Šimon Stiburek simon.stiburek@teri-institute.eu 16. 01. 2019 (Ne)úspěšnost studentů na vysokých školách a na pedagogických fakultách Šimon Stiburek simon.stiburek@teri-institute.eu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Srovnání výsledků testů žáků 9. tříd základních škol v letech 2005 a 2011 Koho a na co jsme se ptali Filip Karel, Šimon Stiburek, Jan Hučín Scio Praha.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vzdělávací politika.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Systém zajišťování kvality na UK
Didaktické prostředky
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Projekt Podpora žáků s SVP
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Tisková konference
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Šimon Stiburek simon.stiburek@teri-institute.eu 16. 01. 2019 (Ne)úspěšnost studentů na vysokých školách a na pedagogických fakultách Šimon Stiburek simon.stiburek@teri-institute.eu 16. 01. 2019

Pozadí výzkumu a metody

Tým Projekty Výstupy Aleš Vlk, Šimon Stiburek, Václav Švec a další moje diplomová práce (2015) případová studie pro HEDOCE (2015) Stanovení postupu výpočtu ukazatele propadovosti studentů českých vysokých škol (TAČR, 2016-17) konzultační projekty a případové studie Výstupy Metodický předpis k výpočtu měr studijní neúspěšnosti na vysokých školách MŠMT aplikace dropout.pef.czu.cz kniha Studijní neúspěšnost na vysokých školách

Cíle Analýza národní politiky v oblasti studijní neúspěšnosti Doporučení způsobu výpočtu a sledování míry studijní neúspěšnosti na vysokých školách Vytvoření aplikace pro zpřístupnění agregovaných dat Analýza opatření přijímaných zejm. na úrovni jednotlivých vysokých škol Identifikace faktorů přispívajících ke studijní neúspěšnosti

Metody Rozhovory se zástupci vysokých škol a experty Analýza výročních zpráv a dlouhodobých záměrů vysokých škol Rešerše politických, strategických a dalších dokumentů Individuální a skupinové rozhovory se současnými a bývalými studenty Workshop se zástupci vysokých škol na MŠMT Analýza dat ze SIMS

dropout, stop-out, non-completion, discontinuation, attrition, wastage, withdrawal, mortality, dismissal, turn- over, departure, retention, progression, persistence, re- enrolment, graduation, completion, attainment, success, student transfer, horizontal mobility, programme- switching, re-orientation, time-to-degree

AKADEMICKÁ A SOCIÁLNÍ INTEGRACE STUDIJNÍ ÚSPĚCH STUDENT AKADEMICKÁ A SOCIÁLNÍ INTEGRACE INSTITUCE

STUDIJNÍ ÚSPĚCH STUDENT INSTITUCE SYSTÉMOVÉ PODMÍNKY SPOLEČENSKÝ VÝVOJ pravidla vnitřní vnější lidé

Vnější faktory transformace směrem k univerzálnímu vysokému školství digitalizace generace a společenské trendy vzdělávání není pro školy a akademiky vždy prioritou nízká diverzifikace českého vysokého školství neexistence školného

Je to problém?

Míra studijní (ne)úspěšnosti

úspěšnost studentů napříč studii na úrovni celého systému „KOHORTNÍ MÍRA ÚSPĚŠNOSTI VÁZANÁ NA PRVNÍ VSTUP DO SYSTÉMU“ neúspěšnost na úrovni jednotlivých studií, na libovolné úrovni „KOHORTNÍ MÍRA STUDIJNÍ NEÚSPĚŠNOSTI VÁZANÁ NA ROK ZÁPISU“ úspěšnost studentů napříč studii na zvoleném stupni agregace do „předpokládaného roku ukončení“ (+1) „PRU“

Opatření na vysokých školách

Co můžeme chtít změnit: konkrétní formalizované abstraktní neformální PRAVIDLA Předpisy Přijímací řízení VÝUKU Obsah, cíle, metody Kompetence k učení PROSTŘEDÍ Sociální integrace Materiální & nemateriální podpora KULTURU Očekávání & labeling Komunikace a vztahy

Na koho můžeme mířit: UCHAZEČI STUDENTI PRACOVNÍCI ORGANIZACE Přilákat nejvhodnější Vybrat nejvhodnější Informovat a připravit STUDENTI Naučit učit se Motivovat a integrovat Podpořit ohrožené PRACOVNÍCI Naučit učit Přístup ke studentům Metody a obsah výuky ORGANIZACE Řídit na základě dat Stanovit zodpovědnosti Materiální podmínky

Málo častá opatření Informování uchazečů před zápisem, „matching students with programmes“ Sběr dodatečných dat o studijní neúspěšnosti a vyhodnocování účinnosti opatření Zapojení studijních spolků, podpora spolupráce studentů Zvyšování intenzity výuky, povinná docházka Revize kurzů/programů za účelem posílení motivace studentů Příprava vyučujících Organizační opatření