Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Právní úprava pozemních komunikací

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Právní úprava pozemních komunikací"— Transkript prezentace:

1 Právní úprava pozemních komunikací
Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

2 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Přehled přednášky Předmět právní úpravy a vymezení základních pojmů, Výkon státní správy na úseku pozemních komunikací, Výstavba dálnice, silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace, Užívání pozemních komunikací, Ochrana pozemních komunikací a jejich styk s okolím. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

3 Předmět právní úpravy a vymezení základních pojmů
1. Předmět právní úpravy a vymezení základních pojmů Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

4 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Předmět právní úpravy Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, upravuje (§ 1): a) kategorizaci pozemních komunikací, jejich stavbu, podmínky užívání a jejich ochranu, b) práva a povinnosti vlastníků pozemních komunikací a jejich uživatelů a c) výkon státní správy ve věcech pozemních komunikací příslušnými silničními správními úřady. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

5 Definice pozemní komunikace (1.)
Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly1a) a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti (§ 2 odst. 1) § 2 zákona č. 56/2001 Sb. stanovuje, že silniční vozidlo je motorové nebo nemotorové vozidlo, které je vyrobené za účelem provozu na pozemních komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo věcí. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

6 Definice pozemní komunikace (2.)
§ 2 zákona č. 56/2001 Sb. zná i zvláštní vozidla: a) zemědělské nebo lesnické traktory a jejich přípojná vozidla, b) pracovní stroje samojízdné, c) pracovní stroje přípojné a výměnné tažené stroje, d) nemotorové pracovní stroje nebo nemotorová vozidla tažená nebo tlačená pěšky jdoucí osobou, e) vozíky pro invalidy s motorickým pohonem, pokud jejich šířka nebo délka přesahuje jeden metr, jejich konstrukční rychlost převyšuje 6 km.h-1 nebo jejich maximální přípustná hmotnost převyšuje 450 kg. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

7 Kategorie pozemních komunikací
Pozemní komunikace se dělí na tyto kategorie (§ 2 odst. 2): a) dálnice (§ 4), b) silnice (§ 5), c) místní komunikace (§ 6), d) účelová komunikace (§ 7). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

8 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Dálnice (§ 4) Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy. Dálnice se podle svého určení a dopravního významu rozdělují na: dálnice I. třídy a dálnice II. třídy. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

9 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Silnice (§ 5) Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť. Silnice se podle svého určení a dopravního významu rozdělují do těchto tříd: a) silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu, b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy, c) silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

10 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Místní komunikace (§ 6) Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. Místní komunikace se rozdělují podle dopravního významu, určení a stavebně technického vybavení do těchto tříd: a) místní komunikace I. třídy, b) místní komunikace II. třídy, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, c) místní komunikace III. třídy, kterou je obslužná komunikace, d) místní komunikace IV. třídy, kterou je komunikace nepřístupná provozu silničních motorových vozidel nebo na které je umožněn smíšený provoz. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

11 Účelová komunikace (§ 7)
Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. !!! Právní úprava dále počítá se specifickou kategorií „veřejně přístupných účelových komunikací“!!! (např. § 40/4 a/) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

12 Účelová komunikace (§ 7)
další kategorií jsou neveřejné účelové komunikace, např. účelové komunikace v uzavřených prostorech nebo v objektech, které slouží potřebě vlastníka, nebo provozovatele (§ 7 odst. 2) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

13 Zařazování pozemních komunikací do jednotlivých kategorií
O zařazení pozemní komunikace do kategorie dálnice, silnice nebo místní komunikace a jejich tříd rozhoduje příslušný silniční správní úřad na základě jejího určení, dopravního významu a stavebně technického vybavení (§ 3 odst. 1), Dojde-li ke změně dopravního významu nebo určení pozemní komunikace, rozhodne příslušný silniční správní úřad o změně kategorie nebo třídy (§ 3 odst. 2). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

14 „Veřejně přístupná účelová komunikace“ (1.)
(NSS 2 As 44/ ): Předpokladem pro vydání deklaratorního rozhodnutí o tom, že určitá komunikace je veřejně přístupnou účelovou pozemní komunikací ve smyslu § 7 odst. 1 věty první zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, je mj. souhlas vlastníka pozemku, na kterém se komunikace nachází. Není-li tento souhlas dán nebo jsou-li o něm důvodné pochybnosti, je možné k deklaraci existence účelové pozemní komunikace přistoupit výhradně za splnění následujících podmínek: Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

15 „Veřejně přístupná účelová komunikace“ (2.)
naplnění zákonných znaků veřejně přístupné účelové pozemní komunikace, existence nezbytné komunikační potřeby poskytnutí odpovídající náhrady za omezení vlastnického práva. Podmínka existence nezbytné komunikační potřeby je splněna, pokud se v dané lokalitě nenachází k předmětné komunikaci alternativa, o níž by bylo možné vzhledem ke konkrétním podmínkám v území ještě rozumně uvažovat. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

