Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc.
Advertisements

Národní projekt Úspěšný ředitel Model vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tematické setkání KAP Jihomoravského kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Tematické setkání KAP Ústeckého kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Podpůrná opatření prvního stupně
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Inovační potenciál České republiky
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
GVID – MATURITA 2018 aktuální stav – říjen 2017.
3. Metody pedagogické diagnostiky
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Stipendia a Krajský akční plán rozvoje vzdělávání
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Podpora začínajících učitelů z pohledu České školní inspekce
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY V ROCE 2018
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Ing. Stanislava Správková
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Model intenzivní podpory
Vzdělávací program pro širší vedení škol
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Podpora kvality vzdělávání a práce školy ze strany zřizovatelů
Transkript prezentace:

Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA | náměstek ústředního školního inspektora

Vzdělávání ve středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části maturitní zkoušky (Tematická zpráva ČŠI, září 2018) 2013/2014 2014/2015 2015/2016 2016/2017 42 SŠ vykazujících dlouhodobě vysokou míru neúspěšnosti žáků u MZ 574 vyučovacích hodin Č, M, CJ 41 oborů vzdělávání (21/9/11) 60 % škol veřejných a 40 % škol soukromých Inspekční činnost ve 42 středních školách, které dlouhodobě (mezi školními roky 2013/2014 – 2016/2017) vykazují vysokou míru neúspěšnosti žáků ve společné části maturitní zkoušky V rámci prezenční inspekční činnosti bylo ve sledovaných 42 školách navštíveno celkem 574 vyučovacích hodin (183 hodin českého jazyka, 223 hodin cizích jazyků a 168 hodin matematiky), vyhodnocována byla také zjištění z relevantní dokumentace škol (např. informace ze záznamů z jednání metodických orgánů). Hodnocena kvalita vzdělávání v celkem 41 oborech vzdělání (21 čtyřleté maturitní studium, 9 čtyřleté maturitní studium se zahrnutým odborným výcvikem, 11 nástavbové studium. Mezi sledovanými školami bylo 59,5 % škol zřizovaných kraji a 40,5 % škol, které zřizoval privátní sektor. (Školy ostatních zřizovatelů nebyly zastoupeny – jejich žáci byli ve společné části maturitní zkoušky úspěšnější.)

Regionální zastoupení

Strategie školy a spolupráce se zřizovatelem 1 2 1 Nabídka oborů, ve kterých žáci dosahují vysoké míry neúspěšnosti u MZ, odpovídá alespoň částečně dlouhodobému plánu rozvoje vzdělávání v kraji Např. nástavbové studium oboru Podnikání 64,1 3 2 Nedostatky v ŠVP ŠVP formální, nezohledňující reálnou situaci 31,6 U třetiny šetřených škol nabídka oborů vzdělání, v nichž jsou žáci dlouhodobě neúspěšní, neodpovídá vzdělávací strategii kraje (jde především o nástavbové studium oboru vzdělání Podnikání) 2) Ve více než 60 % hodnocených škol obsahoval školní vzdělávací program nedostatky, v desetině těchto škol dokonce nedostatky zásadní (9,5 %). Řada školních vzdělávacích programů je zpracována jen formálně, nezohledňuje reálnou situaci školy, studijní předpoklady žáků, organizační, materiální a personální podmínky, a tedy nemůže poskytovat pedagogům jasné vodítko pro realizaci výuky. 3) Se svým zřizovatelem problém neúspěšnosti řešila ani ne třetina škol, častěji v případě čtyřletých maturitních oborů než nástavbových oborů, kde je problém největší. Řešeny byly zejména personální, materiální, finanční podmínky a struktura oborů vzdělání, v ojedinělých případech pak úroveň přijímaných žáků. 3 Školy řeší neúspěšnost se svým zřizovatelem Většina škol hledá příčiny neúspěšnosti pouze u žáků

