Didaktika matematiky s praxí II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Sčítání celých čísel.
Operace s vektory.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Základní číselné množiny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Matematické zajímavosti
Úprava RVP ZV 2013 Matematika
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
polohový vektor, posunutí, rychlost
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Celá čísla – základní pojmy
Graf nepřímé úměrnosti
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Písmena N; Z; Q; R jsou používána pro označení číselných oborů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skutečná velikost úsečky
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Matematická olympiáda 2009/10
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Absolutní.
Sčítání desetinných čísel
CELÁ ČÍSLA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (s procenty) % 0,01 setina Prezentace je zaměřená na výklad a procvičení slovních úloh s procenty, které řešíme rovnicí. Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 1. ???
Dělitelnost přirozených čísel
FUNKCE – grafické znázornění
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematická rozcvička
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Opakování 2. písemná práce
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1 Lineární (vektorová) algebra
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
KMT/DIZ2 CELÁ ČÍSLA (možnosti jejich zavedení, významy znaménka "-", porovnávání celých čísel, operace s celými čísly ) konstrukce množiny celých čísel.
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
MATEMATIKA 1: FUNKCE, ROVNICE A NEROVNICE
Druhý stupeň malotřídně
Úvod Porovnávání celých čísel
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Didaktika matematiky s praxí II Jana Slezáková Desetinná čísla Záporná čísla Povinné čtení – Hejný: „Modrá kniha“ , strany 184-188

Desetinná čísla Zkušenosti: - Peníze - Stupnice - teplota (37,2) Průměr (známek) Co je víc, kilo-sekunda nebo deci-hodina? Kdo z vás už oslavil 200 kilo-hodin? Trvá naše vyučovací hodina déle než mili-měsíc? Kilo-sekunda = 16,666.. min deci-hodina = 6 min 200 kilohodin = 22,831.. let mili-měsíc = 43.2 min,

Jakou dáte radu žákovi, který neumí zatím počítat s desetinnými čísly? U: Čtvercovými dlaždicemi máte vydláždit obdélník o rozměrech 2,7 m x 1,8 m. Kolik dlaždic nejméně potřebujete?

5. roč.

DÚ – volba Žáci tvrdili, že když od úsečky délky jedna ukrojíme jeden krajní bod, dostaneme úsečku délky 0,9999…, která je kratší než původní úsečka. Jak budete reagovat? Rozhodni spor Baltazara a Evelíny.

Vyzkoušejte si Dokážete vyřešit tuto úlohu? Kolik najdete řešení? Žluté číslo Myšlené číslo

Řešení žáků 2. C; ZŠ Školní Neratovice; 14. 1. 2007 (Řešilo 22 dětí) Běžné řešení Řešení 2 žáků:

Řešení 5 žáků Řešení 1 žáka

U: Najděte 4 po sobě jdoucí celá čísla, jejichž součin je 24 U: Najděte 4 po sobě jdoucí celá čísla, jejichž součin je 24. Najděte všechna řešení. U: Je pravda, že když k danému číslu přičtu jiné číslo, že se dané číslo zvětší?

Záporná čísla Co je obtížnější koncept Zlomek nebo Záporné číslo? Odpověď dává historie.

Zlomky – staří Egypťané (cca r. 2700 - 2180 př.n.l.) René Descartes (1596 – 1650) jako první dává záporným číslům interpretaci – jsou to souřadnice bodů na ose x, vlevo od počátku. Sám ale tato čísla nazývá klamná a snaží se pracovat v prvním kvadrantu, aby všechny souřadnice zkoumaných bodů byly kladné v r. 1770 zavádí švýcarský matematik Leonhard Euler (1707 – 1783) do algebry záporná čísla jako plnohodnotné veličiny. .

Příčiny náročnosti záporných čísel Podle ruské didaktičky M. D. Koškinové (1987) Řídký výskyt záporných čísel v reálném světě – slabá sématická podpora ve srovnání s kladným číslem teplota, letopočet, výtah, dluhy Základní model přirozeného čísla – počet předmětů – nemá v oblasti záporných čísel ekvivalent. ZČ nelze vnímat smysly. 2) Náhlý vpád záporných čísel do výuky 3) Způsob výuky záporných čísel zaměřený na nácvik pravidel Mají-li dvě čísla stejná znaménka, sečteme je jako přirozená čísla. Znaménko součtu je shodné se znaménkem sčítanců. Mají-li dvě čísla různá znaménka, odečteme je jako přirozená čísla, tj. od většího přirozeného čísla odečteme menší. Znaménko součtu je shodné se znaménkem čísla, které je na číselné ose dále od nuly. 4) Faktická nepotřebnost záporných čísel

Hlavní teze výuky záporným číslům 1) již od 1. ročníku trpělivě budovat různé sémantické modely záporných čísel, (krokování, schody, tajná chodba, ..) 2) vést žáky k opakovanému objevování záporných čísel, a to jak rozšiřováním aritmetické struktury přirozených čísel, tak i v oblasti sémantické, 3) soustavně využívat rozdílné názory jednotlivých žáků k vyvolání třídní diskuse; její klima musí být laděno tak, aby k aktivitě povzbuzovalo zejména slabší žáky.

Sémantické modely – budují představu o zč Tajná chodba Krokování (Příběh ze 6. roč.) Schody Jaké je sémantické ukotvení záporného čísla v těchto prostředích? Záporné číslo jako počet? Veličina? (dluh, orientovaný úhel)

Strukturální modely – budování struktury celých čísel Sčítací trojúhelníky Hadi Pavučiny Sousedé Barevné trojice 1 4 6 3 5 6

NULA Odděluje dva protilehlé světy Příčiny náročnosti: Nemá sémantické ukotvení (mám nula korun, jedu nulovou rychlostí, dokonce nultý rok, nulté století neexistuje) V aritmetické struktuře stojí odděleně (jak v aditivní, tak v multiplikativní) Záludná při práci se zlomky

Patří záporné číslo a nula na 1. st.? ANO jako nástroj na uchopení jistých situací (reálných i abstraktních) jako nástroj na porozumění těmto situacím

Ještě něco pro zahřátí určete souřadnice bodů, ve kterých úsečky protínají mříž. Zvolte vhodně počátek souřadnicové soustavy. U: Je pravda, že když dané číslo vynásobím jiným číslem, že se dané číslo zvětší? Komentujte. Učitel dává návod dětem: Když násobíš číslem 10, připíšeš nulu.