Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Stavební úřady Obecné stavební úřady
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Odpadové hospodářství
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 11 Daň z nemovitostí.
Právní úprava ochrany lesa
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Pozemky sloužící dopravě
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Daňový systém Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
Správa místních poplatků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právní režim pozemků sloužících dopravě
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Podzim 2006, I.Průchová 1 Právní režim pozemků sloužících dopravě teze přednášky z PP.
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Výkon státního odborného dozoru v roce 2015 Ministerstvo dopravy.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Setkání členů Rady Libereckého kraje se starosty měst a obcí úterý
Správní trestání I..
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Novela zákona o místních poplatcích
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Stavební právo.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Nález Pl. ÚS 9/2015, ze dne
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Právní problematika břehových porostů
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Novinky v předškolním vzdělávání
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Právní úprava pozemních komunikací
Poplatky za „komunální odpad“
Transkript prezentace:

Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma „Povinnosti obcí I. typu v oblasti údržby a správy pozemních komunikací a v oblasti nakládání s odpady“ Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.

JUDr. Jakub Blažek, advokát Povinnosti obcí I. typu v oblasti údržby a správy pozemních komunikací a v oblasti nakládání s odpady JUDr. Jakub Blažek, advokát

Povinnosti obcí I. typu v oblasti údržby a správy pozemních komunikací

Právní předpisy Zákon č. 13/1997 Sb., zákon o pozemních komunikacích (Silniční zákon) Vyhláška č. 104/1997 Sb., vyhláška Ministerstva dopravy a spojů, kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)

Pozemní komunikace

Pozemní komunikace a jejich členění Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti. Pozemní komunikace se dělí na tyto kategorie: a) dálnice b) silnice c) místní komunikace d) účelová komunikace O zařazení pozemní komunikace do kategorie dálnice, silnice nebo místní komunikace a jejich tříd rozhoduje příslušný silniční správní úřad na základě jejího určení, dopravního významu a stavebně technického vybavení. Státní správu ve věcech dálnice, silnice, místní komunikace a veřejné účelové komunikace vykonávají silniční správní úřady, kterými jsou Ministerstvo dopravy, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností a obecní úřad, celní úřad a újezdní úřad.

Místní komunikace Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. Místní komunikace se rozdělují podle dopravního významu, určení a stavebně technického vybavení do těchto tříd: a)  místní komunikace I. Třídy, b) místní komunikace II. třídy, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, c)  místní komunikace III. třídy, kterou je obslužná komunikace, d) místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz.

Účelová komunikace Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba. Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.  Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu. 

Veřejně přístupná účelová komunikace Veřejně přístupná účelová komunikace být: a) zřetelná cesta určená k užití vozidly pro účel dopravy, b) spojující jednotlivé nemovitosti pro potřeby jejich vlastníků nebo spojující tyto nemovitosti s ostatními pozemními komunikacemi nebo sloužící k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků, c) souhlas vlastníka s užíváním cesty neomezeným okruhem osob (veřejností), d) nutná komunikační potřeba.

Povinnosti obce jako vlastníka pozemních komunikací

Základní povinnosti obce jako vlastníka místní komunikace Obec má povinnost vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací (tzv. pasport). Obec je povinna vykonávat správu místní komunikace zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy.

Vedení evidence místních komunikací Slouží: k základní dokumentaci hospodaření místních komunikací, k poskytování informací o počtu a délce místních komunikací (včetně počtu a délky mostů), pro evidenci objemu finančních prostředků vynaložených na výstavbu a údržbu.

Provádění prohlídek místních komunikací Hlavní prohlídka se provádí nejméně jednou za 5 let a také vždy při uvedení nového nebo rekonstruovaného úseku komunikace do provozu a před skončením záruční doby či při inventarizaci komunikací Mimořádná prohlídka se provádí: a) při náhlém poškození vozovky (např. dopravní nehodou, živelní pohromou), b) při výrazné změně dopravního zatížení (např. v důsledku nařízení objížďky), c) při nutnosti získat vstupní data pro systémy hospodaření s vozovkou.

