Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diabetes mellitus v těhotenství -kritické stavy
Advertisements

OP u klienta s diabetem mellitem – kontrolní otázky
OBEZITA.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
DIABETES MELLITUS A STRAVOVÁNÍ
Dietní režim při hypoglykémii
Zásady výživy sportovce
Také si myslíte, že to děláte správně?
Obezita Hejmalová Michaela.
Těhotenství, dětství a dospívání
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Žena a sport.
Cukrovka Diabetes mellitus
TĚLESNÁ PRÁCE Glykémie v průběhu zátěže závisí na rovnováze mezi spotřebou glukózy ve svalech a jejím uvolňování z jater V klidu je glukóza uvolňována.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Potraviny – zdroje energie
BULIMIE Hana Szarowská 2. HA.
Zdravé mlsání Dana Růžičková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 26. února 2008.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Kompenzovaná cukrovka zpomaluje postup aterosklerózy i mikrangiopatii Kompenzovaná cukrovka Pravidelná fyzická zátěž Kontrola glykémie Nepřesahovat denní.
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Diabetes v těhotenství
OBEZITA.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Diabetes v pediatrii J. Škvor Pediatrické oddělení Masarykova nemocnice Ústí.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Lze předejít vzniku diabetes mellitus 2.typu?
Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe (reg. číslo CZ.1.07/1.1.00/ ), OPVK Klíčová aktivita č. 2 –
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 09
Edukace diabetika INZULINOTERAPIE
DIABETES MELLITUS A SPORT ILUSTRACE K PŘEDNÁŠCE Jan Novotný
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Zdravotní problém lidstva
Nutriční poradenství.
Obezita. Diabetes mellitus Obezita: příčiny dramatického nárůstu prevalence v současné populaci:  Zvýšený energetický příjem z potravy 
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Monika Dušová Simona Tomková
Vyhodnocení dotazníkového průzkumu – zpracování dat studie ROZETA
Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Cukrovka Diabetes mellitus VY_32_INOVACE_07_36.
Obezita u dětí je rizikem diabetu 2. typu Irena Aldhoon Hainerová Klinika dětí a dorostu a Centrum pro výzkum diabetu, metabolismu a výživy 3. LF UK a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
Základní charakteristika
Dětský (tak trochu jiný) diabetes Zdeněk Šumník Pediatrická klinika UK 2. LF a FN v Motole, Praha.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Příjem a výdej energie. V čem měříme množství energie? Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Psychologie v obezitologii
„Zdravý životní styl + obezita“
Cukrovka Diabetes mellitus VY_32_INOVACE_07_36.
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim Inzulínek - Rališka 2018 1 1

Záludnosti při řízení léčby Co platí pro jednoho, nemusí platit pro druhého → obecná doporučení nutno vyzkoušet, přizpůsobit Každý pacient je individuum – platí zejména pro dětský věk Různé kalkulátory - poskytují výpočty - bez znalostí dalších okolností - POUZE DOPORUČENÍ – NUTNO PŘEMÝŠLET A HODNOTIT! 2 2

Sacharidový poměr slouží k určení bolusů Velikost bolusu k jídlu záleží na: množství g sacharidů poměru S : I ( sacharidy : inzulín) druhu sacharidů/glykemický index Velikost bolusu ovlivní i aktuální glykémie před jídlem a aktuální citlivost na inzulín (sport) 3 3

Sacharidový poměr Kolik gramů sacharidů pokryje 1 j bolusového inzulínu (bolusu k jídlu – Humalog, Novorapid, Actrapid) Jak to zjistím???? Výpočtem - a poté ověřením v praxi - dle glykémií před a po jídle! /glukometr, senzor Nutné znát přesně obsah sacharidů v jídle! Nutné znát typ sacharidů a glykemický index! Zohlednit citlivost na inzulín = účinnost inzulínu v různou denní dobu 4 4

