Rozhovor Rozhovor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak na to, aniž bychom se zničili
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Rozhovor. Výběr osobnosti Podle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Titulek Tvorba titulků a mezititulků. Význam titulků Podstatný prvek struktury textu – slouží k orientaci Utváří první dojem z textu Obsahuje klíčová.
Rozhovor. Výběr osobnosti Podle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci.
Zdravá škola.
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozhovor.
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Zpracovala: Simona Hyková
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
První zaměstnání Petr Machala.
Komunikace s rodiči.
Životopis Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Absolventi na trhu práce
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Knížka je můj kamarád Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Co dělat když ztratíte práci… ?. Ztráta zaměstnání….  Pro mnoho lidí je to nepříjemnou záležitostí.  Dokáže pořádně zacloumat životem a odráží se i.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Žádost o grant.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Nábor a výběr zaměstnanců
Ukázka zpracování referátu.
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
PROCES ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Financováno Nadací Sirius
Práce se selhávajícím žákem
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Rozhovor Rozhovor

Výběr osobnosti Podle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci v sociální oblasti. Osobnost s vlastní zkušeností – alespoň 3 roky pracuje v daném oboru. Člověk schopný formulovat své názory, přesvědčení, zkušenosti. Otevřený ve sdílení o sobě, o své motivaci, o svém zázemí pro tuto práci.

Kontaktování osobnosti Rozhovor si domluvím předem, pokud možno na klidném místě. Informuji dotyčného o účelu a tématu rozhovoru. Pokusím se vyjádřit, proč mne zajímá právě jeho osoba . Připravím a vyzkouším si nahrávání. K rozhovoru přijdu s podrobně připravenými a napsanými otázkami. Zasílat otázky dopředu není nutné – pouze na výslovnou žádost

Příprava otázek k rozhovoru 1. Zjistím si co nejvíce předběžných informací o dotyčném. 2. Ujasním si, co je cílem rozhovoru a zapíši si všechny otázky, které připadají v úvahu. Pokud je cílem rozhovoru vytvořit portrét osobnosti, ptám se na vše, co souvisí s osobou portrétovaného, na problematiku daného oboru se ptám jen pokud souvisí s osobou portrétovaného. 3. Zařadím podněcující otázky, které dávají možnost rozvést hovor: Jaký je váš názor na… Jaká je vaše představa o… Jaký je váš postoj k … Mohl byste jmenovat další důvody…

Příprava otázek k rozhovoru 3. Přidám otázky, na které potřebuji znát odpověď aby rozhovor charakterizoval dotyčného dostatečně konkrétně aby podával celistvý obraz osobnosti dotyčného. 4. Otázky seřadím do logického celku nejprve obecnější a méně osobní otázky potom otázky týkající se zkušeností a zážitků, více osobní nakonec otázky týkající se konkrétních údajů

Zásady vedení rozhovoru 1. Získat důvěru svým vystupováním kompetentní otázky naslouchání, empatie 2. Odpovědi sledovat kriticky Odpovídá mi dotyčný skutečně k věci? Dozvídám se to, co jsem chtěl vědět? Je odpověď dostatečně srozumitelná? 3. Nespokojit se s první odpovědí doptat se na podrobnosti, rekapitulovat výpovědi, abych si ověřil, zda jsem správně rozuměl. Pokud jsem věc správně pochopil, říkáte… Asi jsem ne zcela dobře pochopil, proč v této souvislosti hovoříte o…

Zásady vedení rozhovoru 4. Vracet se k tématu Nebát se slušnou formou přerušit dotyčného, pokud odbíhá od tématu a vrátit na stůl původní otázku. Zeptat se na stejnou otázku jiným způsobem Původně: Jaké to má klady? Opět: Má to nějaké zápory? 5. Rozvíjet nové informace a pohledy. Doptat se na ně může být přínosnější, než trvat na původních otázkách. 6. Skromná polemika přidá rozhovoru na zajímavosti. Např: Ale já jsem si doposud vždycky myslel, že… Někteří lidé pracující ve stejném oboru tvrdí, že…

Pokládání otázek Postupujeme v následujících krocích: 1. uvedeme důvod tázání, nastolíme problém 2. jasně vyslovíme srozumitelnou otázku 3. aktivně nasloucháme, díváme se na dotazovaného 4. reagujeme, rekapitulujeme, doptáváme se

Přepis rozhovoru Přepis rozhovoru nesmí zkreslovat informace, ale je možné jej stylisticky upravovat a zkracovat. Mluvnické chyby opravujeme - otrocky přesný přepis může dotyčného poškozovat. Neupravuje se to, co dobře charakterizuje osobnost dotyčného a specifika jeho vyjadřování. Je možné zpřeházet odpovědi, střídat kratší a delší, vytvořit gradaci, rytmus. Důležitá je grafická úprava rozhovoru: otázky uvádíme tučným písmem, odpovědi začínáme na novém řádku.