Zimní údržba Zimní údržbou se podle pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti komunikací a ve schůdnosti místních komunikací a průjezdních úseků silnic. Provádí se podle plánu zimní údržby. O zpracování plánu rozhodují obce. Rozsah, způsob a časové lhůty stanoví obec svým nařízením. Zimním obdobím se myslí doba od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. V tomto období se provádí zimní údržba podle plánu zimní údržby. Pokud vznikne zimní povětrnostní situace mimo toto období, zmírňují se závady ve sjízdnosti (schůdnosti) komunikace bez zbytečných odkladů přiměřeně k vzniklé situaci. Nařízením obce lze rovněž vymezit úseky místních komunikací, na nichž se pro jejich malý dopravní význam sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí nezajišťuje - uživatele je nutno na tuto skutečnost upozornit, např. dopravní značkou.

Plán zimní údržby O zpracování plánu zimní údržby pro místní komunikace rozhodují obce podle velikosti obce a dopravního významu místních komunikací. Pokud obce rozhodnou o zpracování plánu zajištění sjízdnosti místních komunikací I. až III. třídy, přihlédnou k tomuto pořadí důležitosti: a) I. pořadí - rychlostní a sběrné místní komunikace s hromadnou veřejnou dopravou a s linkovou osobní dopravou, příjezdové místní komunikace ke zdravotnickým zařízením a další významné místní komunikace, b) II. pořadí - sběrné místní komunikace nezařazené do I. pořadí a důležité obslužné místní komunikace, c) III. pořadí - ostatní obslužné místní komunikace, d) neudržované - místní komunikace, na nichž není třeba vykonávat zimní údržbu z důvodu dopravní bezvýznamnosti (na tuto skutečnost obec upozorní uživatele způsobem v místě obvyklým).

Lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti místních komunikací Obce I. typu zajišťují sjízdnost místních komunikací I. až III. třídy v těchto lhůtách: a) I. pořadí důležitosti do 4 hodin, b) II. pořadí důležitosti do 12 hodin, c) III. pořadí důležitosti po ošetření komunikací I. a II. pořadí, nejpozději však do 48 hodin.

Výkon státní správy

Výkon státní správy v rámci správy místních komunikací z hlediska působnosti Státní správu ve věcech místní komunikace vykonávají silniční správní úřady, kterými jsou obecní úřady obce s rozšířenou působností a obecní úřady.

Působnost obecního úřadu s rozšířenou působností a) vykonává působnost silničního správního úřadu a speciálního stavebního úřadu ve věcech silnic II. a III. třídy a veřejně přístupných účelových komunikací s výjimkou věcí, o kterých rozhoduje Ministerstvo dopravy nebo krajský úřad, a působnost speciálního stavebního úřadu ve věcech místních komunikací, b) vykonává působnost silničního správního úřadu ve věci povolování zřízení přejezdu na neveřejné účelové komunikaci, c) projednává přestupky podle § 42a a 42b ve věcech dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikacích, s výjimkou přestupků, k jejichž projednání je příslušný celní úřad nebo Ministerstvo dopravy; k projednání přestupků podle § 42a odst. 4 písm. c) a § 42b odst. 1 písm. s), t), u) a v) je místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu bylo provedeno kontrolní vážení, d) uplatňuje stanovisko k územním plánům a regulačním plánům a závazné stanovisko v územním řízení z hlediska řešení místních a účelových komunikací.

Základní působnost obecního úřadu (resp. Silničního správního úřadu) a) rozhoduje o zařazení pozemní komunikace do kategorie místních komunikací a o vyřazení místní komunikace z této kategorie b) vykonává působnost silničního správního úřadu ve věcech místních komunikací s výjimkou věcí, o kterých rozhoduje obecní úřad obce s rozšířenou působností

Jednotlivé agendy v působnosti silničního správního úřadu Povolení připojení sousední nemovitosti k místní komunikaci. Povolení uzavírky (úplné či částečné). Povolení zvláštního užívání místní komunikace (pořádání sportovních, kulturních, náboženských, zábavních a podobných akcí, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost silničního provozu). Rozhoduje o povolení umístění pevné překážky na MK a o odstranění nepovolené pevné překážky. Dočasně může zakázat, omezit stání nebo zastavení vozidel na místní komunikaci.