Řízení pedagogického procesu FAKTORY NEPŘÍZNIVĚ OVLIVŇUJÍCÍ VÝSLEDKY ŠKOL 1 2 1 Vedení škol podněcuje pedagogický rozvoj školy jen v malé míře Nepracuje s výsledky vyhodnocení pedagogického procesu 2 Nedostatečná míra hospitací Ve čtvrtině hodnocených škol nebyla vůbec provedena hospitace v Čj, M; v cizích jazycích ve třetině hodin 3 Prokazatelné provedení analýzy příčin neúspěšnosti u MZk ze strany školy Většina škol hledá příčiny neúspěšnosti pouze u žáků 3 Vedení čtyř pětin navštívených škol podněcuje pedagogický rozvoj jen v malé míře, většinou nepracuje s výsledky vyhodnocení důležitých oblastí pedagogického procesu. 2) Nejen ředitelé, ale ani další členové vedení škol neprováděli v dostatečné míře hospitační činnost. U téměř čtvrtiny hodnocených škol nebyla hospitace vůbec provedena v předmětech český jazyk a matematika, v cizích jazycích pak dokonce v bezmála třetině těchto škol. 3) Analýzu příčin neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky prokazatelně provádí pouze necelé dvě pětiny těchto škol. Většina hodnocených škol hledá příčiny malé úspěšnosti svých žáků primárně či výhradně u těchto žáků, aniž by reflektovala své vlastní nedostatky. Další faktory ovlivňující nepříznivé výsledky škol: stav kvalifikovanosti pedagogického sboru a zejména aprobovanosti, příliš častá fluktuace pedagogů (změna učitele během tří let – podíl škol: cizí jazyk 68 %, matematika 59 %, český jazyk 44 %) nebo další vzdělávání pedagogů, u něhož výběr témat nezohledňuje dostatečně potřeby dané školy v souvislosti s předměty společné části maturitní zkoušky. Kvalifikovanost / aprobovanost učitelů Častá fluktuace učitelů (cizí jazyk, M, Čj)

Pedagogický proces Z NAVŠTÍVENÝCH 42 ŠKOL: Učitel v hodině vytvářel podmínky, podněty a aktivní byli především žáci Z NAVŠTÍVENÝCH 42 ŠKOL: 49 Vzdělávací cíl vycházel především z očekávaných znalostí a dovedností vzhledem k maturitní zkoušce Žáci samostatně objevovali nové poznatky 28,4 Ve vyučovací hodině se účelně střídaly odlišné metody výuky Rozvíjení kreativity žáků v hodinách V hospitovaných hodinách Vzdělávací cíl vycházel z požadovaných znalostí a dovedností při maturitní zkoušce, v méně než polovině hospitovaných hodin. Pestrost využívaných forem práce byla velmi nízká - převažovaly frontální výuka a samostatná práce žáků. Práce ve dvojicích a skupinová výuka byly naopak zařazovány pouze zřídka. Jako jednotvárná byla hodnocena více než třetina hodin. Jen v necelých dvou třetinách hospitovaných hodin byli aktivní také žáci a pouze ve čtvrtině hodin vytvářel učitel takové podmínky a podněty, aby aktivita převažovala na straně žáků. Ve velmi malé míře (16 % hodin) žáci samostatně objevovali nové poznatky, jen okrajově byla rozvíjena jejich kreativita (6 % hodin). Pouze v necelé polovině hodnocených škol pedagogové dostatečně zohledňovali individuální vzdělávací potřeby žáků a jejich dosavadní výsledky V užitých vyučovacích metodách byl aktivním především učitel, méně již žáci Pedagogové dostatečně zohledňují individuální SVP žáků a jejich dosavadní znalosti a dovednosti Zdroj: Dílčí zjištění z TZ ČŠI - Vzdělávání ve středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části maturitní zkoušky.

Děkuji za pozornost PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA náměstek ústředního školního inspektora ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 ondrej.andrys@csicr.cz posta@csicr.cz