Anna Ottová Veronika Petrušková Umění v pravěku Anna Ottová Veronika Petrušková
Periodizace pravěku Doba kamenná (3 500 000 př. n. l. ‒ 2200 př. n. l.) - paleolit (3 500 000 př. n. l. ‒ 8000 př. n. l.) - mezolit (8000 př. n. l. ‒ místy 3000 př. n. l.) - neolit (5500 př. n. l. ‒ 4000 př. n. l.) - eneolit (4000 př. n. l. ‒ 2200 př. n. l.) Doba bronzová (2200 př. n. l. ‒ 750 př. n. l.) Doba železná (750 př. n. l. ‒ 0)
Umělecké dílo Za umělecké dílo lze považovat i první nástroje (pěstní klíny) – pečlivě opracované, dokonale tvarované (tvar kapky – acheulská kultura) Pěstní klín byl vyráběn z úštěpů – měl tenčí plochý průřez, u týlu byl vydutý (dobře se uchopoval) konečná úprava byla prováděna dřevěnou palicí – přesné a jemné opracování Hlazená sekera – neolit, vyráběna jemným oťukáváním
Saint – Acheul (Somma)
Hudba v pravěku Funkce hudby: dorozumívací magická Převládal rytmus Napodobování ptačího zpěvu a zvuků přírody Hudba byla spojena s tancem
Hudební nástroje: Paleolit – kostěné píšťaly, zvířecí rohy a ulity, příčná flétna a šalmaj Neolit – hliněný buben, hliněný zvonek Doba bronzová – zvony, kovové trouby a rohy, harfy, lyry Odkud to vlastně víme? Archeologické vykopávky Nástěnné malby Srovnání s etniky, která si zachovala původní kulturu
šalmaj hliněný buben zvířecí roh
První kresby prstem do jílu 50. tisíciletí – Neandrtálec – pazourková škrabadla, retušované hroty z tenkých úštěpů – technicky dokonalé První předpoklady * umění - ligurská jeskyně Toiranu – otisky nohou v jílu, značky načrtnuté prsty, vrypy – napodobení medvědího drápání Ostatky chráněny vápencovou deskou nebo mohylou z kamínků – inspirace pro velké náhrobky, megalitické stavby (aleje menhirů v Carnaku, pyramidy)
30. tisíciletí – jeskyně La Clotilde (Santa Izabel), Gargas – Francie zvápenatělé kresby v měkkém jílu – svislé a vlnící se čár Snaha pokrýt stěnu spletí čar (strach z prázdnoty, vyjadřovali úzkost) Později začala být zobrazována jednoduchá zvířata – lovcův denní svět
Gargas
Abstraktní umění odvozená abstrakce – deformování původních tvarů (z hadů vznikly spirály, ze čtyř postav u čtvercového stolu maltézský kříž) původní – vrypy v řadách napodobující stopy po vykosťování masa, vrypy vytvářející sítě s křížky a čtverečky naleziště – Miziň na Ukrajině (15. až 14. tisíciletí)
Miziň na Ukrajině - Abstraktní ornamenty vyryté do kostí nebo mamutoviny – zdobení náramků z mamutích klů Kombinací více náramků vznikaly tvary písmena V nebo X klikatka – kombinace 3 nebo 4 V meandr – dvě V posunutá proti sobě nálezy – mamutí lopatka, dvě čelisti s červenými kresbami (zobrazují úzký vztah mezi rytinou a malbou)
Přenosné předměty pazourkové hroty, kostěné hroty, ´vřetenovité hroty osazené do kopí v krčkem, harpuny se dvěma až třemi řadami ozubů, kopí se zářezy pro osazení jemných pazourkových mikrolitů vrhač oštěpů – zvyšoval přesnost zásahu, prodlužoval dostřel zdoben zvířecími motivy – magická fce tvůrčí magie se může změnit v ničivou – př. bizoni a kozorožci z Niaux probodaní šípy