Další agendy v působnosti silničního správního úřadu Rozhoduje o provedení nezbytných opatření k ochraně místních komunikací. Rozhoduje o povolení zřízení a provozování reklamního zařízení v silničním ochranném pásmu místních komunikacích

Odpovědnost za stav pozemní komunikace

Za co obec odpovídá Obec, jako vlastník místní komunikace odpovídá za: újmu na zdraví způsobenou závadou ve sjízdnosti (v tomto případě odpovídá pouze za místní komunikace a chodníky ve vlastnictví obce) újmu na zdraví způsobenou závadou ve schůdnosti (v tomto případě odpovídá za špatný stav místní komunikace, chodníku, ale i průjezdního úseku silnice, tzn. komunikace jiného stupně) škodu způsobenou vlastníkům sousedních pozemků v důsledku stavebního stavu nebo dopravně technického stavu komunikace, nikoliv však v důsledku provozu Účelové komunikace – údržba je povinností vlastníka pozemku – stavební úřad může vlastníkovi údržbu nařídit

Výjimky z povinnosti úseky místních komunikací a chodníků, na kterých není pro malý dopravní význam zajišťováno odklízení sněhu a náledí je třeba řádně označit pokud je správa pozemní komunikace zajišťována pomocí správce, nemusí vlastník nahrazovat újmu, ale ručí za nahrazení újmy správcem u újmy na zdraví dojde k vyvinění, pokud vlastník prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit nebo zmírnit, ani na ni upozornit obec si stanoví nařízením rozsah, lhůty a způsob odstraňování závad ve schůdnosti a sjízdnosti – v souladu s vyhláškou MD č. 104/1997 Sb. V závislosti na druhu komunikace je stanovena doba, do níž je nutno údržbu provést

Veřejné autobusové zastávky přestože autobusová zastávka není součástí pozemní komunikace, obec odpovídá i za úrazy, které vzniknou kvůli nedostatečné údržbě autobusových zastávek

Povinnosti obcí I. typu v oblasti nakládání s odpady

Právní předpisy Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech (zákon o odpadech) Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (zákon o obcích) Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (zákon o místních poplatcích) Vyhláška ministerstva životního prostředí č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů (katalog odpadů) Vyhláška ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady Vyhláška ministerstva životního prostředí č. 321/2014 Sb., o způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů

Odpad - definice Odpad - každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit. (§ 3 odst. 1 zákona o odpadech) Komunální opad – veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti FO (nikoliv tedy PO a podnikající FO) a který je uveden v katalogu odpadů (§ 4 odst. 1 písm. b) zákona o odpadech) Původce odpadu – v případě nepodnikajících FO je to obec od okamžiku, kdy FO odpad odloží na místě k tomu určeném – stane se současně vlastníkem odpadu (§ 4 odst. 1 písm. x) zákona o odpadech)

Všeobecné povinnosti Každý musí při své činnosti (v rozsahu své působnosti) předcházet vzniku odpadů Každý je povinen nakládat s odpady a zbavovat se jich pouze způsobem stanoveným zákonem se jich Odpadový hospodář – odborně způsobilá osoba, pomocí které je nutné nakládat s odpady, pokud za poslední dva roky bylo nakládáno s více než 100 tunami nebezpečného odpadu za rok

Postavení obce v režimu zákona o odpadech

Obec jako orgán veřejné správy Povinnosti obecního úřadu upravuje § 80 zákona o odpadech Jedná se o výkon přenesené působnosti (§ 81a zákona o odpadech) Jednotlivé povinnosti: Kontrola využívání systému PO a podnikajícími FO pouze na základě smlouvy a kontrola, zda FO se zbavuje odpadu pouze v souladu se zákonem Projednává některé přestupky Kontrola, zda PO a podnikající FO mají zajištěno využití a odstranění odpadu Kontrola placení poplatků za ukládání odpadů na skládky

Obec jako původce odpadů Obecně závaznou vyhláškou obec stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na území obce Povinnost zajistit místa pro odkládání komunálního odpadu a také místa pro třídění odpadu – minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů (podrobnosti stanoví vyhláška MŽP č. 321/2014 Sb., o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů) Zapojit se do systému obce mohou na základě smlouvy s obcí i jiní původci (zejména PO a podnikající FO) odpadu (podobného komunálnímu) FO (a další osoby zapojené do systému) mají povinnost odpad třídit a odkládat na místa k tomu určená

