DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Rozdělení hlásek DUM 14/1.
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Hlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vnitřní ústrojí Uvnitř těla jsou vnitřní ústrojí, která zajišťují všechny životní projevy člověka. Část vnitřních ústrojí je uložena v horní dutině tělní.
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Dýchací soustava.
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA NEDOMICE, okres Mělník
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Zvuková stránka jazyka
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace Téma Technika mluveného projevu 1 Označení DUMU VY_12_INOVACE_123 Jméno autora Petr Brož Datum vytvoření 4. února 2014 Anotace Materiál seznamuje studenty se zásadami techniky mluveného projevu. Jeho součástí jsou kapitoly vztahující se ke zvukové stránce jazyka s ukázkami a cvičeními.

Součásti techniky mluveného projevu Správné dýchání Tvoření a užívání hlasu Pečlivá výslovnost Zvuková modulace.

Správné dýchání Dobrá práce s dechem předpokladem zdravého hlasu (ovlivňuje zejména kvalitu výslovnosti a členění naší promluvy) Dva způsoby dýchání: - žeberní (hrudní) - bránicové (břišní) Více používáme žeberní dýchání. Budeme-li mít ale projev, kdy je třeba mít uvolněná ramena a uvolněnou krční partii těla, zvolíme bránicový nádech.

Cvičení Důležité je správné rozvržení dechu. Proto je třeba si text před vlastním projevem nejprve přečíst nanečisto. Cvičení: Následující větu si rozdělte nejprve na části a označte si nádechy. Pak si zkusíte přečíst větu ještě jednou na jeden nádech, přičemž dbáte na vyrovnaný tón hlasu a pravidelný rytmus: Plavil jsem se od přístavu k přístavu, poznával nové a nové lidi všech barev a jazyků, prodával jsem a kupoval zboží, až jsem se dočkal, že se loď obtížená bohatstvím obrátila na cestu k domovu.

Tvoření a užívání hlasu (fonace) Nedůležitější zásady: - přizpůsobení síly hlasu prostoru - nepřepínání hlasového orgánu (může nakonec dojít k chronickým poruchám) - vyrovnanost síly hlasu (postupné zeslabení by mohlo vést ke snížení pozornosti našich posluchačů).

Cvičení - úkoly Zkuste nejprve přečíst následující celé říkadlo na jeden výdech. Hluboce se nadechněte a verše pronášejte uvolněně, bez zesilování nebo zeslabování hlasu. Poté po dvou verších lehce, bez šelestu přidechujte. A nakonec přidechujte za každým třetím veršem.

Cvičení - text Slyšte lidé, co nového, okrad chudý potřebného, udělal mu škodu ráznou, uřezal mu kapsu prázdnou. A v té kapse byla švestka a v té švestce byla pecka a v té pecce bylo jádro, tu ho máme, kmotře Vávro.

Přesná a pečlivá výslovnost (artikulace) Rezonanční dutiny: ústní, nosní a hrdelní. Přesná artikulace v dutině ústní pomocí mluvidel: rty, horní a dolní čelisti se zuby, tvrdé patro, měkké patro s čípkem a jazyk. Hlásky: - samohlásky(tóny) - jejich správná výslovnost vede k příjemné melodičnosti projevu - souhlásky (šumy).

Přehled českých samohlásek podle artikulace přední střední zadní vysoké i u středové e o nízké a Kromě jednoduchých samohlásek má spisovná čeština jednu dvojhlásku: ou (louka, bouda, ale ne samouk) Ve slovech cizího původu a v citoslovcích bývá ještě dvojhláska au (auto, mňau). Jako dvojhláska se vyslovuje i spojení eu v přejatých slovech (pneumatika, leukocyt)

Výslovnost samohlásek Nejrozšířenější chybou při výslovnosti samohlásek je nedostatečné otevírání úst (tzv. mluvení skrz zuby). Cvičení: Pečlivě vyslovujte, nespěchejte.Dodržujte délku samohlásek, zejména na konci slov: Skřivánek dí: Brlivrli, bejvaj, voráči na poli ! Laštovice: Vidím, vidím, lenivého na úsvitě budím ! Žežulka volá: Kuku, kuku, na vospalého ráno tluku ! Vrána křičí: Kvá, kvá, jáť jsem, člověče, vždy tvá ! Zvukové projevy ptáků ze spisu Rada všelikých nerozumných zvířat a ptáků z roku 1578.

Souhlásky Spisovná čeština má pětadvacet souhlásek: b, c, č, d, ď, f, g, h, ch, j, k, l, m, n, ň, p, r, ř, s, š, t, ť, v, z, ž. Dělení: 1. Podle účasti hlasivek 2. Podle způsobu artikulace 3. Podle místa artikulace

Dělení souhlásek podle účasti hlasivek České souhlásky většinou párové: neznělé: p, f, t, ť, s, š, k, ch znělé: b, v, d, ď z, ž, g, h. Nepárové souhlásky (jedinečné): znělé: m, a, ň, j, l, r, ř. neznělé: c, č

Dělení souhlásek podle způsobu artikulace Závěrové (ražené): b, p, d, t, ď, ť, g, k, m, a, ň Úžinové (třené): v, f, z, s, ž, š, h, ch, j, l, r, ř Polozávěrové (polosykavky): c, č (dz, dž).

Dělení souhlásek podle místa artikulace Retné: b, p, v, f, m Zubodásňové: d, t, a, z, s, ž, š, c, č, l, r, ř Předopatrové: ď, ť, ň, j Zadopatrové: g, k, ch Hrtanová: h

Cvičení Určete hlásky ve slově křída: k - ř - í - d - a -

Řešení k - souhl. nezněl.pár., závěr. zadopatr. ř - souhl. zněl. jedineč., úžin, zubodásň. í - samohl. vysoká, přední d - souhl. zněl. pár., závěr., zubodásň. a - samohl. nízká, střední Stejným způsobem určete hlásky ve slovech strom, léčit.

Doporučené použité materiály BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada Publishing 2006. ISBN 80-247-0868-X. ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-372-9. STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd. Praha: Fortuna 2007. ISBN 978-80-7168-956-0.