Dokonalá konkurence přednáška č. 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
8. Monopolistická konkurence
Oligopol.
6. MONOPOL.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie rozdělování a její kontexty
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
6. MONOPOL.
6. MONOPOL.
Transkript prezentace:

Dokonalá konkurence přednáška č. 8

Nákladové křivky dokonalé konkurence

Příjmové křivky dokonalé konkurence platí, že firma není schopna ovlivnit svou tržní produkcí cenu, tzn. ať produkuje, kolik chce, vždy dostane za 1 produkt stejně

Rovnováha dokonalé konkurence Rovnováha firmy bez ohledu na typ konkurenčního prostředí je nastolena tehdy, pokud firma realizuje takové množství produkce, které jí za daných podmínek přináší maximální ekonomický zisk. MR = MC

Ekonomický výsledek ekonomický výsledek = TR – TC ekonomický výsledek = AR*Q – AC*Q ekonomický výsledek = 0  nulový ekon. zisk ekonomický výsledek > 0  zisk ekonomický výsledek < 0  ztráta

Rovnováha při nulovém ekon. zisku

Rovnováha při zisku a ztrátě

Nastolení LR rovnováhy v případě SR zisku

Rovnováha DoKo v SR, LR SR: p = AR = MR = MC LR: p = AR = MR = MC = AC

Efektivnost Výrobní efektivnost Alokační (rozdělovací) efektivnost vyrábí se s nejnižšími průměrnými náklady Alokační (rozdělovací) efektivnost nevznikají náklady mrtvé váhy

Výrobní efektivnost Firma vyrábí s min AC DoKo je výrobně efektivní v LR

Alokační (rozdělovací) efektivnost firmy vyrábějí přesně to, co lidé chtějí, tedy S = D  nevznikají náklady mrtvé váhy náklady mrtvé váhy = není využit celý spotřebitelský přebytek nebo přebytek výrobce DoKo je vždy alokačně efektivní (vždy vyrábí na úrovni S = D)

Spotřebitelský přebytek spotřebitelský přebytek je rozdíl mezi tím, co jsou subjekty ochotny zaplatit a tím, co skutečně platí

Přebytek výrobce přebytek výrobce je rozdíl mezi tím, co jsou subjekty ochotny za svou produkci přijmout a co skutečně získají

Náklady mrtvé váhy NMV vznikají, když spotřebitel spotřebovává méně než D = P NMV vznikají, když firma prodává méně než S = P

Nedokonalá konkurence monopol oligopol monopolistická konkurence

Nákladové křivky nedokonalé konkurence

Příjmové křivky nedokonalé konkurence neplatí, že firma není schopna ovlivnit svou tržní produkcí cenu, tzn. čím více produkuje, tím snižuje cenu a dostane za svůj výrobek méně