Lomené výrazy (8) Dělení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Advertisements

2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Kolik zbyde?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Věra Oupická
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Rozklad mnohočlenu na součin
Lomené algebraické výrazy
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Zlomky Složené zlomky..
Vy_32_Inovace_11_Krácení lomených výrazů
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Roznásobování závorky
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Násobení lomených výrazů
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kvadratické nerovnice
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Lomené algebraické výrazy
Dělení lomených výrazů
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Algebraické výrazy: lomené výrazy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené algebraické výrazy
Společný jmenovatel lomených výrazů
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení lomených výrazů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Sčítání a odčítání racionálních čísel
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Početní operace se složenými zlomky
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
Sčítání lomených výrazů
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Lomené algebraické výrazy
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Lomené výrazy (8) Dělení * 16. 7. 1996 Lomené výrazy (8) Dělení Matematika – 9. ročník *

Dělení lomených výrazů Dělení lomených výrazů provádíme obdobně jako dělení zlomků. Dělence opíšeme, dělení zaměníme za násobení, dělitel převrátíme a poté násobíme. 𝟕 𝟗 : 𝟐 𝟑 = 𝟕 𝟗 ∙ 𝟑 𝟐 = 𝟕 𝟗 ∙ 𝟑 𝟐 = 𝟕 𝟗 : 𝟑 𝟐 = 𝟕∙𝟑 𝟗∙𝟐 = 𝟐𝟏 𝟏𝟖 = 𝟕 𝟔 Dělení zlomků provedu tak, že dělenec násobím zlomkem převráceným k danému děliteli.

Dělení lomených výrazů Během dělení můžeme často s výhodou využít krácení zlomků, ať už nad sebou či do kříže. 2 2 1 5 𝟖 𝟏𝟐 : 𝟐𝟓 𝟏𝟎 = 𝟖 𝟏𝟐 ∙ 𝟏𝟎 𝟐𝟓 = 𝟐∙𝟐 𝟑∙𝟓 = 𝟒 𝟏𝟓 𝟖 𝟗 : 𝟏𝟔 𝟏𝟓 = 𝟖 𝟗 ∙ 𝟏𝟓 𝟏𝟔 = 𝟏∙𝟓 𝟑∙𝟐 = 𝟓 𝟔 3 5 3 2 Stejný příklad bez krácení: Stejný příklad bez krácení: 20 24 𝟖 𝟏𝟐 : 𝟐𝟓 𝟏𝟎 = 𝟖 𝟏𝟐 ∙ 𝟏𝟎 𝟐𝟓 = 𝟖𝟎 𝟑𝟎𝟎 = 𝟒 𝟏𝟓 𝟖 𝟗 : 𝟏𝟔 𝟏𝟓 = 𝟖 𝟗 ∙ 𝟏𝟓 𝟏𝟔 = 𝟏𝟐𝟎 𝟏𝟒𝟒 = 𝟓 𝟔 20 24

Dělení lomených výrazů U lomených výrazů postupujeme obdobně: Nezapomeneme určit podmínky řešitelnosti: 𝒚≠𝟎 𝟑𝒙 𝟐𝒚 : 𝒙 𝟓𝒚 = 𝟑𝒙 𝟐𝒚 ∙ 𝟓𝒚 𝒙 = 𝟑𝒙∙𝟓𝒚 𝟐𝒚∙𝒙 = 𝟏𝟓𝒙𝒚 𝟐𝒙𝒚 = 𝟏𝟓 𝟐 𝒙≠𝟎 Lomeným výrazem dělíme, jestliže násobíme výrazem převráceným k tomuto výrazu. Nebo: Nebo: 𝟑𝒙 𝟐𝒚 : 𝒙 𝟓𝒚 = 𝟑𝒙 𝟐𝒚 ∙ 𝟓𝒚 𝒙 = 𝟑𝒙∙𝟓𝒚 𝟐𝒚∙𝒙 = 𝟏𝟓 𝟐 𝟑𝒙 𝟐𝒚 : 𝒙 𝟓𝒚 = 𝟑𝒙 𝟐𝒚 ∙ 𝟓𝒚 𝒙 = 𝟏𝟓 𝟐 𝒙≠𝟎 𝒚≠𝟎 𝒙≠𝟎 𝒚≠𝟎

