DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Koněspřežka České Budějovice - Linz Autor Mgr. Klára Jarošová Tematický okruh 19.století Ročník kvarta/ třetí ročník Datum tvorby 23.11.2013 Anotace Prezentace slouží jako doprovod k výkladu regionálních dějin na interaktivní tabuli Metodický pokyn Prezentace je určena k doplnění výkladu o koněspřežné dráze na interaktivní tabuli. Řešení úkolů je součástí prezentace. Vhodné doplnit mapou. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
KONĚSPŘEŽKA ČESKÉ BUDĚJOVICE - LINZ
ZÁMĚR Snaha propojit povodí dvou významných řek už od dob Karla IV. Jaké řeky to byly? VLTAVA a DUNAJ úspěšný až projekt lesního inženýra na schwarzenberském panství Josefa Rosenauera – plavební kanál budovaný v letech 1735-1804 a dostavěný 1821-22 – vhodný pouze k plavení dřeva
Vědecký ředitel České hydrotechnické společnosti pověřené zřízením vodního spojení mezi Vltavou a Dunajem Franz Josef Gerstner zavrhl v r. 1807projekt vodního kanálu a prosazoval koněspřežní železnici V r.1819 byl k realizaci projektu vyzván jeho syn František Antonín Gerstner – profesor praktické geometrie na vídeňské polytechnice →r.1823 udělena koncese na stavbu a provozování tzv. železné silnice
zboží pocházelo z okolí hornorakouského Salzburgu Proč bylo spojení Dunaje a Vltavy tak důležité? Jaké zboží se vedle lidských pasažérů mělo především přepravovat? nápověda: zboží pocházelo z okolí hornorakouského Salzburgu SŮL
Výstavba 28.července 1825 zahájeny stavební práce u Netřebic F.A.Gerstner zaměstnán C.k. privilegovanou první železniční společností jako stavbyvedoucí 1.srpna 1832 zahájena doprava zboží po celé trati 1.května dokončeno její prodloužení do Gmundenu
Parametry Tipněte si: Délka: Rozchod: 1 106 mm Počet stanic: z toho přepřahacích po km Cesta trvala hodin pruh mezi kolejnicemi ze železa či litiny byl vysypán štěrkem kvůli koním 128,7 km 10 6 20 14
Sůl byla přepravována celoročně Cestující byli přepravováni pouze od dubna do října v r. 1859 byla cena jízdného v 1.třídě 36 krejcarů na osobu za míli v 2.třídě 27 krejcarů v 3.třídě 18 krejcarů Poslední vlak tažený koňmi vyjel 15.12.1872 v úseku Urfahr - Lest
Hannibal – vůz linecko-budějovické koněspřežné dráhy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Hannibal_2.JPG/800px-Hannibal_2.JPG (23.11.2013)
Zdroje: Encyklopedie Českých Budějovic. 1. vyd. Redaktor Juraj Thoma. České Budějovice: Nebe, 1998, 592 s. ISBN http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Hannibal_2.JPG/800px-Hannibal_2.JPG (23.11.2013)