Školská sociální práce Andrea Brožová Doubková
Školská sociální práce Sociální problémy mohou být příčinou školní neúspěšnosti žáků. Okruhy problémů se postupem času mění směrem k případové sociální práci zabývající se nejen problematikou dětí ze slabých rodin, ale i dětem ze středních vrstev s psychickými či vzdělávacími problémy.
Školská sociální práce prevence sociálně patologických jevů, vytváření pozitivního sociálního klimatu ve škole, péče o žáky vyžadující zvláštní pozornost, komunikace se žáky a jejich zákonnými zástupci, spolupráce s institucemi a organizacemi.
Projevy chování na školách agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, gambling, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuálně rizikové chování…
Role školského sociálního pracovníka - 1 Advokacie SP zajišťuje roli advokáta, aby se ujistil, že edukační, sociální, emoční a materiální potřeby žáka jsou zabezpečené v souladu s platnou legislativou, pravidly a pokyny. Poradenství/výchova SP zajišťuje poradenství a poskytuje své zkušenosti z výkonu sociální práce a souvisejících služeb učitelům a dalším pracovníkům školy, angažuje se ve vzájemné výměně informací s komunitními agenturami.
Role školského sociálního pracovníka - 2 Koordinování/vyjednávání SP slouží i jako vyjednávač mezi komunitou mimo školu a komunitou ve škole a propaguje využití zdrojů a pozitivní vztah s okolím. Management SP organizuje čas, zdroje a množství práce v souladu s respektováním kompetencí a zajištěním přesné dokumentace a případové evidence.
Učitel by měl v každém případě rozumět vlivu rodinného prostředí na chování dítěte ve škole. Zásadní je, aby učitel chápal potřeby dětí ve škole, protože tak jim pomůže lépe se vyrovnat s problémy doma. Skutečnosti signalizující problémové prostředí v rodině musí učitel rozpoznávat. Děti: - nejsou schopny soustředit na školní práci, - vypracovávat domácí úkoly, - mít dobré vztahy s ostatními, - chodí do školy pozdě, - mají neomluvené absence či mimořádně vysoké omluvené absence, - trpí agresivními projevy, náhlými výbuchy hněvu, - jsou neoblíbené u ostatních dětí… Změnit rodinné prostředí dítěte však učitel není schopen, není sociální pracovník.
Děti trpí zátěží z domova, mohou být psychicky i fyzicky vyčerpané a nejsou schopny díky svým obtížím zvládat školní povinnosti i své chování vůči ostatním. Je důležité: - všímat si odřenin, modřin, škrábanců, které mohou svědčit o tělesném týrání dětí, - vědět, které děti vyrůstají v nuzných ekonomických poměrech, v nepříjemných životních podmínkách a situacích.