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: * Některé body lze dělat současně. 𝟒𝒂 𝒃 𝟐 𝒃 𝟐 −𝒂𝒃 : 𝟐𝒂 𝒃−𝒂 = 𝟒𝒂 𝒃 𝟐 𝒃 𝟐 −𝒂𝒃 ∙ 𝒃−𝒂 𝟐𝒂 = 𝟐𝒂 𝒃 𝟐 𝒃 𝒂−𝒃 ∙ 𝒃−𝒂 𝟐𝒂 = 𝟐𝒃 𝟏 ∙ 𝟏 𝟏 =𝟐𝐛 1) Dělence opíšeme, změníme znaménko dělení na násobení a dělitel převrátíme. 2) Co jde, rozložíme na součin. 𝒂≠𝟎 𝒂−𝒃≠𝟎 3) Vykrátíme (pod sebou či křížem). 4) Vynásobíme čitatele a jmenovatele. 𝒃≠𝟎 𝒂≠𝒃 5) Podle potřeby provedeme další úpravy (zde ne). 6) Určíme podmínky řešitelnosti.

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: * Některé body lze dělat současně. 𝟐𝒙− 𝒙 𝟐 𝟐𝒙 : 𝟒−𝟐𝒙 = 𝟐𝒙− 𝒙 𝟐 𝟐𝒙 : 𝟒−𝟐𝒙 𝟏 = 𝟐𝒙− 𝒙 𝟐 𝟐𝒙 ∙ 𝟏 𝟒−𝟐𝒙 = = 𝒙 𝟐−𝒙 𝟐𝒙 ∙ 𝟏 𝟐 𝟐−𝒙 = 𝟏 𝟐 ∙ 𝟏 𝟐 = 𝟏 𝟒 𝒙≠𝟎 𝟐−𝒙≠𝟎 𝒙≠𝟐 1) Algebraický výraz převedeme na výraz lomený. 2) Dělence opíšeme, změníme znaménko dělení na násobení a dělitel převrátíme. 3) Co jde, rozložíme na součin. 4) Vykrátíme (pod sebou či křížem). 5) Vynásobíme čitatele a jmenovatele. 6) Podle potřeby provedeme další úpravy. 7) Určíme podmínky řešitelnosti.

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: * Některé body lze dělat současně. 𝟒 𝟐𝒂 −𝟏 : 𝒂 𝟐 −𝟒𝒂+𝟒 𝟐𝒂 𝟐 = 𝟒−𝟐𝒂 𝟐𝒂 : 𝒂 𝟐 −𝟒𝒂+𝟒 𝟐𝒂 𝟐 = = 𝟒−𝟐𝒂 𝟐𝒂 ∙ 𝟐 𝒂 𝟐 𝒂 𝟐 −𝟒𝒂+𝟒 = −𝟐(𝒂−𝟐) 𝟐𝒂 ∙ 𝟐𝒂 𝟐 𝒂−𝟐 𝟐 = −𝟐 𝟏 ∙ 𝒂 𝒂−𝟐 =− 𝟐𝒂 𝒂−𝟐 1) Výrazy v závorce odečteme. 2) Dělence opíšeme, změníme znaménko dělení na násobení a dělitel převrátíme. 3) Co jde, rozložíme na součin. 𝒂≠𝟎 𝒂−𝟐≠𝟎 4) Vykrátíme (pod sebou či křížem). 5) Vynásobíme čitatele a jmenovatele. 𝒂≠𝟐 6) Podle potřeby provedeme další úpravy. 7) Určíme podmínky řešitelnosti.