Sacharidový poměr: výpočet dle věku Pravidlo 450- dospívající a dospělí Pravidlo 400- školáci Pravidlo 350- předškoláci Pravidlo 300- batolata, kojenci Číslo… je děleno celkovou denní dávkou inzulínu…zjistím, kolik gramů sacharidů pokryje 1 jednotka inzulínu Podle plánovaných g sacharidů v jídle (1VJ=10g nebo 12g sacharidů) se určí dávka inzulínu k jídlu 5 5

Výpočet S:I cvičně: při denní dávce inzulínu 50j pro všechny děti Celková denní dávka inzulínu 50   Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu Celková denní dávka inzulínu 50   Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu Celková denní dávka inzulínu 50   Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu

Sacharid. poměr: Varianta B - zahrnuje i tělesnou hmotnost 6,2 x hmotnost : celkovou denní dávkou inzulínu Příklad: Hmotnost = 60 kg Celková denní dávka inzulínu = 40j 6,2 x 60kg = 372 372 : 40j = 9,3 To znamená, že 1j inzulínu pokryje 9,3g sacharidů 7 7

Která varianta mi nejvíce vyhovuje? Ta, která zajistí zvýšení glykémie po hlavním jídle průměrně o 2 mmol/l s návratem glykémie k výchozí hodnotě za 3-5 hod (rozdíl glykémie před jídlem a 2 hod. po jídle by měl být 1,3-3,3 mmol/l) Cílová glykémie 5-8 mmol/l K ověření správnosti sacharid. poměru opakovaně vyšetřovat glykémie před a po hlavních jídlech/senzor Výpočty fungují při flexibilním režimu s analogy inzulínu, při poměru bazál - bolusy cca 50:50 8 8

Korekční faktor Udává, o kolik klesne glykémie, když podáme 1j. rychle působícího analoga (Novorapid, Humalog) Výsledek je v mmol/l PRAVIDLO 100 – 100: celková denní dávka inzulínu první nastavení – 110:celková denní dávka - RÁNO první nastavení – 120:celková denní dávka - DEN první nastavení – 150:celková denní dávka - NOC Nepoužívá se po sportu a při stavu kolísání glykémií způsobené přehnanou dávkou inzulínu (hypo-hyper) 9 9

Obrácený korekční faktor pomůže „dojíst“ hypoglykémii: kolik se musí sníst cukrů, aby glykémie stoupla o 1 mmol/l Pro kojence a batolata je to 3 g cukrů, pro předškolní děti 3,5 g, školní 4 g a dospívající 4,5 g sacharidů 10 10

Korekce při hyper/hypo-glykémii:CDD 50j Korekční faktor Pravidlo 100- analoga všichni   1 j inzulínu sníží glykémii o 2,0 mmol/l Obrácený korekční faktor jídlem o 1 mmol/l kojenci a batolata předškolní školní puberta zvýší glykémii 3 3,5 4 4,5 g cukrů 1 VJ = 10 g cukrů 0,30 0,35 0,40 0,45 1 VJ = 12 g cukrů 0,25 0,29 0,33 0,38 VJ

Korekční faktor (HM inzulíny) o kolik klesne glykémie, když podáme 1 j rychlého inzulínu. Výsledek je v mmol/mol. Podle pravidla 83 pro HM inzulín: 83 : celková denní dávka inzulínu 12 12

Příklad - výpočet korekčního faktoru Celková denní dávka inzulínu = 40j HM inzulín: 80 (83) : 40 = 2 1 jednotka HM inzulínu sníží glykémii o 2 mmol/l Analog: 100:40 = 2,5 1 jednotka rychl. analoga sníží glykémii o 2,5 mmol/l 13 13

Citlivost na inzulín - výpočet vs. realita Není stálá - mění se !!! S věkem: menší děti citlivější na inzulín versus puberta: V pubertě výrazně snížená citlivost na inzulín (vliv hormonů - růstový, pohlavní...), tudíž větší potřeba inzulínu. V průběhu dne: nízká citlivost dopoledne, vyšší citlivost odpoledne....podle toho různá potřeba inzulínu V průběhu DM: remise vs. delší trvání DM S hmotností: nadváha/obezita snižuje citlivost na inzulín S pohybem: nicnedělání (nižší citlivost) vs. sport, tělesná aktivita ... Přidružená nemoc, stres, menstruace, déletrvající hyperglykémie, ketoacidoza.. → snížená citlivost 14 14

