Hledání středověku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renesance.
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Středověká Západní Evropa
Románský sloh.
Vznik Španělska.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Osvícenství.
Evropa po třicetileté válce
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Raný středověk 5. – 11. století
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Evropa v 9. – 11. století Vznik raných států.
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Vznik Svaté říše římské
Franská říše.
Evropská „národní obrození“
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Katedra historie FP TUL
Vikingové Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Francká říše.
Franská říše
7.A Dějepis. Je to základní otázka středověku Křesťan věří v Bibli a vykládá ji rozumem Čím se má tedy křesťan řídit? Sv. Augustin: „Poznávej, abys věřil,
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Vznik jednotných monarchií v Anglii a Francii II
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
Středověká literatura - úvod
Literatura období humanismu a renesance
Renesance a humanismus
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Náboženská mapa současného světa
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rytířská hrdinská epika
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny významných států v evropě
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Úvod do středověku.
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Historické počátky středověké Evropy
Vzdělání ve středověku
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
"první významný stát ve středověku"
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Francká říše.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Hledání středověku

Vymezení dle RVP Název prezentace: Hledání středověku Vzdělávací oblast: Dějepis Učivo: utváření středověké Evropy Průřezová témata: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova Klíčová slova: středověk, vnímání středověku, časové vymezení, nahlížení na epochu

Pojem, časové vymezení Středověk- střed věků- Moyen Age, Middle Ages, Mittelalter, Edad Medie. Epocha trvající 1000 let. Časové vymezení 476 n.l. – 1492. 476- pád posledního římského císaře- Romulus Augustus – měl 15 let, absolutně bezvýznamný- sesazen Odoakerem, vládcem Herulů (původně skandinávský kmen, pak Černomoří). Otázka přelomu starověk/středověk- kontinuita asi do 6. stol., konec- problematický jeden rok 1492- konec reconquisty, objev Ameriky x odlišné umění se objevuje v Itálii už ve 14. stol. – Petrarca, kopule florentského dómů poč. 15. století F. Buneleschi.

Florentský dóm

Středověk doba stability- novátorství nežádoucí- občasné reformy. Např. karolínská renesance- potřeba vzdělanosti- hledání původních textů Bible, církevních otců, sbírání kodexů, rozvoj klášterů, škol, skriptorií. Další renesance 12. stol.- vznik univerzit- Sorbonna, Oxford, Padova, Salerno, Montpelier, rozvoj městského školství, docenění římské vzdělanosti- Aristoteles, zrod národních literatur.

Nejstarší univerzita v Evropě- Bologna

Vnímání středověku Častý pohled- Dark ages, temné období, zastaralost, krutost, analfabetismus, útlak poddaných- pochází od renesančních umělců, humanistů- Petrarca, toto pojetí středověku rozvíjejí osvícenci, stoupenci Fr. revoluce, levicově zaměření učenci. J. Burckhardt- německý historik umění a kultury 19. stol.- obdiv k antice, renesanci- moderní umění, středověk považoval za temné období bez vědy, pokroku. X opačný pohled- epocha rozvoje, učenců, rozkvět architektury, vznešenosti, obdiv ke středověku období romantismu- R. Chateaubriand, W. Scott, Ch. Peguy. Podpora zkoumání středověku- francouzská škola Les Annales- anály, letopisy. J. Le Goff, M. Bloch, F. Braudel, G. Duby, M. Lombard- nutné zkoumání nejen politických dějin, vlády panovníků, bitev, ale i hospodářství, kultury, umění, sociálních dějin, mentality, každodenního života- prameny písemní i umění, kultura- komplexní pohled.

„Jiné“ uvažování Autorství ve středověku nepodstatné- důležité je dílo- oslava boží- ne originálnost námětu, ale originalita zpracování, autor často anonymní. Neexistence pojmu náboženství ve středověku- prostoupení každodenního života náboženstvím- neexistence nevěřících- v Evropě nedošlo po boji o investituru ke spojení církevní a světské moci- oddělení x Byzanc, islám. Laici- lidé bez církevního svěcení- zpočátku jim přisuzováno nižší postavení- docenění až III. lateránský koncil 1215- docenění laiků, úlohy manželství x vymezení se vůči herezím, homosexuálům, Židům- netolerance z dnešního pohledu. Obchod ve středověku- nečistá činnost- peníze, lichva, hříšné jednání- do 11. století udržují obchod ve svých rukou Židé, Syřané, orientálci, od 12. stol. i křesťané- obchodníci se musí „očistit“ za obchodování- podpora umění, kultury, církve; Židé specialisté na krátkodobý úvěr.

„Jiné“ chápání Neexistence národa- nacionalismus otázka až 19. století, pouze 3 velké monarchie- Anglie, Francie, Španělsko. Svatá říše římská od 11. stol.- slabost, rozdrobenost. Nenárodnostní chápání příslušnosti- věrnost panovníkovi, zemi, Francie- více celků Bretagne, Normandie, Burgundsko odděleny. Jednota křesťanstva- ne odlišnost států, národů- snaha o sjednocení národů Evropy- Karel Veliký, Otóni, císařové Svaté říše římské, křížové výpravy- jednota středověké společnosti i za cenu vyloučení a netolerance- židé, homosexuálové, kacíři.