16 „Veřejně přístupná účelová komunikace“ (3.)
(NSS 1 As 76/ ) Právní povaha veřejně přístupné účelové komunikace závisí na tom, zda je skutečně třetími osobami alespoň s konkludentním souhlasem vlastníka pozemku užívána, a to nad rámec toho, co je vlastník pozemku povinen strpět podle svých soukromoprávních závazků. Skutečnost, že vlastník pozemku nebo jeho právní předchůdce upravil právo cesty a jízdy formou věcného břemene, svědčí spíše tomu, že neměl v úmyslu povolit neomezené užívání komunikace na jeho pozemku neurčitým okruhem třetích osob. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

17 „Veřejně přístupná účelová komunikace“ (4.)
(NSS 6 Ans 2/ ) I. Ustanovení § 29 odst. 3 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, které svěřuje příslušnému silničnímu správnímu úřadu pravomoc nařídit odstranění pevné překážky z pozemní komunikace, se vztahuje i na veřejně přístupné účelové komunikace. II. Řízení o odstranění pevné překážky z veřejné pozemní komunikace lze zahájit i na návrh osoby, která tuto komunikaci pravidelně užívá z naléhavé komunikační potřeby, tedy zejména pokud daná komunikace zajišťuje přístup k nemovitostem vlastněným či užívaným touto osobou nebo podmiňuje určitý způsob využívání těchto nemovitostí. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

18 Co není pozemní komunikací?
(NSS 3 As 121/ ) Podchod, jehož primárním účelem je vstup do stanice metra a výstup z ní, je součástí dráhy metra. Proto se na tuto stavbu vztahuje přednostně speciální právní úprava v režimu zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, a to i přesto, že plní některé funkce pozemní komunikace. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

19 Vlastnictví k pozemním komunikacím (§ 9)
Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je kraj, na jehož území se silnice nacházejí. Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

20 Vlastnictví k pozemním komunikacím (§ 9)
Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace vede evidenci jím vlastněných pozemních komunikací. Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace je povinen vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

21 Vlastnictví k pozemním komunikacím (§ 9)
Sousedící kraje mohou veřejnoprávní smlouvou sjednat převod vlastnictví úseku (§ 9 odst. 5) silnice II. nebo III. třídy, jestliže a) po dotčeném úseku silnice probíhá hranice mezi územím obou krajů, nebo b) dotčený úsek silnice je vymezen průběhem hranice mezi územím obou krajů a s ním sousedící úseky této silnice jsou na území kraje, který má vlastnictví nabýt. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

22 Výkon státní správy na úseku pozemních komunikací
2. Výkon státní správy na úseku pozemních komunikací Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

23 Výkon státní správy (§ 40)
Státní správu ve věcech dálnice, silnice, místní komunikace a veřejné účelové komunikace vykonávají silniční správní úřady: Ministerstvo dopravy (§ 40 odst. 2), Krajský úřad (§ 40 odst. 3), Obecní úřad obce s rozšířenou působností (§ 40 odst. 4), Obecní úřad (§ 40 odst. 5), Újezdní úřad (§ 40 odst. 6) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

24 Výkon státní správy (§ 40)
Výkon státní správy zahrnuje typově: rozhodování o zařazení pozemní komunikace do určité kategorie vč. provádění změn kategorizace, výkon působnosti speciálního stavebního úřadu ve vztahu k určité kategorii pozemních komunikací, povolování zvláštního užívání pozemních komunikací, Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

25 Výkon státní správy (§ 40)
uplatňování stanoviska ve vztahu k územně plánovací dokumentaci, rozhodování o opravných prostředcích, rozhodování o zrušení pozemních komunikací, povolování činností v ochranných pásmech, rozhodování o přestupcích, vydávání stanovisek a závazných stanovisek, Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

26 Výkon státní správy (§ 40)
Jde-li o věc, jež se má uskutečnit v územním obvodu dvou nebo více silničních správních úřadů, provede řízení a vydá rozhodnutí nejbližší společně nadřízený správní orgán. Tento orgán může stanovit, že řízení provede a rozhodnutí vydá některý ze silničních správních úřadů, v jehož územním obvodu se má věc uskutečnit. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

27 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Státní dozor (§ 41) Státní dozor na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích vykonávají silniční správní úřady v rozsahu své působnosti (srov. vymezení pravomocí uvedené v § 40). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

28 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Státní dozor (§ 41) Zjistí-li osoba pověřená výkonem státního dozoru porušení povinností stanovených tímto zákonem, podle potřeby a povahy zjištěných nedostatků může uložit v řízení na místě nebo v řízení zahájeném z moci úřední na základě protokolu o kontrole povinnosti k odstranění těchto nedostatků. Rozhodnutí vydané na základě protokolu o kontrole je prvním úkonem v řízení (§ 41 odst. 2). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

