II. Logika Přehled logických spisů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Velké Meziříčí, 22. – 25. srpna 016. Omluva Informace k programu Oznámení o semináři Předseminární brožura Exkurze, společenský večer Prodej knihy Fyzika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Seminář o stavebním spoření
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
II. Logika Přehled logických spisů.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Aristotelés - přehled díla a myšlení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
8.1 Aritmetické vektory.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
8.1.2 Podprostory.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
II. Logika Přehled logických spisů.
Kvadratické nerovnice
III. Metafyzika Metafyzika jako logika (IV.) Přehled obsahu Metafyziky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Primitivní funkce Přednáška č.3.
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Poměr v základním tvaru.
Lineární funkce a její vlastnosti
Lineární rovnice Druhy řešení.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

II. Logika Přehled logických spisů. Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. Paralela k dialektice – rétorika. Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. Definice jako jedna z hlavních spojnic mezi logikou a metafyzikou.

4. Sylogismus – První analytiky. Téma spisu. Základní pojmy Sylogismy Sylogismus a poznání

4. A. Téma spisu. Základní pojmy Téma: důkaz (ἀπόδειξις) a toto téma patří dokazovací vědě (ἐπιστήμη ἀποδεικτική). Pojmy: Premisa (πρότασις): výrok, který něco o něčem tvrdí nebo popírá. obecná („Všichni lidé jsou spravedliví.“) částečná („Někteří lidé jsou spravedliví.“) neurčitá („Lidé jsou spravedliví.“) Termín (ὅρος): základní složka premisy, tj. predikát a subjekt. Sylogismus (συλλογισμός): „řeč, v níž, je-li něco dáno, nutně něco jiného, různého od toho, co je dáno, vyplývá právě tím, že dané jest.“

4. B. Sylogismy Logický čtverec: Výklad J. Raclavského: http://www.phil.muni.cz/fil/logika/pl.php Výklad M. Duží: http://www.cs.vsb.cz/duzi/PresentaceLogika7-06.ppt 4 druhy premis: Obecná kladná: „Všichni lidé jsou spravedliví.“ (SaP) Částečná kladná: „Někteří lidé jsou spravedliví.“ (SiP) Obecná záporná: „Žádný člověk není spravedlivý.“ (SeP) Částečná záporná: „Některý člověk není spravedlivý.“ (SoP) Důležité obraty: SiP ↔ PiS: „Někteří cyklisté jsou běžci.“↔ „Někteří běžci jsou cyklisté.“ SeP ↔ PeS: „Žádný maratónec není vzpěrač.“↔ „Žádný vzpěrač není maratónec.“ SaP → PiS: „Všichni maratónci jsou sportovci.“→ „Někteří sportovci jsou maratónci.“

4. B. Sylogismy Složky: 2 premisy (ve tvaru S je P) → závěr (také S je P). Premisy musejí obsahovat společný termín – „střední termín“. „Vyšší premisa“ – obsahuje střední a vyšší (tj. predikát závěru) termín. Uvádí se na prvním místě. „Nižší premisa“ – obsahuje střední a nižší (tj. subjekt závěru) termín. Uvádí se na druhém místě. Sylogismus tedy obsahuje právě 3 termíny. Střední termín zprostředkovává spojení obou zbývajících, „krajních termínů“.

4. B. Sylogismy Schéma – aristotelské figury (σχήματα): M je P P je M M je P S je M S je M M je S → S je P → S je P → S je P Každá z premis i závěr musí být jedním z typů a, i, e, o. → Různé módy sylogismů, vyjádřené posloupností samohlásek. a, a, a (barbara), a, i, i (darii), e, a, e (cesare). Ne všechny kombinace představují korektní úsudek (tj. skutečné vyvození) – viz opět výklad M. Duží: http://www.cs.vsb.cz/duzi/PresentaceLogika7-06.ppt

4. B. Sylogismy Schémata a obraty: Díky obratům premis lze jednotlivé módy, a dokonce i figury vzájemně převádět. Všechny lze převést na 2 módy první figury: a, a, a (barbara), e, a, e (celarent). Prosylogismy (problém zdrojů poznání): B je C A je B → A je C Ale jak získáme premisy B je C a A je B? Např. z předchozích sylogismů („prosylogismů“), třeba: D je C E je B B je D A je E → B je C → A je B

4. C. Sylogismus a poznání „Cesta je tedy všude tatáž, ve filosofii i v kterémkoli umění a vědě.“ Charakter sylogismu (vědecký, dialektický, rétorický) v různých oblastech se liší v závislosti na charakteru počátků! Problém počátků: Pomocí prosylogismů nelze jít „dozadu“ donekonečna. Vedle toho, co se poznává na základě něčeho jiného (prostřednictvím sylogismu), musí existovat něco, co je známé či poznatelné samo sebou. Počátky (tj. první, výchozí premisy) podává zkušenost. Důkazy byly nalezeny až tehdy, kdy byly dostatečně uchopeny/pochopeny jevy. Dokazování nastupuje tehdy, až je vyzkoumáno vše, co věci náleží (τὰ ὑπάρχοντα).

