Vzdělávání žáků z etnické skupiny Romů v kontextu zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost Mgr. Helena Balabánová Konference Jak se daří inkluzi v MSK 10. 5. 2018
Romské děti a nevýhody ve vzdělání Kulturní rozdíly v rodinné výchově Jazyková bariéra Neumí odříct požitek Pojem času se neodvíjí od střídání ročních období Obtížně se začleňují do školních kolektivů dětí z majority
Pedagogická praxe uplatňovaná před rokem 1989 Sledování povinné školní docházky romských dětí z tradičních komunit ze strany úřadů začalo systematicky až koncem 60-tých let Koncem 70-tých let v důsledku podstatných změn v rozsahu a obsahu základního vzdělávání dochází k selekci žáků základních škol Romské děti byly několikanásobně častěji přeřazovány do zvláštních škol než děti z většinové společnosti – důvodem je mentální nedostačivost a tzv. „sociální debilita“ Koncem 90-tých let navštěvovalo téměř 80% dětí z populace příslušející k romské etnické skupině zvláštní školu
Integrační snahy 1990-2004 Projekty zaměřené na odstranění „handicapů“ rodinné výchovy založené na pochopení kulturních rozdílů a odlišností Začít spolu Projekty obsahující prvky pozitivní diskriminace Přípravné třídy Asistent pedagoga Projekty zaměřené do sociální oblasti Škola s celodenním programem
Nový školský zákon – možnost koncepčních a organizačních změn v základním vzdělávání Možnost tvorby vlastních školních vzdělávacích programů na základních školách Nový školský zákon nezná pojem „zvláštní škola“ Přednostně a bezplatně umožňuje předškolním dětem v posledním roce před nástupem do základní školy návštěvu mateřské školy Umožňuje základním školám zřizovat přípravné třídy a zaměstnávat asistenty pedagoga Omezuje propadání žáků na základní škole Omezuje plnění povinné školní docházky na 9 let avšak pouze do 18 let věku žáka Ukládá řediteli spádové školy povinnost přijmout přednostně žáka spadajícího místem trvalého pobytu do spádové školy Umožňuje plnit dětem v zahraničí povinnou školní docházku formou individuální výuky
Děkuji Vám za pozornost