vrhač oštěpů ze zdobené kosti (skákající kůň) jeskyně Bruniquel, Francie) na hřívě se objevují tytéž detaily jako u koní ze souboru maleb – důležité pro datování jeskynní tvorby
Jeskynní malby Náměty: Otisky rukou Makarónské kresby Zvěř Lov ne všechny malby lze považovat za umělecká díla musíme vybírat – za umění můžeme považovat pouze cca 15% z všech dochovaných jeskynních maleb
Technika malby Obrysy vyryli kamenem nebo pazourkem, popř. jej nakreslili černým uhlem a následně vybarvovali
Perigórská škola 30 000 -13 500 př. n. l. charakteristický způsob vyobrazení „kroucená perspektiva“ – zvířata zobrazovaná z profilu, ale s čelně uspořádanou hlavou a rohy stříkaná malba, negativní otisky rukou tečkované čáry, slité tečky Bajkal až Ukrajina
Magdalénská škola 15 –10 tisíc př.n.l. jednoduché kresební linie, větší přesnost normální perspektiva tématické uspořádání plochy zvířecích těl vyplněné černou barvou Španělsko
překrývající se malby první rytinu provedl umělec – kouzelník, aby přičaroval kořist úspěšným lovem se prokázala účinnost valounu – poté byl pokryt dalšími rytinami a obrazy jeskyně Altamiry (Španělsko)
Nejvýznamnější oblasti Frankokanteberská oblast - mezi Španělskem a Francií (nejznámější lokalita) Lascaux (laskó) - Francie, našla se zde zvířata velká až 6m - nejznámější Černý býk Altamira - Španělsko, asi 180 zvířat - hodně bizonů Niaux (nixo) - Španělsko Pindal - Polsko
Sošky Drobné sošky žen a zvířat – uctívali kult plodnosti Mužské sošky jsou vzácné Materiál: kámen, hlína (vypalovaná od doby bronzové), kosti, kly, dřevo Např. Dolní Věstonice, Willendorf – sošky vyřezávané v mamutovině Vkládali je do hrobů zemřelých
(Dolní Věstonice) (Rakousko) Věstonická venuše Willendorfská venuše (Dolní Věstonice) (Rakousko)
Archeologické lokality u nás Jeskyně Kůlna Býčí skála Jeskyně Šipka Dolní Věstonice
Další výrobky Drobné předměty zdobené rytinou nebo ražbou Šperky
Hrnčířství Nádoby se tvarovaly z tenkých válečků Poté se zdobily, sušily a vypalovaly Využití: denní potřeba (vaření, stolování, přenášení potravin, uchovávání potravin)
Nejstarší keramické předměty světa Pálení keramiky v zahloubeném ohništi
Stavby z megalitů (neolit) 1. Menhiry - Vztyčené velké kameny, postavené do řady nebo řad. 2. Dolmeny - Dva vztyčené kameny s vodorovným překladem. 3. Kromlechy - Kombinace menhirů a dolmenů sestavených do určitého tvaru.
nejmohutnější v Bretani nejslavnější v Anglii – Stonehenge Menhiry nejmohutnější v Bretani nejslavnější v Anglii – Stonehenge postaven na počest slunce Ve Francii aleje s více než 1 000 menhiry
aleje v Carnaku (Francie) - Tvoří je několik tisíc menhirů, rozestavěných v rovnoběžných řadách na obrovské rozloze v délce přes 1 km. Jsou svědectvím prosperující a pevně organizované společnosti.
oblast Prahy
Stonehenge
Zdroje Renata a Jaroslav Malinovi – Vzpomínky na minulost aneb Experimenty odhalují tajemství pravěku Béatrice André-Salviniová a spol. – Úsvit civilizací Helena Mandelová – České země v pravěku (edice Dějiny v obrazech) José Pijoan – Dějiny umění I. www.wikipedie.cz www.google.cz
Děkujeme za pozornost…