Počátek život s hlediska přírodovědce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam-metody-účel využití - cíl
Advertisements

OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy přírodních věd
Inseminace hospodářských zvířat
Klonování lidí Jan Pajtai C1.A.
Klonování Tomáš Otáhal. Pojem „klonování“ Pod výrazem klonování je myšlen proces při kterém z části (genetické informace) vzniká nový jedinec se skoro.
Etika Mgr. Blanka Chocová.
PORUCHY PLODNOSTI Pro 6. ročník Stáž v ÚPMD.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Asistovaná reprodukce
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Buněčné dělení.
Rozmnožování obratlovců
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KLONOVÁNÍ Nikdy neodkládej pokusy, jejichž příští prospěšnost je jasně určena, pro obavu z nebezpečí, které nelze kvantifikovat… J.D. Watson.
Klonování = děj, při němž se z jedné předlohy vytváří více kopií
Umělý potrat.
1. Buněčný typ TYP PROKARYOTNÍ TYP EUKARYOTNÍ
Vývoj spermií a vajíček
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Pojetí lidského embrya
Molekulární biotechnologie č.14
Pohlavní a chovatelská dospělost
Využití cytogenetických metod v reprodukční medicíně
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Etická problematika interrupce a asistované reprodukce
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
JEDEN HORMON JEDNA CÍLOVÁ TKÁŇ JEDEN EFEKT (ÚČINEK) Toto je ideální situace, která ve skutečnosti existuje jenom zřídka (hypofyzární tropní hormony).
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Genetické poruchy - obecně
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Prenatální a preimplantační dignostika Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Laboratorní diagnostika PRRS: rutina nebo umění ? Jiří Smola a Vladimír Celer Ústav mikrobiologie a imunologie.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Těhotenství Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_14_Těhotenství Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Rozmnožování buněk
REALITA HEMATOLOGICKÝCH NÁDORŮ A DALŠÍCH ONEMOCNĚNÍ KRVE V ČR Doc. MUDr. Jaroslav Čermák, CSc. Ústav hematologie a krevní transfuze, Praha.
Genetika a etika prof. Ing. Václav Řehout, CSc., prof.h.c.
Ovulační a menstruační systém
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Buněčná fyziologie Buněčné membrány: 1.1 Vlastnosti membrán
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Počátek život s hlediska přírodovědce doc. MUDr. Petr Hach, CSc., 1. LF UK v Praze, Ústav pro histologii a embryologii, 16.1.2019

Vývoj názorů na počátek individuálního života Postupy současné reprodukční mediciny Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina 16.1.2019

Počátek života - 1 Zavádějící termín, život nepočíná, ale předává se, přesnější je „počátek individuálního života“, nebo „počátek lidské bytosti“ První fáze vývoje probíhají skrytě, nelze je přímo pozorovat. Z toho plynou problémy při interpretaci biologických poznatků 16.1.2019

Počátek života - 2 Kdy začíná individuální život nové lidské bytosti? Odpovědět chtějí filosofové, teologové, etici, moralisté Bez aplikace současného biologického poznání je to prakticky nesplnitelný úkol Až pokrok v posledních 150 letech přinesl odpovědi na dříve nezodpověditelné otázky 16.1.2019

Počátek života - 3 Zcela se změnila definice druhu, vnější nebo funkční charakteristiky nerozhodují Rozhodující je genetická výbava obsažená v jádru každé buňky Každý jedinec má svou vlastní „mosaiku“ z možných variant genů, která vzniká při vývoji pohlavních buněk a při jejich spojení při oplození 16.1.2019

Počátek života – 4 Všechny životní pochody jsou výsledkem činnosti speciálních bílkovin – enzymů.Návod k syntéze bílkovin obsahují geny – molekuly DNA, nebo jejich části Vývoj jedince je výsledkem postupného a řízeného zapínání různých skupin genů Variabilita jednotlivých genů v rámci genomu působí variabilitu osobních vlastností jednotlivců Lidský zárodek nemůže „nabývat lidských rysů“, protože je lidský od svého počátku 16.1.2019

Počátek života – 5 Většina nových poznatků o prvních fázích vývoje a jeho regulaci pochází z období po roce 1953. Způsobily revoluci v názorech na vznik a vývoj jedince. Filosofie a teologie nové poznatky dosud nestačily zpracovat a zapracovat do svého aparátu To platí zejména pro reprodukční biologii 16.1.2019