4. C. Sylogismus a poznání Sylogismus a pravdivost: Z pravdivých premis nelze vyvodit nepravdivý závěr. Z nepravdivých premis lze vyvodit závěr pravdivý, nebude však ukázáno, proč je pravdivý. Každý kámen je živočich. Každý člověk je kámen. →Každý člověk je živočich. Žádný člověk není živočich. Každý kámen je člověk. →Žádný kámen není živočich. Všechno bílé je živočichem. Každá labuť je bílá. →Každá labuť je živočich.

4. C. Sylogismus a poznání Sylogismus a indukce: Sylogismus – je dáno B je C a A je B a vyvodí se A je C. Př.: Co nemá žluč, žije dlouho. Člověk, kůň, mezek nemají žluč. → Člověk, kůň, mezek žijí dlouho. Indukce – dokazuje se příslušnost středního termínu termínu krajnímu. Př.: Člověk, kůň a mezek žijí dlouho. (Žádný) Člověk, kůň a mezek nemají žluč. ↔ Co nemá žluč, je právě člověk, kůň, mezek. → Co nemá žluč, žije dlouho. Úplná indukce, „obrácený sylogismus“.

II. Logika Přehled logických spisů. Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. Paralela k dialektice – rétorika. Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. Definice jako jedna z hlavních spojnic mezi logikou a metafyzikou.

5. Vědění a sylogismus – Druhé analytiky Charakteristika vědění Vědění a mínění, vědění a vnímání, indukce Obsah vědy Důkaz Počátky vědění Shrnutí celého procesu získávání vědění

5. A. Charakteristika vědění i. znalost příčiny Vědění „že“ (vychází z indukce nebo vnímání): Planety (S) nekmitají (M). Co nekmitá (M), je blízko (P).  Planety jsou blízko. Vědění „proč“. Planety (S) jsou blízko (M). Co je blízko (M), nekmitá (P).  Planety (protože jsou blízko – M jako příčina) nekmitají.  Druhy a hierarchie věd: harmonie (nauka o hudbě – „že“) – aritmetika („proč“) „astronomie“ (τὰ φαινόμενα – „že“) – „kosmologie“ (ἀστρολογική – O nebi) nauka o duze („že“– fyzika) – optika („že“) – geometrie („proč“)

5. A. Charakteristika vědění ii. získává se důkazem, tj. (určitým) sylogismem Příklad vyjádření příčiny v sylogismu: Jestliže se Země postaví mezi Slunce a Měsíc (M), nastává zatmění (P). Měsíci (S) náleží, že se mezi něj a Slunce staví Země (M).  Měsíc (S) se zatmívá (P). iii. nemůže být jinak, je nutné (tj. nutně pravdivé) iv. proto vědecký sylogismus musí vycházet z premis, které jsou: pravdivé (nutně pravdivé) první a bezprostřední (aby nebylo nutno dokazovat i je) známější a dřívější „naprosto“ – ἁπλῶς = obecné „pro nás“ – πρὸς ἡμᾶς = jednotlivé, smyslově vnímatelné příčinou závěru

5. B. Vědění a mínění, vědění a vnímání, indukce Vědění x mínění: je odlišné od mínění a liší se i jejich předměty vědění je nutně pravdivé (např. „člověk je dvounohý živočich“) mínění se týká toho, co může být jinak (např. „člověk sedí“) není možné, aby totéž bylo nutné a zároveň mohlo být jinak vnímáním nelze získat vědění vnímání se vztahuje k jednotlivému vědění však musí být dokazatelné důkaz musí být obecný obecné nelze vnímat Ale také – bez vnímání nelze nabýt vědění: vědění se získává indukcí nebo důkazem indukce vychází z jednotlivých případů, tj. z vnímání jednotlivin vědění, důkaz pracuje s obecným, ale ani k obecnému nelze dospět jinak než indukcí

