Riziková mládež PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prevence rizikového chování
Advertisements

EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kriminalita mládeže BSS166.
Systém včasné intervence ve Svitavách
Struktura obyvatelstva
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Digitální učební materiál
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Digitální učební materiál
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sociálně patologické jevy
Rizikového chování v dospívání
TEST 1. Čeho se dopustil Kapitán, když pustil družinu Jezevců nocovat do lesa? 2. Čeho se dopustil Koumák, když kluky zavedl do seníku? 3. Mělo by na celou.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociálně patologické jevy
Kriminalita mládeže.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
H RANICE TRESTNÍ ODPOVĚDNOSTI V KONTEXTU TRENDŮ KRIMINALITY MLÁDEŽE A V EVROPSKÉM SROVNÁNÍ JUDr. Jana Hulmáková, Ph.D. Katedra sociální práce.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
Název projektu: Moderní škola
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Co potřebují oběti znásilnění ?
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Jihomoravský kraj 2013 Základní statistické údaje
Úvod do předmětu, normalita a normy PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
Stav, struktura a dynamika kriminality
číslo: VY_32_INOVACE_14_11 Název: Kriminalita mládeže
Syndrom rizikového chování v dospívání
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Školská sociální práce
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rodičovství biologické a pěstounské
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Riziková mládež PhDr.Hana Pazlarová, ph.d. Rizikové skupiny LS 9 Riziková mládež PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.

??????????? Udělali jste v životě něco, za co se dnes stydíte? Něco, co bylo v rozporu s nějakými normami?

Vzali jste někdy v životě někomu něco?

Stalo se vám někdy v životě, že jste z nějakých důvodů raději uvedli nepravdivý fakt, údaj, informaci?

Stalo se vám někdy, že jste na druhého z nějakého důvodu reagovali nepřiměřeně útočně (slovně, neústupností, mlčením, fyzicky nebo jinak)?

Stalo se vám někdy, že jste ve skupině vrstevníků dělali věci, které byste sami nedělali?

Stalo se vám někdy, že jste se z nějakého důvodu chovali v rozporu s vaším vnitřním přesvědčením?

Riziková mládež Dospívající, u kterých je vlivem více faktorů vyšší riziko, že dojde k jejich sociálnímu selhání, příp. konfliktu se zákonem Dítě – podle Úmluvy o právech dítěte 0-18 let Mladistvý – trestněprávní pojem – 15-18 let, odpovědnost za spáchaný trestný čin Delikvence – nejvážnější poruchy chování mládeže, jednání porušující normy chráněné právními předpisy

Mladistvý delikvent Po bezproblémovém dětství začínají konflikty s normami zpravidla mezi 11-13 rokem. Těžko zvladatelná, problematická puberta Nerespektování norem, příležitostná kriminalita, konflikty s rodiči Závažnost a četnost incidentů se neprohlubuje Mezi 18-21(25) obvykle problémové chování postupně mizí V dospělosti vykazují konformní chování

Proč mladiství delikventi přestanou páchat přestupky resp Proč mladiství delikventi přestanou páchat přestupky resp. trestnou činnost?

Desistance Ustávání v kriminalitě Dokončení rozumového a sociálního vývoje Nabytí smyslu pro osobní kontrolu, zdrženlivost Změny v postojích k normám, příklon k vštípeným normám Důvěra ve společnost Náhled na budoucnost

Rysy kriminality mládeže+ Vysoká míra latence (43% mladistvých respondentů přiznává delikventní chování) Častěji méně závažné, bagatelní delikty (krádeže, vandalismus, sprejerství) Výrazně nižší zastoupení dívek (6-8%) Častější u mladistvých z minorit a sociálně slabých skupin (výzkumy USA) Páchání typicky ve skupinách vrstevníků, zejména chlapci + Válková a kol. 2012. Základy kriminologie a trestní politiky

Skupinové jednání klesá po dovršení 20.roku Dívky častěji jednají samostatně Významný vliv skupiny u některých deliktů – násilné, rasistické činy, sprejerství, šikanování

„Intenzivní pachatelé“ Opakované delikventní jednání Závažnější delikty Obvykle v kombinaci s dalšími problémy v chování – záškoláctví, alkohol, drogy, automaty Často špatné rodinné zázemí a/nebo sociální vyloučení V USA 2,4% intenzivních pachatelů spáchalo 49,5% všech činů spáchaných mladistvými (Válková 2012) Velké riziko rozvoje kriminální kariéry x i u intenzivních pachatelů dochází někdy k ustávání kriminality

Rizikové faktory Individuální zvláštnosti podmíněné geneticky, chorobou, duš.poruchou apod. Poruchy socializace důsledku selhání rodiny – významný u pachatelů násilné kriminality – rozvoj antisociálního chování Násilí v rodině Poruchy vazby Psychické i fyzické týrání a/nebo zneužívání Vliv subkultury Členství v extremistické organizaci

Syndrom rizikového chování v dospívání (Jessor, R. 1991 a další) Existují vzájemné korelace mezi skupinami rizikového chování, které umožňují do určité míry predikovat jejich výskyt Zneužívání návykových látek Negativní psychosociální jevy – poruchy chování, agrese, delikvence, autoagrese až sebevražedné chování Poruchy reprodukčního zdraví – předčasný pohlavní život, střídání partnerů, STD, nechtěná těhotenství

Greenwoodův model prediktorů delikvence

Vývoj registrované kriminality mládeže v ČR Výrazný nárůst po r.1990 Kulminace v r.1996 Od r.1997 trvalý pokles Od r.2003 počty nižší než v r.1989 U dětí mladších Kulminace r.1999 (trojnásobek r.1990) Od r.2000 trvalý pokles

Podíl kriminality mládeže 1989 – cca 10% 1992 – cca 17% Pokles od r.1995 1999-2003 – 7-8% 2004-2010 – 4,5-6%

Příčiny vývoje Celkový nárůst kriminality po r.1990 Demografický vliv na pokles Rozdíly v metodikách vykazovaní u jednotlivých složek Dekriminalizace některých činů (např. výše škody u krádeží)

Mezinárodní vývoj Nárůst kriminality mládeže po 2.svět.válce v celé Evropě Zásadní socioekonomické změny – atomizace rodin, snižování emoční gramotnosti dětí, rostoucí tlak na jednotlivce, „kriminalita blahobytu“, migrace obyvatelstva, urbanizace, posun hodnotové orientace k materiálním hodnotám Negativní trendy pokračovaly plynule do 70.-80.let 20.st. Riziková společnost riziková mládež

Nejvyšší míru vykazují země Západní Evropy a anglosaské země Mezi postkomunistickými zeměmi má ČR jednu z nejvyšších hodnot, zejména u majetkové trestné činnosti x nižší závažná násilná kriminalita

Možnosti intervence Rizikové chování se vyvíjí pod vlivem vnitřních i vnějších faktorů, není to statický stav Ojedinělé excesy není třeba démonizovat, mohou samovolně vymizet, je třeba monitorovat Důraz na protektivní faktory a jejich posilování

Skupiny protektivních faktorů (Širůčková 2010) Modely konvenčního chování u osob v okolí dospívajícího Kontrola – podpora seberegulačního chování i sociální kontrola Sociální opora ze strany rodiny, vrstevníků, učitelů a i širšího sociálního okolí