SAVCI podtřída VEJCORODÍ podtřída ŽIVORODÍ – rodí živá mláďata

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Advertisements

Ježek západní.
Poznávání savců 8. ročník
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Šablona : V/2 Sada: 1/25 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
ŠELMY. CHARAKTERISTIKA Rozšířeny na všech kontinentech. Pružné, svalnaté tělo. Silné špičáky. Většinou masožraví (vrchol potravních řetězců). Výborný.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: Sudokopytníci - přežvýkaví Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci IV Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Řád: Šelmy Výskyt: od tropů po polární oblasti Potrava: živá kořist (k jejímu lovu přizpůsobené smysly a stavba těla)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Zvířata Lucie Neubauerová.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
ŠELMY LASICOVITÉ Hana Ošlejšková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZVÍŘATA Vyrobily : Karolína Klečková Ema Kopčilová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Zubní vzorce savců podle jednotlivých řádů třídy savců
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ZAJÍCI KRÁLÍK VERSUS ZAJÍC UŠI PŘEDNÍ KONČETINY SPOLEČENSKÝ ŽIVOT NORY
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Základní škola Jana Noháče
SAVCI.
Jméno autora výukového materiálu
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
zpracovaný v rámci projektu
CZ.1.07/1.4.00/
Sobol.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Savci II. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se systémem savců od ptakořitných po hlodavce. Materiál je plně.
ZOOLOGIE SAVCI MAMMALIA Obr.1.
Savci_sudokopytníci_lichokopytníci_poznávačka
Šelmy - poznávačka Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
OBRATLOVCI – opakování
Vačnatí Anna Dominová 3.A.
Základní skupiny živočichů
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Hlodavci.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Třída: PTÁCI.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
ZOOPARK GLOWACKÉHO Klára Kovaříková, Alžběta Mikulíková, Eliška Havelková, Tereza Bláhová.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
SAVCI ZÁKLADNÍ ZNAKY A ROZDĚLENÍ.
Obecná charakteristika Vývoj savců
Transkript prezentace:

SAVCI podtřída VEJCORODÍ podtřída ŽIVORODÍ – rodí živá mláďata (kladou vejce, ze kterých se rodí mláďata, která krmÍ mateřským mlékem – JEŽURA, PTAKOPYSK) podtřída ŽIVORODÍ – rodí živá mláďata VAČNATÍ – nedokonalá placenta, mládě se velmi brzy dostává do vaku, kde se – přisáté k bradavce – vyvíjí dál KLOKANI, KOALA, VAČICE. PLACENTÁLOVÉ – všichni naši savci, mládě se vyvíjí v děloze, kde je vyživováno pomocí placenty. (u nás řády: HMYZOŽRAVCI, LETOUNI, PRIMÁTI, HLODAVCI, ŠELMY, ZAJÍCI, SUDOKOPYTNÍCI, LICHOKOPYTNÍCI)

Savci jsou živočichové s teplotou stálou. Přizpůsobili se životu ve všech podnebných pásech, ve vodě (velryba, delfín, tuleň) i ve vzduchu (netopýr, vrápenec). Tělo kryto srstí nebo lysé. V pokožce žlázy potní, mazové, pachové a mléčné. Trávicí soustava velmi členěná, mají čtyři druhy zubů. Dýchají plícemi (i vodní), na dýchacích pohybech se podílí mezižeberní svaly a bránice. K vylučování slouží párové ledviny, moč se shromažďuje v močovém měchýři a odchází z těla ven močovou trubicí – kloaka u placentálů chybí.

Rozmnožování je vždy vnitřní. Samice má párové vaječníky, vejcovody, jednu dělohu a vaginu. Samci mají trvale nebo periodicky sestouplá varlata, nadvarlata, přídatné žlázy a chámovody ústí do močové trubice. Oplozené vajíčko se uchytí v děloze, se kterou je spojeno placentou, která mu zajišťuje výživu po celou dobu vývoje. Mládě je po narození závislé na matce – krmeno mateřským mlékem. Mají poměrně dobře vyvinutý mozek, především mozeček a koncový mozek. Ze smyslů mají velmi dobrý čich (šelmy, hmyzožravci, hlodavci), zrak (u nočních vytvořena reflexní vrstva) a sluch (ve středním uchu jsou tři sluchové kůstky a stočená lagena - hlemýžď, lepšímu slyšení napomáhá také vnější ucho).

HMYZOŽRAVCI výrazně vyvinuté čichové laloky - výborný čich, převážně masožraví převážně noční ježek východní rejsek obecný krtek obecný

HLODAVCI drobní, převážně býložraví, výrazné řezáky veverka obecná ondatra pižmová bobr evropský

sysel obecný myš domácí plch velký potkan hraboš polní křeček polní

ŠELMY kuna skalní žlutá náprsenka, jde až na přední nohy jezevec lesní lasice kolčava kuna lesní žlutá náprsenka, nejde ke končetinám lasice hranostaj bílé celé břicho, konec ocasu černý vydra říční

vlk medvěd hnědý liška obecná liška polární rys ostrovid

gepard štíhlý levhart skvrnitý hyena skvrnitá lev pustinný tygr ussurijský puma americká

jelen evropský srnec obecný SUDOKOPYTNÍCI prase divoké muflon

kamzík horský los evropský daněk skvrnitý sob polární

velbloud dvouhrbý antilopa jelení hroch

LICHOKOPYTNÍCI zebra nosorožec tuponosý CHOBOTNATCI slon africký

ZAJÍCI zajíc polní králík divoký LETOUNI netopýr ušatý

Bergmannovo pravidlo tučňák nejmenší tučňák císařský Živočichové žijící v chladnějších oblastech jsou hmotnější než jejich příbuzní žijící v oblastech teplejších.

Allenovo pravidlo Fenek Liška obecná Liška polární Živočichové v žijící v chladnějších oblastech mají kratší končetiny, ocasy, zobáky, nosy a také mívají hustší srst.

Glogerovo pravidlo tygr sumaterský tygr sibiřský Živočichové žijící v chladných a sušších vlhčích oblastech mají světlejší barvu srsti než jejich příbuzní žijící v teplejších a vlhčích oblastech.