Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzájemná poloha přímek
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Analytická geometrie II.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 02 Obecná rovnice přímky Analytická geometrie - přímka.
Analytická geometrie pro gymnázia
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 05 Vzájemná poloha přímek Analytická geometrie - přímka.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Porovnávání přímek v rovině
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 01 Parametrická rovnice přímky Analytická geometrie.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Elektronická učebnice - I
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Skalární součin 2 vektorů
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
VY_32_INOVACE_AGEO_07 Analytická geometrie Kružnice.
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Bodu a přímky. Dvou přímek.
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_III_2_12_Analytická geometrie V. – vzájemná poloha dvou přímek v rovině Šablona číslo: III Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 12 Autor: PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová

Anotace Materiál seznamuje žáky se vzájemnou polohou dvou přímek v rovině a vysvětluje pojmy totožnost, rovnoběžnost, různoběžnost a kolmost přímek. Autor PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová Klíčová slova přímka, parametrická, obecná a směrnicová rovnice přímky, totožnost, rovnoběžnost, různoběžnost, kolmost dvou přímek Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Matematika Kompetence Žák aktivně ovládá analytické vyjádření přímky parametrickou, obecnou a směrnicovou rovnicí, umí tyto rovnice vzájemně převádět, umí řešit úlohy vyžadující určení společných bodů dvou přímek, umí určit odchylku dvou různoběžných přímek při různých způsobech jejich zadání.

ANALYTICKÁ GEOMETRIE IV. vzájemná poloha dvou přímek v rovině I.

Vzájemná poloha dvou přímek v rovině Jsou-li dány v rovině dvě přímky, mohou nastat tyto tři situace: přímky mají nekonečně mnoho společných bodů = přímky totožné přímky mají jeden společný bod = přímky různoběžné (zvláštním případem různoběžných přímek jsou přímky kolmé) přímky nemají žádný společný bod = přímky rovnoběžné

Přímky totožné Definice: Dvě přímky p(A; u) a q(B; v) jsou totožné právě tehdy, když směrový vektor u je násobkem vektoru v a bod B leží na přímce p.

Co platí pro totožné přímky směrové vektory jsou si násobkem normálové vektory jsou si násobkem obecné rovnice jsou si násobkem směrnicové tvary obou přímek jsou totožné všechny body náležící p zároveň leží na q

Přímky různoběžné Definice: Dvě přímky p(A; u) a q(B; v) jsou různoběžné právě tehdy, když mají jeden společný bod (když se protínají v jednom bodě). Tento bod se obvykle označuje P a nazývá se průsečík.

Co platí pro různoběžné přímky mají právě jeden společný bod svírají spolu úhel větší než nula a menší nebo roven 90° jestliže je úhel roven 90°, potom jsou přímky kolmé

Přímky kolmé Kolmice - jsou dvě různoběžné přímky, které mezi sebou svírají úhel α = 90°, resp. α = π/2. Je-li přímka p kolmá k přímce q, zapisuje se p⊥q. Průsečík kolmice s danou přímkou se nazývá pata kolmice. Daným bodem lze vést k dané přímce p jedinou kolmici.

Co platí pro přímky kolmé Při určování kolmosti přímek hraje velkou roli skalární součin jejich směrových (nebo normálových) vektorů. Přímky jsou kolmé pouze tehdy, když skalární součin směrového (nebo normálového) vektoru první přímky a směrového (nebo normálového) vektoru druhé přímky je roven nule. Pro vektory u = (u1; u2) a v = (v1; v2) tedy musí platit: u1v1 + u2v2 = 0

Přímky rovnoběžné Definice: Dvě přímky p(A, u) a q(B, v) jsou rovnoběžné právě tehdy, je-li vektor u nenulovým reálným násobkem vektoru v.

Co platí pro rovnoběžné přímky směrové vektory jsou si násobkem normálové vektory jsou si násobkem směrnicové tvary obou přímek se liší v parametru daným bodem lze vést k dané přímce jedinou rovnoběžku

Zdroje: [1] KONČEL, Jan. Využití internetu ve výuce analytické geometrie na střední škole. Diplomová práce. [online]. ©2009. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/diplomky/jan_koncel/rovina.php?kapitola=obecnaRovnice [2] Obrázky vzájemné polohy přímek. [online]. ©2012. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: https://www.google.cz/?gfe_rd=ctrl&ei=dUoUU_HiIImU_Aao7IC4Dw&gws_rd=cr#q=obr%C3%A1zky+vz%C3%A1jemn%C3%A9+polohy+p%C5%99%C3%ADmek [3] VOJÁČEK, Jakub. Vzájemná poloha přímek v rovině. [on line]. ©maths.cz 2008-2010. [cit. 2013-09-22]. ISSN: 1803-7615. Dostupné z: http://maths.cz/clanky/analyticka-geometrie-vzajemna-poloha-dvou-primek-a-primky-s-rovinou.html [4] VOŠICKÝ Zdeněk. Matematika v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1977. 124 s. ISBN 80-7200-012-8.