NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_32_INOVACE_11_ČJ5_Jen mít oči- jazykový rozbor TÉMA: Slovesa ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4
Anotace Materiál je určen pro výuku českého jazyka v 5. ročníku ZŠ. Úvodní část se zabývá významem veršů s důrazem na environmentální výchovu. Druhá část materiálu je zaměřena na jazykové jevy. Žáci si procvičí tyto gramatické kategorie sloves: osoba, číslo, způsob a čas.
Jen mít oči k vidění Jan Čarek Jen mít uši k slyšení, slyšet hlasy sebetišší, které každý neuslyší, slyšet, slyšet zlatohlávka chodit po lupínku, slyšet, kterak cinkla vážka o zvoneček – vlnku, v modřínovém háji slyšet tikat modřinky, tik, tik tikají si tiše jako hodinky. Jen mít oči k vidění, uvidět,co každý z lidí nevidí a neuvidí, vidět, že si slunce češe zlatozlatý vlas, vidět, že má sedmikráska vskutku sedm krás a že voda – ať už ….
Co všechno může člověk v přírodě spatřit ? Je básnička o přírodě ? Co všechno může člověk v přírodě spatřit ? A teď pár obrázků. Vyberte jen obrázky přírodnin, které jsou v básni uvedené. http://www.ireceptar.cz/zvirata/ptaci/ptaci-na-krmitku-ii-sykora-modrinka/
Je to těžké ? Tak ještě jednou. Všechny přírodniny si podtrhneme. Jen mít uši k slyšení, slyšet hlasy sebetišší, které každý neuslyší, slyšet, slyšet zlatohlávka chodit po lupínku, slyšet, kterak cinkla vážka o zvoneček – vlnku, v modřínovém háji slyšet tikat modřinky, tik, tik tikají si tiše jako hodinky. Jen mít oči k vidění, uvidět,co každý z lidí nevidí a neuvidí, vidět, že si slunce češe zlatozlatý vlas, vidět, že má sedmikráska vskutku sedm krás a že voda – ať už ….
Poznali jste ? Označte jen přírodniny, o nichž se píše v básni. ANO ANO ANO ANO ANO http://www.ireceptar.cz/zvirata/ptaci/ptaci-na-krmitku-ii-sykora-modrinka/
V Š Í M A V Ý _ Š _ M _ _ _ V N Í M A V Ý V _ Í _ A _ _ C _ _ L _ V _ Jak se má chovat člověk v přírodě? Domyslete přídavná jména. Jaký by měl být člověk, aby mu bylo dopřáno uvidět a uslyšet to, co každý z lidí nevidí a neuslyší ? V Š Í M A V Ý _ Š _ M _ _ _ V N Í M A V Ý V _ Í _ A _ _ C _ _ L _ V _ C I T L I V Ý P O Z O R N Ý _ _ Z _ R _ _ T I C H Ý _ I _ C H _ Pro kontrolu klikni na šišku.
slyšet hlasy sebetišší, které každý neuslyší, Čeká vás další úkol. Podtrhejte všechna slovesa Který slovesný tvar převažuje ? Jen mít uši k slyšení, slyšet hlasy sebetišší, které každý neuslyší, slyšet, slyšet zlatohlávka chodit po lupínku, slyšet, kterak cinkla vážka o zvoneček – vlnku, v modřínovém háji slyšet tikat modřinky, tik, tik tikají si tiše ... Jen mít oči k vidění, uvidět,co každý z lidí nevidí a neuvidí, vidět, že si slunce češe zlatozlatý vlas, vidět, že má sedmikráska vskutku sedm krás
vidět Tvořte slovesné tvary podle zadání. - os.1., č. mn., čas min., zp. ozn. - os. 3., č. j., čas bud., zp. ozn. - os. 2., č. mn., čas přít., zp. ozn. - os. 2., č. j., zp. rozk. - os. 2., č. mn., zp. rozk. - os. 1., č. mn., zp. podm. viděli jsme budou vidět vidíš viz vizte viděli bychom Pro kontrolu klikni na vážku.
chodit - os. 2., č. mn., čas bud., zp. ozn. - os. 1., č. j., čas min., zp. ozn. - os. 2., č.j., čas přít., zp. ozn. - os. 2., č. mn., zp. podm. budete chodit chodil jsem chodíš chodili byste Určete osobu, číslo, způsob. choď - choďme - choďte - Můžete utvořit tvary rozkazovacího způsobu i v jiné osobě ?
Přepracujte básnický text, vytvořte přání určené kamarádovi – kamarádce. Jak začít ? Máme řadu možností. Malá nápověda : Přál bych ti… Chtěl bych ---- Ráda bych …… Kéž bys ---- Ať máš …… Jakým způsobem své přání vyjádříte? podmiňovací způsob přací věta
Zdroje http://office.microsoft.com http://www.ireceptar.cz/zvirata/ptaci/ptaci-na-krmitku-ii-sykora-modrinka