5. C. Obsah vědy rod (předmět), např.: číslo – aritmetika body, čáry, plochy – geometrie pohyby nebeských těles – astronomie či kosmologie (ἀστρολογία) axiómy (počátky, hypotézy) = výchozí tvrzení, teze jejich platnost (existence obsahu) se přijímá bez důkazu přijímané vlastnosti („primitivní pojmy“) např. liché, sudé, nesouměřitelné, sbíhavé… je třeba jim rozumět – definice ovšem už jsou předmětem důkazu

5. D. Důkaz obecný omezený, konečný hodnocení různých typů důkazů důkaz, sylogismus má platit nutně, tj. nezávisle na čase, je věčný podmínka platí i pro jevy, které sice netrvají bez ustání, ale jsou pravidelné (např. zatmění Měsíce) ovšem – nelze dokázat nahodilé: není totiž nutné, ani se neděje většinou omezený, konečný jeden z projevů Aristotelova odporu k nekonečnu, neomezenu argument: nekonečný počet kroků důkazu by nebylo možné v myšlenkách projít, a tudíž bychom vůbec žádné vědění nemohli získat není-li důkaz nekonečný, musejí existovat první, nedokazatelné premisy – počátky (axiómy) hodnocení různých typů důkazů lepší je obecný než částečný lepší je kladný než záporný přímý je lepší než nepřímý (důkaz sporem) v nepřímém totiž závěr musí být známější než premisa, ovšem u důkazu mají být premisy dřívější nejlepší je barbara (tedy 1. figura s kladnými obecnými premisami i závěrem)

5. E. Počátky vědění – problém Důkaz nutně předpokládá: premisy (tvrzení), termíny (obecné pojmy). Nemůže být nekonečný  počátky: první premisy (axiómy), primitivní termíny (definice). Nezbytné vlastnosti počátků (axiómů) vědeckého důkazu: nedokazatelné – axiómy, hypotézy nutné o sobě, tj. platné o dané oblasti jsoucen  ontologicky prvotní vlastní dané věci (společné počátky  první filosofie) obecné (má-li být důkaz a vědění obecný) Ale: Jak můžeme poznat nedokazatelné a smyslově nevnímatelné (neboť obecné) počátky poznání a vědění?

5. E. Počátky vědění – smysly Druhé analytiky II, 19 Vědění počátků nemáme předem. Musíme tedy mít určitou schopnost, kterou lze počátky poznat. Touto schopností je smyslové vnímání. „…první počátky nutně poznáváme indukcí. Vždyť touto cestou i smyslové vnímání nám vtiskuje obecné.“ Vnímání  paměť  zkušenost. „Ze zkušenosti však nebo z každého obecného, které se v duši ustálí – které tvoří jedno vedle mnoha věcí a které jako jedno je v nich všech a je s nimi totožné – pochází počátek umění a vědění, umění, jde-li o dění, vědění, jde-li o bytí.“ Ale: Jak se to v nás skutečně děje?

5. E. Počátky vědění – νοῠς Druhé analytiky II, 19 Jak se to děje na psychologické úrovni? Když se všichni vojáci v bitvě obrátí na útěk, a pak se jeden zastaví, pak další a další, nakonec se obnoví původní pořádek  první obecné, např. druh člověk. Další práce s těmito prvními obecnými pojmy  rody  kategorie. Pojmy pak lze definovat ( „primitivní pojmy“) a navzájem je predikovat ( axiómy). „Kdo“ to dělá? – Νοῦς. Některé cesty vedou vždy k pravdě, jiné mohou vést i k omylu (mínění, rozvažování). K pravdě vždy vede vědění a rozum. Nic není jistějšího než rozum, pouze rozum může podat pravdivější poznání než vědění. Počátky musejí být známější než závěry důkazů. Vědění se získává důkazem z počátků, tedy vědění nemůže poznat (dokázat) počátky (důkazu).  Počátky poznáváme rozumem. Jak to νοῦς dělá? Spis O duši III, 5 – νοῠς παθητικός a νοῦς ποιητικός.

5. F. Shrnutí – proces získávání vědění Mnoho smyslových vjemů  obecné druhy v duši. Práce s obecnými druhy  obecné rody  kategorie. Uchopení obecných pojmů – definice „primitivních pojmů“. Vztahy mezi obecnými pojmy – hypotézy  axiómy. Sylogistická dedukce z axiómů.