Anna Ottová Veronika Petrušková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravěké umění.
Advertisements

Počátky umění v mladším paleolitu
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Prezentace Powerpoint 1 Předmět:ČESKÝ JAZYK, ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ročník:4. Tematický okruh:Zpracování informací, život předků na našem území Název učiva:LOVCI.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Umění v pravěku. Nejstaršími doklady výtvarné činnosti člověka jsou jeskynní malby a rytiny. Proslulou „pravěkou obrazárnou“ jsou jeskyně Altamira ve.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AnotacePrezentace pro 5. třídu ZŠ speciální k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vlastivědných vědomostí o bydlení dříve a dnes. Je určeno pro.
mnohem jednodušší spíš adorantky se vzpaženýma rukama.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_08 TÉMA:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Člověk neandertálský a jeho pomůcky. Člověk neandertálský Neandertáleci žili odloučeně v Evropě,kde řádili kruté zimy. Po stovky let však tento světadíl.
Pravěké umění. primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru pěstní klíny mandlového tvaru otisky nohou v jílu načrtnuté prsty, vrypy.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pravěk Vývoj člověka.
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Pravěk – doba kamenná a objev kovů
Vznik a vývoj člověka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pravěké megalitické stavby
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Věcné učení Ochrana přírody
LOVCI A SBĚRAČI V DOBĚ KAMENNÉ
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
ENEOLIT.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
PRAVĚK.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Doba bronzová.
PRAVĚK.
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Doklady vysoce organizované společnosti na sklonku doby kamenné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
POČÁTKY HUDBY Pravěk.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Anna Ottová Veronika Petrušková Umění v pravěku Anna Ottová Veronika Petrušková

Periodizace pravěku Doba kamenná (3 500 000 př. n. l. ‒ 2200 př. n. l.) - paleolit (3 500 000 př. n. l. ‒ 8000 př. n. l.) - mezolit (8000 př. n. l. ‒ místy 3000 př. n. l.) - neolit (5500 př. n. l. ‒ 4000 př. n. l.) - eneolit (4000 př. n. l. ‒ 2200 př. n. l.) Doba bronzová (2200 př. n. l. ‒ 750 př. n. l.) Doba železná (750 př. n. l. ‒ 0)

Umělecké dílo Za umělecké dílo lze považovat i první nástroje (pěstní klíny) – pečlivě opracované, dokonale tvarované (tvar kapky – acheulská kultura) Pěstní klín byl vyráběn z úštěpů – měl tenčí plochý průřez, u týlu byl vydutý (dobře se uchopoval) konečná úprava byla prováděna dřevěnou palicí – přesné a jemné opracování Hlazená sekera – neolit, vyráběna jemným oťukáváním

Saint – Acheul (Somma)

Hudba v pravěku Funkce hudby: dorozumívací magická Převládal rytmus Napodobování ptačího zpěvu a zvuků přírody Hudba byla spojena s tancem

Hudební nástroje: Paleolit – kostěné píšťaly, zvířecí rohy a ulity, příčná flétna a šalmaj Neolit – hliněný buben, hliněný zvonek Doba bronzová – zvony, kovové trouby a rohy, harfy, lyry Odkud to vlastně víme? Archeologické vykopávky Nástěnné malby Srovnání s etniky, která si zachovala původní kulturu

šalmaj hliněný buben zvířecí roh

První kresby prstem do jílu 50. tisíciletí – Neandrtálec – pazourková škrabadla, retušované hroty z tenkých úštěpů – technicky dokonalé První předpoklady * umění - ligurská jeskyně Toiranu – otisky nohou v jílu, značky načrtnuté prsty, vrypy – napodobení medvědího drápání Ostatky chráněny vápencovou deskou nebo mohylou z kamínků – inspirace pro velké náhrobky, megalitické stavby (aleje menhirů v Carnaku, pyramidy)

30. tisíciletí – jeskyně La Clotilde (Santa Izabel), Gargas – Francie zvápenatělé kresby v měkkém jílu – svislé a vlnící se čár Snaha pokrýt stěnu spletí čar (strach z prázdnoty, vyjadřovali úzkost) Později začala být zobrazována jednoduchá zvířata – lovcův denní svět

Gargas

Abstraktní umění odvozená abstrakce – deformování původních tvarů (z hadů vznikly spirály, ze čtyř postav u čtvercového stolu maltézský kříž) původní – vrypy v řadách napodobující stopy po vykosťování masa, vrypy vytvářející sítě s křížky a čtverečky naleziště – Miziň na Ukrajině (15. až 14. tisíciletí)

