Průmysl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průmysl.
Advertisements

Průmysl.
ROZDĚLENÍ Žáci si učivo přečtou a zapíší do sešitu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_12C_20_Rakousko Téma:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
ČESKÁ REPUBLIKA II. Povrch České republiky – reliéfní mapa.
vhodné přírodní podmínky – mírný pás mechanizace, kvalifikovaní pracovníci soběstačnost ve výrobě základních potravin.
Průmysl Těžký – slouží k další výrobě Lehký – slouží k přímé spotřebě.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Zeměpis, průmysl Ročník: 9.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE proces, který začal ve 2. pol. 18. st. proces, který začal ve 2. pol. 18. st. využívání vědeckých poznatků ve výrobě využívání vědeckých.
CHARAKTERISTIKA A LOKALIZACE PRŮMYSLOVÝCH ODVĚTVÍ (II.) (STROJÍRENSKÝ, CHEMICKÝ… PRŮMYSL) Geografie výrobní sféry Přednáška č. 4 © HS.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
SEVERNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme do států severní Evropy?
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3419 NázevNerostné bohatství ČR Téma hodinyPrůmysl ČR PředmětVlastivěda.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
CHEMICKÝ PRŮMYSL. - zabývá se chemickou výrobou - zpracovává přírodní suroviny : ropa, zemní plyn, uhlí, železná ruda, dřevo, nerosty,
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Netradiční zdroje elektrické energie
Průmysl.
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_12 TÉMA: Vlastivěda4
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Přírodní zdroje na Zemi
Období: leden až květen 2012
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola T. G
Název materiálu: Nerostné suroviny
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ANOTACE a) PRÁCE JE URČENA PRO ŽÁKY 8. ROČNÍKU B) TÉMA : STÁTY VÝCHODNÍ EVROPY C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU : Žáci se seznámí s dalšími státy východní.
PŘÍRODNÍ ZDROJE ČR – NEROSTNÉ SUROVINY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název projektu: Moderní škola
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Hospodářství Proměna světového hospodářství
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Kompozity Kompozity tvoří materiálový systém, složený ze dvou nebo více fází, s makroskopicky rozeznatelným rozhraním mezi fázemi, dosahující.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Z - 8. ročník
Velká Británie.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Soutěž Bohatství Země 2018 Geologická část Vojtěch Wertich
zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Index Exportu Chladnoucí poptávka v zahraničí a nevyužitý potenciál některých teritorií Ing. Otto Daněk – místopředseda AE.
Transkript prezentace:

Průmysl

Historie průmyslové výroby počátky spojovány se vznikem manufaktur (textilních) 18/19 st. – první průmyslová revoluce – kolébkou je Anglie, pak se šířila přes Belgii, Nizozemí, Francii, Německo do ČR potřeba prac. síly → zrušeno nevolnictví → stěhování za prací → vznik měst → rozvoj dopravy → ……. 19/20 st. – druhá průmyslová revoluce - spojena s vynálezem spalovacího a elektrického motoru, objev automobilů je to tzv. industriální období druhá pol. 20st. – období vědeckotechnické revoluce – nové technologie, materiály, jaderná energetika, kosmonautika, letectví konec 20.st. – postindustriální období – formuje se tzv. informační společnost, automatizace a robotizace, rozvoj mikroelektroniky a informatiky

Rozmístění průmyslu Lokalizační faktory = předpoklady území pro umístění průmyslového závodu, mění se v čase dnes energie dopravní náklady pracovní síly s potřebnou kvalifikací spojení s výzkumem a vývojem posuzování vlivu na životní prostředí dříve voda - papírny vápencové lomy - cementárny rudy, uhlí - hutě dostatek pracovní síly - P automobilový, strojírenský, …

Průmyslové oblasti světa průmysl se koncentruje do průmyslových zón měst Tradiční oblasti 1) severovýchod USA 2) západní Evropa 3) Japonsko jejich počáteční rozvoj byl ovlivněn existencí a těžbou surovinových zdrojů (černého uhlí a železné rudy Nové průmyslové oblasti: Východní a jihovýchodní Asie – V Čína, Jižní Korea, Malajsie, Thajsko, Hongkong Argentina, Austrálie, Mexiko průmysl zaměřen na výrobu spotřebního zboží ve velkých sériích , elektronika nebo textilní zboží

Druhá pol 20. st. změna ve struktuře průmyslu dříve – těžba a těžký průmysl dnes převládá výroba elektroniky, dopravních prostředků, technologicky náročných strojů, lékařských přístrojů – odvětví s high-tech výrobami

Rozdělení průmyslu těžební – získává NS - těžba paliv - těžba rudných surovin - těžba nerudných surovin zpracovatelský - zpracovává NS na konečné výr - těžký průmysl - spotřební průmysl energetika – výroba elektrické energie, výroba a rozvod plynu a tepla

