Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Argumentace v odborném textu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
Doporučený vzor individuální prezentace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název vzdělávacího materiálu
SLOH – popis statický líčení
Název vzdělávacího materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
9. ročník Michaela Hantková
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-17
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
8. ročník Michaela Hantková
POPIS Shrnutí učiva.
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Předškolní období Dítě ve věku 3-6 let.
Funkční styl řečnický.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
IVP a PlPP – jen staronové zkratky nebo užitečné dokumenty?
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SLOH ‒ úvaha.
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Lineární rovnice Druhy řešení.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se zde vysoká míra subjektivity a autor by měl umět dostatečně podpořit své argumenty. Řeší se v ní nějaký všeobecně známý problém, na který je nahlíženo z nového úhlu.

Co v úvaze nesmí chybět Oslovení – pomocí řečnické otázky se můžeme ptát sami sebe, skupiny lidí, nebo i věci Fakta – o kterých bychom měli přemýšlet, proč tomu tak je Subjektivní názor – co si o daném problému skutečně myslíme, jaké stanovisko, postoj zaujímáme Slovesa s tázací a apelativní funkcí – většinou se vztahují k myšlení (domnívám se, uvažuji, přemýšlím, myslím si…) Možná řešení nastíněného problému

Jazykové prostředky, které oživí úvahu slova citově zabarvená obrazná pojmenování (přirovnání) hodnotící příslovce neukončená výpověď citát

KOMPOZICE ÚVOD – jakým problémem se bude autor zbývat, proč je to pro něj důležité, kam chce dospět STAŤ – vlastní rozbor problému (proč tomu tak je),uvažování , argumentace, nabídka možných řešení problému ZÁVĚR – shrnutí myšlenek, kam autor dospěl, zdůraznění nejpalčivějšího problému, vysvětlení proč dospěl k takovým závěrům