Portrét Členění textu Titulek - charakteristický pro danou osobu Úvod: 2 – 3 věty vyzdvihující, čím je osoba významná Text portrétu tvoříme v logických odstavcích Citace z rozhovoru (přímé, nepřímé) Závěr: přehled životopisných dat

Portrét Vyhnout se popisnému životnímu sledu – portrét není životopis! Možné rozvržení textu: Podle oblastí činnosti, jimiž se zabývá Důležité životní a pracovní zážitky a okolnosti Poselství, které dotyčný předává (prací, životem, ve vztazích) Podle cílů, které si klade Podle vztahu k práci, vztahů ke klientům, ke kolegům Využít všeho osobitého, barvitého, jedinečného, neobvyklého, překvapujícího k dokreslení sdělovaných fakt

Otázky pro sociálního pracovníka Níže uvedený seznam otázek je obecnou nabídkou, kterou je třeba pro konkrétního sociálního dopracovat tak, aby otázky odpovídaly konkrétní osobnosti a její pracovní a odborné specializaci.

Sociální pracovník 1. Otázky na motivaci k dané práci Co Vás přivedlo na myšlenku začít s touto prací (založit OS atd.) Motivoval Vás k tomu nějaký osobní zážitek, osobnost, rodina, studium? Čemu jste se věnoval předtím, proč jste to opustil?

Sociální pracovník 2. Otázky po nárocích, jaké klade práce na osobnost Jaké nároky na Vás tato práce (tento styl práce) klade? Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl tuto práci vykonávat? Co považujete na této práci za nejtěžší? Co bylo těžké na začátku, co teď? Co vás nejvíc rozzlobí? Je při této práci potřeba pracovat v týmu? Jaká úskalí má pro vás týmová práce? Mění vás v nějakém směru tato práce?

Sociální pracovník 3. Vztahy s klienty Co především chcete dát svým klientům? Co podle vás nejvíce potřebuji? Jak pomáhat lidem a nebrat jim jejich kompetence? Máte na to nějaký recept? Jak prožíváte vztahy ke klientům? Dávají vám něco, nebo jen berou? Máte osobní vztah k některým klientům? Váš nejsilnější zážitek při práci s klienty? Mění člověka nějak denní kontakt s klienty (s postižením, s umírajícími…)? Musíte nějak měnit svůj životní styl, svoje zvyky?

Sociální pracovník 4. Zázemí pro práci Zažil jste nějaké krize či syndrom vyhoření? Jak se mu bráníte, jak odpočíváte? Stíháte se věnovat vedle své práce i jiným zájmům? Pomáhají vám nějak ve vaší práci? Kde nacházíte pro svou práci oporu? Spojujete svou práci také se svým životním přesvědčením? S vírou? Co považujete v životě za nejdůležitější? Je pro vás křesťanství inspirující? V čem? Jste spokojen s životním stylem jaký vedete? Co je pro něj charakteristické? Něco v něm postrádáte? Jak vypadá váš den?

Sociální pracovník 5. Minulost 6. Budoucnost Kde a kdy jste se narodil/a? Koho z Vás chtěli mít rodiče? Čím jste chtěl/a být vy? Máte nějaký osobní vzor? Jsou lidé, kteří vám v životě nejvíc pomohli nebo vás nejvíce ovlivnili? Můžete říct, kteří? Základní informace o studiu. 6. Budoucnost O co usiluje do budoucna? Je něco, z čeho máte obavy? Je něco Vaším velkým snem?

Práce v hodině Vytvořte alespoň pět otázek specifických pro: Pracovníka azylového domu pro bezdomovce Romského asistenta Streetworkera Ošetřovatelku v hospici Vězeňského faráře Učitelku ve třídě integrující děti se spec.potřebami Matku pečující o osvojené děti v náhradní rodině Osobního asistenta vozíčkáře

Domácí úkol Připravte 7 otázek pro spolužáka. Téma rozhovoru zvolte z jedné z těchto oblastí: Víra a náboženství Výchova dětí Partnerské vztahy Mezigenerační vztahy Etická dilemata - sexuální výchova, s.orientace, interrupce Ekologický životní styl Rozhovor zaměřte na názory, postoje a vlastní zkušenosti spolužáka, nikoli na jeho znalosti. Osobní otázky formulujte korektně