= Globálně Rozvojové Vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Jsou venkovské školy horší než městské?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Ing. Kateřina Lichtenberková
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Správa sociálního zabezpečení
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hlavní město praha a integrace cizinců
Pracovní porada Pracovní list.
Náměty pro činnost Národního fóra
Pracovní porada Pracovní list.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
UČENÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vůdcovství - leadership
7. ročník Výchova k občanství
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
Gymnasium Jižní Město Praha
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Andragogika Vzdělávání.
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

= Globálně Rozvojové Vzdělávání Co je GRV? = Globálně Rozvojové Vzdělávání Globální dimenze = snaha nahlížet problém komplexně, objektivně, ve větším celku a širších souvislostech, spojovat různé úhly pohledu, jasněji chápat příčiny a důsledky jevů Jak se mě problém dotýká? Jak mě ovlivňuje? Jak se na problému podílím? Rozvojový aspekt = hledat řešení, jak zlepšit situaci, jak efektivně pomoci Co se s tím dá dělat? Jaké je řešení? Jak můžu přispět JÁ?

Proč GRV? sílící globalizace = větší propojenost a vzájemná závislost (ekologická, ekonomická, informační, kulturní) existence globálních problémů k jejichž řešení je zapotřebí mezinárodní spolupráce: migrace, klimatické změny, ničení životního prostředí, válečné konflikty, porušování lidských práv, dikriminace, potravinové a vodní zdroje, mediální manipulace, . . . potřeba připravit děti na řešení současných a budoucích problémů

Proč GRV? Průřezová témata, závazné výstupy „Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitost pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot. . . . Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání.“ / zdroj: RVP ZV, 2017

Proč GRV? Průřezová témata, závazné výstupy V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata: 1. Osobnostní a sociální výchova 2. Výchova demokratického občana 3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4. Multikulturní výchova 5. Environmentální výchova 6. Mediální výchova 3.1. Evropa a svět nás zajímá 3.2. Objevujeme Evropu a svět 3.3. Jsme Evropané / zdroj: RVP ZV, 2017

Témata a obsahy související s GRV

Cíle GRV žák získá všeobecný přehled o propojenosti současného světa (historických, ekonomických a politických souvislostech) a o globálních problémech lidstva žák si osvojí základní vědomosti o hlavních globálních problémech současného světa, jejich příčinách a možných způsobech řešení žák si uvědomí souvislosti mezi globálními poroblémy a chováním a životním stylem lidí (jak z ekonomicky vyspělých zemí, tak ze zemí rozvojových) žák získává podrobnější vědomosti o činnosti institucí zabývajících se problematikou rozvojové spolupráce a pomoci (vládní pomoc, OSN a jeho agentury, církevní charitativní organizace, nevládní organizace) žák rozvíjí vědomí globální zodpovědnosti (globální občanství) a kulturní, etnickou a náboženskou toleranci a solidaritu s problémy jiných, byť vzdálených lidí žák získává motivaci pro vlastní spoluúčast při řešení uvedených problémů a pomoc / podle: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz

Přínosy GRV stran rozvoje žákovy osobnosti Znalosti znát příčiny a důsledky nejdůležitějších globálních problémů, vědět, co podporuje udržitelný lidský rozvoj a co mu brání, srovnávat různá chápání konceptů: rozvoj, lidská práva, globalizace, porozumět situacím lidí žijících v těžkých životních podmínkách a znát různé příčiny a důsledky těchto situací, být si vědom/a rozdílů v ekonomické a sociální situaci lidí na světě, znát různé pohledy na příčiny a důsledky tohoto stavu, chápat vzájemnou propojenost různých oblastí světa a různých dimenzí rozvoje, znát hlavní důvody a způsoby realizace rozvojové spolupráce a vědět o svých možnostech podílet se aktivně na rozvoji na lokální i globální úrovni. / podle: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz

Přínosy GRV stran rozvoje žákovy osobnosti Dovednosti využívat nástrojů demokracie při podílení se na veřejném životě, vymezit problém, analyzovat ho, hledat různá řešení, vybrat nejvhodnější řešení a využívat při něm vlastních zkušeností i zkušeností ostatních, odhadnout své schopnosti a hledat možnosti, jak je využít při řešení problémů, efektivně spolupracovat s ostatními, na základě informací si vytvořit vlastní názor a uvést pro něj argumenty, přijmout názor ostatních a korigovat svůj původní názor, využívat empatie při poznávání situace ostatních, myslet systémově a hledat souvislosti. / podle: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz

Přínosy GRV stran rozvoje žákovy osobnosti Postoje a hodnoty přijetí zodpovědnosti za sebe a svět, ve kterém žiji aktivní účast na řešení problému na regionální, národní i mezinárodní úrovni být si vědom/a výhod spolupráce s ostatními pro řešení uvedených problémů, respektovat odlišné názory a pohledy na svět, být solidární s lidmi v tíživé situaci / podle: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz

Specifika GRV role učitele / vztah učitel-žák = učitel přináší podněty a otevírá témata, je více průvodcem, moderátorem a partnerem v diskusi, vytváří bezpečný prostor pro setkávání a výměnu názorů a zkoumání argumentů, vzniká učící se a spolupracující společenství aktuální a kontroverzní témata = není snadné se v nich zorientovat, nutno hledat informace, ověřovat je, srovnávat, možno najít protichůdné názory, nic není jednoduché ani „černobílé“, i učitel může mít svůj názor důležité hodnoty: lidská práva, otevřenost, empatie, systémové a kritické myšlení, respekt, solidarita, odpovědnost a spolupráce

Metody vhodné pro výuku GRV metody RWCT / Kritické myšlení: volné psaní, INSERT, . . . pojmová / myšlenková mapa hodnotová škála prezentace závěrů diskuze “P4C” = Filozofie pro děti metody dramatické výchovy . . .

Diskuze Jde o plodnou konstruktivní výměnu různých názorů a argumentů k jednomu problému. Cílem je dobrat se hlubšího a úplnějšího pochopení. Všichni odejdou obohacení. Konečný názor si každý utváří sám. Zásady: Mluví jen jeden a o slovo se hlásíme. Mluvíme k tématu a stručně. Nasloucháme si a navazujeme na to, co už bylo řečeno. Jsme k sobě slušní a zdvořilí. Souhlasíme či nesouhlasíme s prezentovanými důvody, ne s osobou mluvčího.

Diskuze Užitečné začátky vět pro navazování hovoru: Souhlasím s . . . a chtěl bych doplnit . . . Částečně souhlasím s . . . , ale . . . Nesouhlasím s . . . , protože . . . Zajímalo by mě . . . Chtěl bych se zeptat . . . Rozumím tomu správně, že . . . ? Co by se mohlo stát, kdyby . . . ? Na základě čeho tvrdíte, že . . . ?