Obec jako původce odpadů Na obec se vztahují i další povinnosti původců odpadu podle § 16 zákona o odpadech (§ 17 odst. 1 zákona o odpadech), např.: Zařazovat odpady podle druhů a kategorií – podle katalogu odpadů Zajistit přednostní využití odpadů – předcházení vzniku, příprava k opětovnému použití, recyklace, jiné využití (např. energetické), odstranění Lze se odchýlit – pokud podle povahy odpadů je to vhodné s ohledem na ŽP Převést odpady do vlastnictví pouze osobě oprávněné Shromažďovat utříděné odpady Zabezpečit odpady před únikem, odcizením Vést průběžnou evidenci Platit poplatky za ukládání odpadů na skládky Příp. ustanovit odpadového hospodáře

Úhrada za nakládání s odpadem

Úhrada za nakládání s odpadem Několik možností – nutnost vybrat jednu – nelze kombinovat: Úhrada za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů na základě smlouvy Poplatek za komunální odpad Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů

Úhrada na základě smlouvy Podle § 17 odst. 6 zákona o odpadech Na základě smlouvy s fyzickou osobou Smlouva musí být uzavřena písemně a obsahovat výši úhrady Nutno odlišit od smlouvy uzavírané s PO a podnikajícími FO Také ovšem povinnost písemné formy a stanovení výše úhrady Vybírá-li obec tuto úhradu (od FO) – nelze stanovit ani místní poplatek za svoz komunálního odpadu, ani poplatek za komunální odpad

Poplatek za komunální odpad Podle § 17a zákona o odpadech Je příjmem obce Stanovený obecně závaznou vyhláškou obce o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Poplatníkem je každá FO, při jejíž činnosti vzniká odpad, plátcem je vlastník nemovitosti, kde odpad vzniká (popř. společenství vlastníků) Poplatek rozúčtovává na jednotlivé poplatníky Správcem poplatku je obec – postupuje podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád Pokud neuhradí poplatník poplatek včas (ve správné výši) – lze vyměřit platebním výměrem Maximální výše poplatku se stanoví podle předpokládaných nákladů obce – režim nakládání s odpadem, počet a objem nádob, počet uživatelů bytů, úroveň třídění odpadu, může zahrnovat i náklady spojené s pronájmem nádob

Místní poplatek za svoz komunálního odpadu Podle § 10b zákona o místních poplatcích Platí FO, která: Má v obci trvalý pobyt Povolen trvalý nebo přechodný pobyt na delší dobu než 90 dnů (cizinci) nebo pobývá na území ČR po dobu delší než 3 měsíce, azylant Má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům ve kterém není hlášena k pobytu žádná FO Za FO tvořící domácnost může poplatek platit jedna osoba Osvobozeny zejm. osoby se sociálním znevýhodněním – umístěné do dětského domova, domova pro seniory atd.

Místní poplatek za svoz komunálního odpadu Sazba poplatku tvoří: Částka až 250,- Kč na osobu Částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího kalendářního roku – až 750,- Kč za osobu Rozúčtování stanoví obec obecně závaznou vyhláškou Platí se obci, na jejímž území je FO hlášena k pobytu nebo se nachází stavba Platí se v poměrné výše v případě změny místa pobytu/vlastnictví budovy

Evidence a ohlašování odpadů, plán odpadového hospodářství

Průběžná evidence o odpadech a způsobech nakládání s odpady Podle § 39 odst. 1 zákona o odpadech Povinnost každého původce odpadů vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s odpady Podrobnosti stanoví § 21 vyhláška MŽP 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady + příloha č. 20 této vyhlášky Při periodickém svozu komunálního odpadu se vede v měsíčních intervalech Hrozí odpovědnost za přestupek podle § 66 odst. 2 písm. a) zákona o odpadech

