VLIV ČLOVĚKA NA ZEMSKÝ POVRCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
Advertisements

PODNEBÍ A PODNEBNÉ PÁSY
Endogenní (vnitřní) pochody
Obecná Limnologie 02: Hydrosféra
Obor: Geodézie a katastr nemovitostí
PŮSOBENÍ ORGANISMŮ A ČLOVĚKA
Kácení deštných lesů.
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Činnost vody.
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s Jihomoravským krajem,
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Odlesňování.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Přírodní činitelé.
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
Jihočeský Kraj David Němec.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Česká republika: Českobudějovický kraj Hospodářský zeměpis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
Česká republika: Rybníky Hospodářský zeměpis
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Člověk a jeho svět 4. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s částí Českomoravské vrchoviny,
JAK ČLOVĚK PŮSOBÍ NA RELIÉF
PŮSOBENÍ ORGANISMŮ A ČLOVĚKA
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VLIV TĚŽBY NEROSTŮ NA KRAJINU A ŽP
Zuzana Šperglová,3. ročník GITU
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu v deváté třídě na základní škole. Zeměpis –
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
VODSTVO ČR Vodopády, jezera, rybníky a přehrady na území Česka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Graclík. Dostupné.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_NAŠE_VODSTVO.
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - VODSTVO
Vodopády, jezera, rybníky a přehrady na území Česka
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
GEOLOGICKÉ PŮSOBENÍ LEDOVCŮ
Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
vnější přírodní činitelé
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
USA – obyvatelstvo opakování
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Vodstvo ČR Číslo: EU DUM 6_09 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EVROPA VÝCHODNÍ EVROPA – RUSKO
VY_32_INOVACE_280_Typy krajiny
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Pedosféra = půda na Zemi
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
LITOSFÉRA vnější přírodní činitelé
Hydrosféra – vodní obal země.
Kraj Vysočina Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: Základní škola Městec Králové
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

VLIV ČLOVĚKA NA ZEMSKÝ POVRCH Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno 25. 11. 2012

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_11_Z6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Zeměpis 6. ročník, Vliv člověka na zemský povrch Anotace: Prezentace sloužící k vysvětlení působení člověka na zemský povrch, obsahuje zápis do sešitů a procvičení probraného učiva. Datum dokončení: 25. 11. 2012

Vysvětlivky k práci: hledej na mapě určeno k zápisu do sešitů vysvětli souvislosti

Člověk mění krajinu nepřímo – odlesněním přímo – vytváří nové tvary reliéfu těžba v povrchových dolech tvorba hald a výsypek výstavba vodních děl – přehradních nádrží, rybníků tunely ve skalách regulace vodních toků zarovnání krajiny před výstavbou

Odlesnění člověk tak získává půdu k zemědělské činnosti získává energii z vytěženého dřeva odlesňuje plochy, na kterých bude probíhat těžba nerostů, či hornin odlesňuje místa pro zástavbu, rybníky, přehrady dochází k půdní erozi, rozšiřují se pouště naplaveniny v řekách způsobují záplavy zhoršuje se kvalita vzduchu, vymírají organismy

Odlesnění oblasti Mato Grosso v Brazílii 1992 2006 NASA, [cit. 2012-11-22]. Dostupné na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Matogrosso_ast_2006209_lrg.jpg

Prales na ostrově Sumatra musel ustoupit plantážím palmy olejné Aidenvironment, [cit. 2012-11-22]. Dostupné na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Riau_deforestation_2006.jpg

Vykácením stromů se obnaží půda a dochází k vodní, či větrné erozi - USA USNA, [cit. 2012-11-22]. Dostupné na www: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=File:BURNED_CLEAR-CUT_AREA_OF_OLYMPIC_NATIONAL_TIMBERLAND_WASHINGTON._NEAR_OLYMPIC_NATIONAL_PARK_-_NARA_-_555088.tif&page=1

Nadměrné spásání vegetace přispívá k erozi a rozšiřování plochy pouští – Chile Dentren, [cit. 2012-11-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cabrasnortechico.JPG

Město Guangzhou v JV Číně má 12 miliónů obyvatel a rozlohu 7434 km2, to je desetina ČR Chensiyuan, [cit. 2012-11-22]. Dostupné na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:1_guangzhou_dusk_panorama.jpg

Těžba nerostných surovin doly zabírají obrovská území zařezávají se do zemské kůry a mění reliéf i vodní režim v krajině vytěžený neužitečný materiál je ukládán na haldy, výsypky propady hlubinných dolů způsobují zemětřesení a pokles zemského povrchu

Diamantový důl v Rusku se zařezává hluboko do zemské kůry Stepanov Alexander, [cit. 2012-11-22]. Dostupné pod licencí Creative commons na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Udachnaya_pipe.JPG

Hnědouhelnému lomu Tušimice musela ustoupit veškerá vegetace, navíc zanechal v krajině obrovskou jizvu Martin Mach. [cit. 2012-02-06]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Velkostroj_Tu%C5%A1imice.jpg

Haldy a výsypky odpadního materiálu z těžby nerostů mění reliéf krajiny – Německo 2micha. [cit. 2012-02-06]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Salzberg_kaliwerk_wintershall_heringen.jpg

Výstavba rybníků a přehradních nádrží výstavba jihočeských rybníků pomohla původní bažinaté krajině eliminovat následky povodní a využívat půdu k zemědělství voda v přehradních nádržích zaplaví obrovské území

Jihočeské rybníky Rožmberk a Káňov byly budovány i z důvodu zábrany povodním, také zachytávají půdu unášenou erozí Pavel Rychtecký, [cit. 2012-11-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ro%C5%BEmberk_a_K%C3%A1%C5%88ov.JPG

Přehrada Karibba na řece Zambezi Benbbb. [cit. 2012-02-06]. Dostupné jako volné dílo na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kariba_dam.jpg

Hráz Asuánské přehrady na Nilu Hajor. [cit. 2012-02-06]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AswanHighDam_Egypt.jpg>

Výstavba dopravních cest skalami procházejí tunely reliéf je pozměněn zarovnáváním terénu, tvorbou náspů dopravní cesty přetínají migrační trasy zvířat

Dálnice v brazilské Amazonii Loggan11, [cit. 2012-11-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vistadarodoviaimigrantes2.JPG

Lærdalský tunel v Norsku je dlouhý 24,5 km Bill. [cit. 2012-02-06]. Dostupné na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Laerdalstunnelen.jpg

Člověk umí přetvářet zemský povrch nejenom účelně, ale i krásně - rýžové terasy na Filipínách Ayacop. [cit. 2012-02-06]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rice_terraces.png

Člověk mění krajinu nepřímo – odlesněním přímo – vytváří nové tvary reliéfu těžba v povrchových dolech tvorba hald a výsypek výstavba vodních děl – přehradních nádrží, rybníků tunely ve skalách, terasy regulace vodních toků zarovnání krajiny před výstavbou

POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ http://en.wikipedia.org/wiki/Deforestation http://cs.wikipedia.org/wiki/Povrchov%C3%BD_d%C5%AFl http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ehradn%C3%AD_n%C3%A1dr%C5% BE http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ehradn%C3%AD_hr%C3%A1z http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDsypka http://cs.wikipedia.org/wiki/Pastva