Počátek života – 6 Individuální život začíná současně s počátkem realisace vývojového plánu řízeného postupným „čtením genetického návodu“ Ten je kompletní od okamžiku spojení samčího a samičího prvojádra při oplození. Ještě před prvním dělením je již nový jedinec charakterisován svými jedinečnými antigenními vlastnostmi – a matka proti němu mobilisuje svůj obranný mechanismus 16.1.2019

Počátek života 7 Imunologicky je počátek existence dán smícháním antigenních vlastností buněčných membrán spermie a vajíčka při oplození Geneticky – při kompletaci úplné neopakovatelné genetické výbavy – při spojení prvojader v oplozeném vajíčku Biologicky – počátkem působení vlastních proteinů regulujících životní a vývojové pochody na stadiu 3 – 6 buněk; tvorbu vlastních proteinů ale řídí geny genomu vzniklého při oplození 16.1.2019

Počátek života 8 začíná vytvořením zygoty, jednobuněčného zárodku Ze všech uvedených skutečností vyplývá, že individuální život začíná vytvořením zygoty, jednobuněčného zárodku 16.1.2019

Metody reprodukční mediciny - 1 Terapie neplodnosti tradičními postupy Reprodukční intervence – reprodukční medicina v užším slova smyslu, též asistovaná reprodukce Antikoncepce – zabránění otěhotnění Antikoncepce – zabránění zahnízdění embrya = abortivní účinek „Regulace“ těhotenství 16.1.2019

Metody reprodukční mediciny - 2 3 základní metody asistované reprodukce : GIFT – přenos gamet do vejcovodu IVF – ET – přenos embrya vyrobeného a kultivovaného in vitro přímo do dělohy ICSI – mikromanipulační vpravení haploidního jádra do vajíčka 16.1.2019

Metody reprodukční mediciny - 3 Mimo tolerované metody stojí další, které mají značná etická risika a jsou v různých zemích různě regulovány : Přenos jádra do zvířecí buňky :tvorba hybridů – nesmí se užít v lidské reprodukci klonování (přenosem jádra somatické buňky do enukleovaného vajíčka) – předpokládaný zdroj kmenových buněk (nepotvrdilo se tvrzení, že lze vytvořit identickou kopii bez imunitních problémů) 16.1.2019

Metody reprodukční mediciny - 4 Doprovodné praktiky : Kontrola kvality embryí – selekce, volba pohlaví Preimplantační diagnostika – tvorba embryí určených k likvidaci diagnostickým procesem Zmrazování gamet a embryí vytvořených do zásoby pro případné použití při event. neúspěchu o implantaci „Redukce“ těhotenství Problém „přespočetných“ a „nekvalitních“ embryí 16.1.2019

Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina - 1 Vyjadřuje se k základním problémům reprodukční mediciny Zdůrazňuje důstojnost a nedotknutelnosti lidské bytosti v průběhu celého životního cyklu (od početí do přirozené smrti) Reflektuje současný stav poznání v reprodukční medicině 16.1.2019

Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina - 2 Jednoznačně podporuje vše, co podporuje přirozenou reprodukci a odmítá zásahy do něho Poukazuje na důsledky jednostranného ohledu na přání matky / rodičů Vytýká, že lidský zárodek není vnímán jako nová lidská bytost se všemi kvalitami hodná všestranné ochrany, ale víceméně průmyslový produkt 16.1.2019

Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina – 3 Metody reprodukční mediciny Oddělují výrobu embryí od manželského aktu Dále dehonestují proces fertilisace skladováním zmrazených gamet a embryí Implementují abortivní postupy do svého instrumentáře 16.1.2019

Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina – 4 Metody reprodukční mediciny Oddělují výrobu embryí od manželského aktu Dále dehonestují proces fertilisace skladováním zmrazených gamet a embryí Implementují abortivní postupy do svého instrumentáře Používají nepřípustnou selekci včetně PID Degradují lidský zárodek na laboratorní materiál a zdroj „náhradních dílů“ 16.1.2019

Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina - 5 Pro morální a etická risika jsou nepřípustné i další aplikace, například výzkum a užití embryonálních kmenových buněk Genové manipulace je třeba hodnotit zvlášť obezřetně – je možné s nimi souhlasit, jindy jsou zcela nepřijatelné Výroba klonů jako kopií existujících bytostí je naprosto nepřípustná Výroba hybridních organismů je nepřípustná 16.1.2019

Instrukce Dignitas personae a reprodukční medicina - 6 Přípustné není ani používání „materiálu lidského původu“ získaného nedovoleným způsobem. Vždy je nutné mít na paměti, že lidská bytost existuje již od jednobuněčného stadia 16.1.2019

Děkuji za pozornost 16.1.2019