Těžební průmysl těžba paliv těžba rudných surovin těžba nerudných surovin

Těžba paliv ropa zemní plyn hnědé uhlí černé uhlí uran naleziště: Mexický záliv, Perský záliv, Severní moře, Aljaška, Rusko využití: výroba pohonných hmot, umělých hnojiv, kosmetika, léčiva, prací prostředky zemní plyn naleziště: Rusko, USA, Severní moře, často spolu s ropou využití: dříve vypouštěn, dnes palivo v tepelných elektrárnách i k vytápění domácností hnědé uhlí naleziště: Střední Evropa využití: palivo v tepelných elektrárnách černé uhlí naleziště: Stř. Evropa, JAR, V Austrálie využití: výroba koksu, barviv, plastů, léčiv uran naleziště: Rusko, JAR, Austrálie, Severní Amerika, do r. 1989 v Česku využití: pro výrobu energie v jaderných elektrárnách

Těžba rudných surovin Surovina Využití Nejv. producenti Železná ruda Téměř všude Čína, Aust., Braz., Rusko Rudy mědi Elektronika Chile, Afrika, Rusko, USA Olověné rudy Elektrotechnika, jaderné elektrárny Čína, Austr., USA, Peru, Mexiko Zinkové rudy Hutnictví, chem.P Kanada, Austr., Rusko, USA Cínové rudy Potravinářský P, sklářský P Čína, Indonésie, Peru Bolívie Bauxit Výroba hliníku, pro P automobilový a letecký Austrálie, Afrika (guinejský záliv),Karibik Vzácné kovy Finančnictví, elektrotechnika Jižní Afrika, Rusko, Mexiko

Těžba nerudných surovin suroviny pro chemický průmysl – síra, fosfáty, soli stavební suroviny – vápenec, písek, stavební kámen suroviny pro keramický a sklářský P – sklářské písky, kaolin, keramické jíly spousta surovin se těží v rozvojových státech Afriky, Asie a Stř. Ameriky → je jediným zdrojem příjmů těžba přispívá k devastaci krajiny povinnou součástí těžebních plánů je i plán obnovy krajiny tzv. Rekultivace

Otázky k tématu: Těžební průmysl 1) Na které 3 obory se dělí těžební průmysl? 2) Kde jsou 4 nejvýznamnější naleziště ropy? 3) Napiš 4 příklady využití ropy. 4) Se kterou jinou nerostnou surovinou se vyskytuje zemní plyn? 5) K čemu se využívá zemní plyn? 6) K čemu jinému než k topení se využívá černé uhlí? 7) Těžil se někdy uran v Česku? 8) Jaké jsou hospodářsky nejdůležitější rudy dnes? 9) K čemu se využívá bauxit? 10) Do kterých 3 skupin můžeme rozdělit nerudné suroviny podle využití v určitém druhu průmyslu? 11) Co je povinnou součástí těžebních plánů?

Zpracovatelský průmysl Těžký průmysl hutnický strojírenský chemický průmysl stavebních hmot Spotřební průmysl textilní oděvní výroba skla výroba keramiky výroba porcelánu

Těžký průmysl hutnický zpracovává vytěžené rudy a vyrábí kovové materiály dělení: černá metalurgie – hutnictví železa barevná metalurgie – hutnictví neželezných kovů výroba náročná energeticky a na vodu – proto lokalizována tam kde je levná elektřina a voda - Norsko, Švýc. A Perský záliv strojírenský v hospodářsky nejvyspělejších zemích potřeba kvalifikované prac. síly Dělení: těžké strojírenství – výroba lokomotiv, stavebních strojů, elektrárenských turbín, zemědělské stroje,.. lehké strojírenství – produkuje zboží – kola, nářadí chemický petrochemický – zpracovává ropu anorganická chemie – vyrábí kyseliny, louhy použitelné pro výrobu hnojiv, výbušnin, čistících prostředků P léčiv - farmaceutický - produkce umělých vláken, plastů, kosmických přípravků průmysl stavebních hmot zajišťuje z přírodních stavebních surovin výrobu materiálu pro stavebnictví

Spotřební průmysl automobilový státy s tradicí a vývojem – Japonsko, USA, Německo, It., Francie státy bez vlastního vývoje Belgie, Polsko, Slovensko, Brazílie, Mexiko potravinářský průmysl výroba mléka, masná P, cukrovarnictví, pivovarnictví, konzervárenství v rozvojových státech – nízká úroveň textilní nejstarší P odvětví zpracovává bavlnu, vlnu, len , hedvábí výroba umělých vláken a tkanin dnes většina výroby v nově industrializovaných zemích s levnou prac. silou ve vyspělých zemích velká střediska módy – Paříž, Milán, New York většina produkce ze zemí s levnou prac. silou výroba skla, keramiky, porcelánu

Otázky k tématu: Zpracovatelský P 1) Na které 2 skupiny dělíme zpracovatelský průmysl? 2) Které 4 obory řadíme do zpracovatelského průmyslu těžkého? 3) Kterých 5 oborů řadíme do pracovatelského průmyslu lehkého?

Energetika Funkce: zajišťuje výrobu, a rozvod elektrické energie, páry, plynu a tepla K výrobě energie se spotřebuje 1/3 vytěžených energetických surovin Dělení elektráren: • tepelné • jaderné • vodní • alternativní