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: 𝟐𝒙+𝟒 𝒙 𝟐 −𝟒 : 𝟏 𝒙−𝟐 = 𝟐𝒙+𝟒 𝒙 𝟐 −𝟒 : 𝟏 𝒙−𝟐 = 𝟐 𝒙+𝟐 𝒙−𝟐 𝒙+𝟐 ∙ 𝒙−𝟐 𝟏 = 𝟐 𝒙≠±𝟐

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: 𝟓𝒙+𝟓𝒚 𝟓𝒚−𝟏𝟎 : 𝒙+𝒚 𝒚−𝟐 = 𝟓𝒙+𝟓𝒚 𝟓𝒚−𝟏𝟎 : 𝒙+𝒚 𝒚−𝟐 = 𝟓 𝒙+𝒚 𝟓 𝒚−𝟐 ∙ 𝒚−𝟐 𝒙+𝒚 = 𝟏 𝒚≠𝟐 𝒙≠−𝒚

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: 𝒂−𝒃 𝒂+𝒃 : 𝒂 𝟐 −𝟐𝒂𝒃+ 𝒃 𝟐 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 = 𝒂−𝒃 𝒂+𝒃 : 𝒂 𝟐 −𝟐𝒂𝒃+ 𝒃 𝟐 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 = 𝒂−𝒃 𝒂+𝒃 ∙ 𝒂−𝒃 𝒂+𝒃 𝒂−𝒃 𝟐 = 𝟏 𝒂≠±𝒃

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: 𝟑𝒙−𝟑𝒚 𝟐(𝒙+𝒚) : 𝒙 𝟐 −𝒙𝒚 𝟒𝒙+𝟒𝒚 = 𝟑𝒙−𝟑𝒚 𝟐(𝒙+𝒚) : 𝒙 𝟐 −𝒙𝒚 𝟒𝒙+𝟒𝒚 = 𝟑(𝒙−𝒚) 𝟐(𝒙+𝒚) ∙ 𝟒 𝒙+𝒚 𝒙(𝒙−𝒚) = 𝟔 𝒙 𝒙≠𝟎 𝒙≠±𝒚

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: 𝒔 𝟐 −𝟐𝟓 𝒔 𝟐 +𝟏𝟎𝒔+𝟐𝟓 : 𝟕𝒔−𝟑𝟓 𝒔 𝟐 +𝟓𝒔 = 𝒔 𝟐 −𝟐𝟓 𝒔 𝟐 +𝟏𝟎𝒔+𝟐𝟓 : 𝟕𝒔−𝟑𝟓 𝒔 𝟐 +𝟓𝒔 = (𝒔−𝟓)(𝒔+𝟓) 𝒔+𝟓 𝟐 ∙ 𝒔 𝒔+𝟓 𝟕(𝒔−𝟓) = 𝒔 𝟕 𝒔≠𝟎 𝒔≠±𝟓

Dělení lomených výrazů Vypočtěte: 𝟐𝒙−𝟑 𝒙−𝟏 + 𝒙+𝟒 𝒙 𝟐 −𝟏 : 𝒙 𝒙+𝟏 = 𝟐𝒙−𝟑 𝒙−𝟏 + 𝒙+𝟒 𝒙 𝟐 −𝟏 : 𝒙 𝒙+𝟏 = 𝟐𝒙−𝟑 𝒙−𝟏 + 𝒙+𝟒 (𝒙−𝟏)(𝒙+𝟏) ∙ 𝒙+𝟏 𝒙 = 𝟐𝒙−𝟑 𝒙+𝟏 +𝒙+𝟒 (𝒙−𝟏)(𝒙+𝟏) ∙ 𝒙+𝟏 𝒙 = = 𝟐 𝒙 𝟐 −𝟑𝒙+𝟐𝒙−𝟑+𝒙+𝟒 (𝒙−𝟏)(𝒙+𝟏) ∙ 𝒙+𝟏 𝒙 = 𝟐 𝒙 𝟐 +𝟏 (𝒙−𝟏)(𝒙+𝟏) ∙ 𝒙+𝟏 𝒙 = 𝟐 𝒙 𝟐 +𝟏 𝒙(𝒙−𝟏) 𝒙≠𝟎 𝒙≠±𝟏