Miziň na Ukrajině - Abstraktní ornamenty vyryté do kostí nebo mamutoviny – zdobení náramků z mamutích klů Kombinací více náramků vznikaly tvary písmena V nebo X klikatka – kombinace 3 nebo 4 V meandr – dvě V posunutá proti sobě nálezy – mamutí lopatka, dvě čelisti s červenými kresbami (zobrazují úzký vztah mezi rytinou a malbou)

Přenosné předměty pazourkové hroty, kostěné hroty, ´vřetenovité hroty osazené do kopí v krčkem, harpuny se dvěma až třemi řadami ozubů, kopí se zářezy pro osazení jemných pazourkových mikrolitů vrhač oštěpů – zvyšoval přesnost zásahu, prodlužoval dostřel zdoben zvířecími motivy – magická fce tvůrčí magie se může změnit v ničivou – př. bizoni a kozorožci z Niaux probodaní šípy

vrhač oštěpů ze zdobené kosti (skákající kůň) jeskyně Bruniquel, Francie) na hřívě se objevují tytéž detaily jako u koní ze souboru maleb – důležité pro datování jeskynní tvorby

Jeskynní malby Náměty: Otisky rukou Makarónské kresby Zvěř Lov ne všechny malby lze považovat za umělecká díla musíme vybírat – za umění můžeme považovat pouze cca 15% z všech dochovaných jeskynních maleb

Technika malby Obrysy vyryli kamenem nebo pazourkem, popř. jej nakreslili černým uhlem a následně vybarvovali

Perigórská škola 30 000 -13 500 př. n. l. charakteristický způsob vyobrazení „kroucená perspektiva“ – zvířata zobrazovaná z profilu, ale s čelně uspořádanou hlavou a rohy stříkaná malba, negativní otisky rukou tečkované čáry, slité tečky Bajkal až Ukrajina

Magdalénská škola 15 –10 tisíc př.n.l. jednoduché kresební linie, větší přesnost normální perspektiva tématické uspořádání plochy zvířecích těl vyplněné černou barvou Španělsko

překrývající se malby první rytinu provedl umělec – kouzelník, aby přičaroval kořist úspěšným lovem se prokázala účinnost valounu – poté byl pokryt dalšími rytinami a obrazy jeskyně Altamiry (Španělsko)

Nejvýznamnější oblasti Frankokanteberská oblast - mezi Španělskem a Francií (nejznámější lokalita) Lascaux (laskó) - Francie, našla se zde zvířata velká až 6m - nejznámější Černý býk Altamira - Španělsko, asi 180 zvířat - hodně bizonů Niaux (nixo) - Španělsko Pindal - Polsko

Sošky Drobné sošky žen a zvířat – uctívali kult plodnosti Mužské sošky jsou vzácné Materiál: kámen, hlína (vypalovaná od doby bronzové), kosti, kly, dřevo Např. Dolní Věstonice, Willendorf – sošky vyřezávané v mamutovině Vkládali je do hrobů zemřelých

(Dolní Věstonice) (Rakousko) Věstonická venuše Willendorfská venuše (Dolní Věstonice) (Rakousko)

Archeologické lokality u nás Jeskyně Kůlna Býčí skála Jeskyně Šipka Dolní Věstonice

Další výrobky Drobné předměty zdobené rytinou nebo ražbou Šperky

Hrnčířství Nádoby se tvarovaly z tenkých válečků Poté se zdobily, sušily a vypalovaly Využití: denní potřeba (vaření, stolování, přenášení potravin, uchovávání potravin)

Nejstarší keramické předměty světa Pálení keramiky v zahloubeném ohništi

Stavby z megalitů (neolit) 1. Menhiry - Vztyčené velké kameny, postavené do řady nebo řad. 2. Dolmeny - Dva vztyčené kameny s vodorovným překladem. 3. Kromlechy - Kombinace menhirů a dolmenů sestavených do určitého tvaru.

nejmohutnější v Bretani nejslavnější v Anglii – Stonehenge Menhiry nejmohutnější v Bretani nejslavnější v Anglii – Stonehenge postaven na počest slunce Ve Francii aleje s více než 1 000 menhiry

aleje v Carnaku (Francie) - Tvoří je několik tisíc menhirů, rozestavěných v rovnoběžných řadách na obrovské rozloze v délce přes 1 km. Jsou svědectvím prosperující a pevně organizované společnosti.

oblast Prahy

Stonehenge

Zdroje Renata a Jaroslav Malinovi – Vzpomínky na minulost aneb Experimenty odhalují tajemství pravěku Béatrice André-Salviniová a spol. – Úsvit civilizací Helena Mandelová – České země v pravěku (edice Dějiny v obrazech) José Pijoan – Dějiny umění I. www.wikipedie.cz www.google.cz

Děkujeme za pozornost…