexiko, Rusko (extrémním případem je město Norilsk) a další.

S výjimkou koncentrací přízemního ozónu je krizovým obdobím z hlediska kvality ovzduší zima. Proč?

Proč bývá horší kvalita ovzduší v zimě? V domácnostech se topí Motory automobilů jsou studené, hůře spalují Škodliviny se hůře rozptylují (pomaleji reagují a zůstávají déle v atmosféře) Je častější výskyt inverzí, mlhy. Nedochází k promísení vzduchu.

Zdroje znečištění velké zdroje (elektrárny, velké továrny, hutě, teplárny, průmyslové podniky) mobilní zdroje (letadla, automobily, autobusy, vlaky, motocykly) lokální zdroje (místní topeniště) Velké továrny: chemičky, strojírenské podniky

Případová studie Úkol: Ve skupině zpracujte případovou studii několika lidí žijících na různých místech. vyplňte všechny otázky. na základě těchto otázek zkuste detailněji zpracovat danou situaci. prezentujte

Náměty na diskusi Na jaké zdroje znečištění je podle Vás potřeba se nejvíce zaměřit? Velké továrny Tepelné elektrárny Menší průmyslové výrobny Nákladní automobily Osobní automobily Lokální topeniště Jiné (další dopravní prostředky, rozpouštědla,…)

Náměty na diskusi-doprava Je v pořádku, že při prodeji staršího vozu splňujícího méně přísná emisní kritéria se platí ekologická daň? Měl by stát podporovat a zvýhodňovat menší vozidla? Jaké dopravní prostředky doporučujete k dopravě po městě? Rozvoj kterých druhů dopravy podporujete? Jaká forma podpory je nejlepší?

Náměty na diskusi-malé zdroje Měl by úředník mít možnost vkročit do bytu soukromé osoby a zkontrolovat jak a čím topí? Měla by se zavést povinná revize komínů a kotlů? Podporujete dotace na výměnu kotlů a dotace na zateplení domů? Souhlasíte se zaváděním povinnosti uvádět, energetickou náročnost bytu?

Náměty na diskusi-velké zdroje Měly by velcí znečišťovatelé odvádět poplatky za vypouštění určitého množství emisí? Má smysl modernizovat stávající energetické zdroje nebo podporujete výstavbu nových? Jakých? Co soudíte o tvrzení, že díky moderním úsporným spotřebičům dochází k snižování emisí z tepelných elektráren?

Zdroje http://ekolist.cz/cz/fotobanka/ovzdusi/znecistene-ovzdusi http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/locality/pollution_locality/EPAU1_m.jpg https://pixabay.com/cs/po%C5%BE%C3%A1r-les-blaze-kou%C5%99-stromy-teplo-1105209/ http://www.rakovnicko.cz/zpravodajstvi/aktuality-zpravy/zdravi/758-kour-z-komina-pradelny-firmy-triton-poburuje-rakovnicke-obcany.html

Zdroje http://zoom.iprima.cz/clanky/nejhorsi-smog-v-dejinach-zabil-za-par-dni-12-000-lidi-zadusili-se-prachem http://inhabitat.com/the-history-of-earth-day/los-angeles-smog-1/ https://sites.google.com/a/eto.vurv.cz/monitoring-imisi/monitoring-imisi/vyzkumna-zprava/2-atmosfericka-depozice-a-vliv-imisi-na-zemedelskou-vyrobu/2-7-emise-imise-a-depozice http://www.tatanamaterske.cz/kvalita-ovzdusi-rozptylove-podminky-inverze http://www.e-pocasi.cz/upozorneni/pozor-take-na-nepriznive-rozptylove-podminky-532.html