DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
KmK II 7 M. Hádková.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Mezi lidské vztahy a komunikace
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Neverbální komunikace
Komunikace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ŘEČ TĚLA PŘI VYJEDNÁVÁNÍ
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Neverbální komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Graffiti Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Déjà - vu Tematická oblast
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Společenská výchova – verbální komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Společenská výchova – Neverbální komunikace
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné)
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace Téma Neverbální komunikace 1 Označení DUMU VY_12_INOVACE_125 Jméno autora Petr Brož Datum vytvoření 6. února 2014 Anotace Materiál seznamuje studenty s různými podobami neverbální komunikace. Jeho součástí jsou i cvičení ke školní i domácí práci.

Signalizační systémy Při komunikaci dva hlavní signalizační systémy: - verbální - neverbální.

Neverbální sdělení Signály těla Signály mimické a zrakové Prostorová a teritoriální komunikace Komunikace prostřednictvím předmětů Komunikace dotykem

Signály těla 1. Pohyby těla - pět hlavních typů : - gesta - ilustrátory, - afektivní projevy, - regulátory Adaptéry 2. Vzhled těla.

Pohyby těla 1 Gesta = symboly, které přímo tlumočí slova nebo fráze. Např. palec vzhůru = dobrá práce. Ilustrátory = zesilují (ilustrují) verbální signály, které doprovázejí. Když například hovoříte o něčem, co je nalevo od vás, gestikulujete tím směrem. Afektivní projevy = mimické projevy (například úsměvy, zamračení), ale také gestikulace rukou nebo pohyby celého těla, které vyjadřují emocionální významy.

Pohyby těla 2 Regulátory = signály, které monitorují, kontrolují, koordinují nebo udržují řeč druhého. Např. Když například přikývnete, říkáte tím mluvčímu, aby pokračoval v řeči. Když se předkloníte a otevřete ústa, naznačujete druhému, že byste rádi něco řekli. Adaptéry = gesta, která uspokojují nějakou osobní potřebu. Je to například poškrábání, které zbavuje svědění, nebo odhrnutí vlasů spadlých do očí. Nebo bezmyšlenkovité mačkání kousku papíru do kuličky nebo pohrávání s umělohmotným pohárkem od kávy.

Vzhled těla Celkový vzhled těla také komunikuje. Například prokazatelně významným činitelem je například výška postavy. Rovněž celková přitažlivost patří k signálům vysílaným tělem.

Zraková komunikace Délka, směr a charakter pohledu Pohledy různá sdělení: - hledáme zpětnou vazbu: Při rozhovoru se na druhého soustředěně díváte,jako byste chtěli říci: No tak, co si myslíte? - můžeme jimi druhého informovat, že komunikační kanál má otevřený: Například ve školní třídě, když učitel vysloví otázku a upře pohled na některého žáka. Aniž by bylo o tom cokoli řečeno, učitel očekává, že žák na otázku odpoví, a žák to ví. - pohledy mohou také signalizovat povahu vztahu, ať pozitivní (pozorný nebo laskavý pohled) nebo negativní (vyhýbavý pohled).

Zajímavosti Ženy navazují a udržují zrakové kontakty (když mluví, i když naslouchají) častěji a déle než muži. Člověk si někdy zakrývá nebo zavírá oči, aby zablokoval nějaké nepříjemné podněty nebo aby vyloučil úplně všechny zrakové podněty, a tak zesílil vjemy všech ostatních smyslů. Například poslech hudby se zavřenýma očima.

Prostorová komunikace Faktory ovlivňující prostorovou komunikaci - Společenské postavení - Odlišné kultury - Předmět komunikace - Pohlaví - Věk

Cvičení Pokuste se odpovědět na následující otázky: Kdo se v případě rozhovoru nerovně společensky postavených lidí může více přiblížit k druhému? Jsou při komunikaci spíše blíž obyvatelé severní nebo jižní Evropy? A jak Američané a příslušníci východních kultur? Při rozhovoru stojí blíže k sobě ženy než muži. Čím si to vysvětlujete? Stojí k sobě blíže při rozhovoru spíše dospělí, nebo děti?

Teritorialita Znamená projev vlastnických vztahů k určitému prostoru nebo předmětu. Tři typy značek: - Centrální označení (např. batoh vedle vás na sedadle v autobuse, sešit na lavici) - Hraniční označení (např. plot okolo domu) - Znaky (např. jmenovky, monogramy)

Doporučené použité studijní materiály ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-372-9. ČERNÝ, V. Řeč těla. Neverbální komunikace pro obchodníky i běžný život. Brno: Computer Press, a. s., 2007. ISBN 978-80=251-1658-6. DE VITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace,Praha: Grada Publishing, spol. srov. o., 2001. ISBN 80-7169-988-8.