Hlášení o druzích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi Podle § 39 odst. 2 zákona o odpadech Povinnost původců odpadů zasílat hlášení o družích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností Pouze původci, kteří produkují nebo nakládají s více než 100 kg nebezpečných odpadů nebo s více než 100 t ostatních odpadů v kalendářním roce Obce navíc připojují hlášení o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů Zasílá se do 15. února následujícího kalendářního roku Upravuje § 22 vyhlášky MŽP 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady + příloha č. 20 této vyhlášky Hrozí odpovědnost za přestupek podle § 66 odst. 2 písm. a) zákona o odpadech

Plán odpadového hospodářství Podle § 44 zákona o odpadech Zpracovává se za účelem vytváření podmínek pro předcházení vzniku odpadů a nakládání s nimi Obce ho zpracovávají pouze v případě, že produkují více než 10 t nebezpečného odpadu ročně nebo více než 1000 t ostatního odpadu ročně – pro odpady které produkuje a se kterými nakládá Musí být v souladu s plánem odpadového hospodářství kraje Obsahuje analityckou, závaznou a směrnou část

Černé skládky a autovraky

Černé skládky – pokud je znám původce odpadu Odpovědnost za odpady má primárně jejich původce (obec je původcem odpadu až od okamžiku umístění odpadu na určené místo) Obec podle § 80 kontroluje, zda osoby nakládají s odpady v souladu se zákonem projednává přestupky: FO se dopustí přestupku tím, že neoprávněně založí skládku nebo odkládá odpady mimo vyhrazená místa – možnost pokuty až 50.000,- Kč (§ 69 odst. 2 zákona o odpadech) Zároveň může stanovit opatření pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím (§ 80 odst. 1 písm. c) zákona o odpadech) § 66d zákona o obcích – osoba neudržuje čistotu a pořádek na pozemku, který užívá nebo vlastní, a tím narušuje vzhled obce nebo naruší životní prostředí v obci – pokuta až 500.000,- Kč Podnikající FO a PO - § 66 odst. 4 písm. b) – tento přestupek ovšem projednává Česká inspekce životního prostředí

Černé skládky – pokud původce není znám Nelze vlastníka pozemku nutit k odstranění odpadu – odpovědným je původce odpadu Dle ustanovení § 79 odst. 1 písm. g) může obecní úřad obce s rozšířenou působností zajistit ochranu lidského zdraví a životního prostředí na náklady odpovědné osoby, pokud hrozí poškození těchto zájmů nebo k tomuto poškození již došlo Velmi problematické, praktické řešení v podstatě neexistuje – možnost skládku na vlastní náklady odstranit (ale nutno postupovat v souladu se zákonem o odpadech)

Autovraky Postup podle § 37 zákona o odpadech Autovrak – úplné nebo neúplné motorové vozidlo, které bylo určeno k provozu na pozemních komunikacích pro přepravu a stalo se odpadem (splňuje definici odpadu) Autovrak je nutné předat provozovateli zařízení k odstranění autovraků Před tím, než je vozidlo předáno provozovateli zařízení k odstranění autovraků je nutné ho umístit na místo, kde neohrozí ŽP ani nenaruší estetický vzhled obce, přírody nebo krajiny  pokud tak neučiní vlastník – povinnost obecního úřadu na náklady vlastníka přemístit vozidlo na vybrané parkoviště + informaci vyvěsit na úřední desce + písemně informovat vlastníka Pokud si vlastník nevyzvedne do 2 měsíců od informování (popř. vyvěšení na úřední desce) – povinnost obce předat provozovateli zařízení k odstranění autovraků – náklady hradí poslední vlastník podle registru motorových vozidel V případě, že je vozidlo umístěno na pozemní komunikaci – postup podle § 19c zákona o pozemních komunikacích

Přestupky

Přestupky Prakticky za jakékoliv porušení povinnosti stanovené zákonem o odpadech hrozí sankce - § 66 odst. 5 zákona o odpadech Přestupky příkladmo: Nezabezpečení odpadů před nežádoucím znehodnocením, odcizením, únikem Nezařazení odpadů podle Katalogu odpadů Předání odpadu osobě, která k převzetí předávaného odpadu není oprávněna Nakládá s odpady v zařízeních, ve kterých je nakládání s odpady zakázáno nebo není povoleno Nevede potřebnou evidenci a nesplní ohlašovací povinnost

DĚKUJI ZA POZORNOST

Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00