15 15

SPORT - sacharidový faktor nepočítá s fyzickou aktivitou Při sportu se co 1 hodinu podává navíc cca 1-2 VJ cukrů (10-20 gramů) - dle intenzity a délky zátěže i více. Po sportu kontrola glykémie - event. dál dojíst VJ. PŘI SPORTU budete nejvíce dojídat při dlouhodobé aerobní aktivitě – třeba jízdě na kole nebo běhu nebo dlouhém turistickém výletě PO SPORTU je třeba dojídat po všech typech sportů - aerobních, smíšených (krátké doby intenzivního pohybu a odpočinku, třeba fotbal) i dlouhodobé aktivitě 16 16

Kalkulátor bolusů Nastavené údaje: Sacharidový poměr Citlivost na inzulín Cílový rozsah glykémií Doba aktivního inzulínu (3-3,5-4hod.) Zadáváme: množství sacharidů (gramy nebo výměnné jednotky) hodnotu glykémie před jídlem 17 17

Typy bolusů Normální bolus: celá dávka najednou (obvyklá lehká jídla, ovoce, svačiny Rozložený bolus: bolus se uvolňuje v nastaveném časovém období (konzumace jídla po delší dobu, jídlo s větším obsahem vlákniny - luštěniny) Kombinovaný bolus: kombinace normálního a rozloženého bolusu, nastavení v % (50-70:50-30%) (potraviny s větším obsahem sacharidů a tuků – pizza) – čím více tuku, tím větší část dávky ve formě rozloženého bolusu 18 18

Diabetes a dospívání - dospívání – přerod dítěte v dospělého člověka Rovina fyzická (u dívek první projevy prsní poupě, u hochů zvětšování varlátek) – růstový výšvih, přerozdělení tuku a svalové hmoty, vrchol dospívání – menstruace, ejakulace Rovina psychická – pravděpodobně řízena pohl. hormony (definitivní dozrávání mozkové tkáně, převaha abstraktního myšlení, ustupuje egocentrismus, porozumění stanoviskům jiných lidí) 19

Nové problémy v dospívání - výběr vhodného povolání - první sexuální zkušenosti – antikoncepce! - autoškola - získání oprávnění k řízení motorových vozidel 20

Co přináší dospívání diabetu - zhoršení kompenzace - non-compliance - inzulínová rezistence - volné stravovací návyky - sportovní aktivita - poruchy příjmu potravy - rizikové chování, experimenty (alkohol, drogy, sex) - častější ketoacidoza

Příčiny zhoršení kompenzace DM 1 v pubertě - větší kalorická potřeba při zrychlení růstu („žravost“), nedostačující navyšování dávek inzulínu - zhoršená citlivost na inzulín (vyplavování pohlavních hormonů) - horší spolupráce dospívajících (nedodržování režimových doporučení, vynechávání dávek inzulínu, falšování dávek inzulínu) 22

- záměna hypoglykémie s abuzem alkoholu, drog Rizika v pubertě - těžká hypoglykémie – nepravidelný denní režim, rizikové chování, porucha rozpoznání varovných příznaků hypoglykémie - záměna hypoglykémie s abuzem alkoholu, drog - obava z hypoglykémie – horší metabolická kontrola - zvýšená frekvence ketoacidozy - pozor – hypoglykémie versus řidičské oprávnění 23

- klást malé, dosažitelné cíle Jak na to? - klást malé, dosažitelné cíle - edukace – snaha o pochopení fyziologických změn v pubertě, vliv na dávku inzulinu, tělesné proporce - snaha o navození důvěry lékař-pacient, rodič-pacient - podpora sebedůvěry - pozvolné osamostatňování se 24

… a všechny zdraví Jitřenka!!! Děkuji za pozornost! … a všechny zdraví Jitřenka!!!