29 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Státní dozor (§ 41) Zjistí-li osoba pověřená výkonem státního dozoru při výkonu dozoru závažné závady ve stavebním stavu nebo v dopravně technickém stavu pozemní komunikace, které bezprostředně ohrožují uživatele nebo pozemní komunikaci, je oprávněna písemně nařídit vlastníku této pozemní komunikace okamžité zastavení nebo omezení jejího užívání a vyrozumí o tom příslušný silniční správní úřad, který je povinen ve lhůtě dvou dnů zahájit příslušné správní řízení (§ 41 odst. 3). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

30 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Státní dozor (§ 41) (KS Plzeň 57Ca 70/ ) Písemný příkaz vlastníkům a uživatelům pozemních komunikací k odstranění zjištěných nedostatků vydaný na podkladě § 41 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, osobou pověřenou výkonem státního dozoru není výsledkem žádného správního (příkazního) řízení, nelze jej kvalifikovat jako příkaz ve smyslu § 150 správního řádu z roku 2004, a proto na něj nedopadají ani ustanovení předepisující obsahové náležitosti příkazu, konkrétně § 150 odst. 4 správního řádu (poučení o možnosti podat proti příkazu odpor). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

31 Souhlasy a stanoviska (§ 44 odst. 1)
Stanoviska uplatněná k politice územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci nejsou správním rozhodnutím. Souhlasy a stanoviska vydávaná podle tohoto zákona jako podklad pro rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu nebo územní souhlas anebo ohlášení stavby jsou závazným stanoviskem, s výjimkou stanoviska podle § 16 odst. 2. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

32 Výkon přenesené působnosti (§ 44a)
Působnosti stanovené krajskému úřadu, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo obecnímu úřadu podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

33 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Účastenství obce (§ 44b) Obec je účastníkem v řízeních ve věcech veřejně přístupných účelových komunikací nacházejících se na jejím území i v případě, že není jejich vlastníkem. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

34 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
3. Výstavba dálnice, silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

35 Speciální stavební úřad (1.)
Pro stavbu dálnice, silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace je speciálním stavebním úřadem4) příslušný silniční správní úřad (§ 16 odst. 1) => odkaz na § 15 stavebního zákona Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

36 Speciální stavební úřad (2.)
Působnost stavebního úřadu, s výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování (!!!), vykonávají u a) staveb leteckých, b) staveb drah, c) staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, d) vodních děl orgány vykonávající státní správu na uvedených úsecích podle zvláštních právních předpisů (dále jen "speciální stavební úřady"). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

37 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Dotčené orgány V územním, stavebním a ve společném územním a stavebním řízení je dotčeným orgánem (§ 16 odst. 2) příslušným k uplatnění stanoviska k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemní komunikaci a) Ministerstvo vnitra, jde-li o stavbu dálnice, b) Policie České republiky, jde-li o stavbu silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace. Nevykonává-li Ministerstvo dopravy působnost speciálního stavebního úřadu je dotčeným orgánem v územním, stavebním a společném územním a stavebním řízení pro stavbu tunelu nad 500 m. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

38 Vztah ke stavebnímu zákonu
Pokud v tomto zákoně není stanoveno jinak, platí pro územní, stavební a společné územní a stavební řízení stavby dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace zvláštní předpisy o územním plánování a stavebním řádu5) a nejsou dotčeny předpisy o ochraně životního prostředí.6) (§ 16 odst. 3) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

39 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Ohlášení Prováděcí předpis vymezí, pro které stavební úpravy dálnice, silnice a místní komunikace prováděné na silničním pozemku postačí místo stavebního povolení ohlášení speciálnímu stavebnímu úřadu a pro které udržovací práce není třeba ani toto ohlášení (§ 16 odst. 4) => vyhláška č. 104/1997 Sb. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

40 Expropriační titul (§ 17 odst. 2)
Podle zvláštního právního předpisu7) lze odejmout nebo omezit a) vlastnické právo k pozemku nebo ke stavbě nebo právo odpovídající věcnému břemenu k pozemku nebo ke stavbě potřebným k uskutečnění výstavby, opravy, úpravy, modernizace nebo rekonstrukce dálnice, silnice, místní komunikace I. třídy, jejich součástí, příslušenství nebo staveb souvisejících, b) vlastnické právo k pozemku, jestliže byla dálnice, silnice nebo místní komunikace zřízena na cizím pozemku. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

41 Zrušení pozemní komunikace (§ 18)
Jestliže zanikl dopravní význam dálnice, silnice nebo místní komunikace a nebylo rozhodnuto o změně kategorie pozemní komunikace, rozhodne příslušný silniční správní úřad o jejím zrušení. Speciální stavební úřad neprodleně rozhodne o změně v užívání stavby nebo o jejím odstranění. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

42 Užívání pozemních komunikací
4. Užívání pozemních komunikací Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

43 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (1.) V mezích zvláštních předpisů upravujících provoz na pozemních komunikacích2) a za podmínek stanovených tímto zákonem smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny (dále jen "obecné užívání"), pokud pro zvláštní případy nestanoví tento zákon nebo zvláštní předpis9) jinak (§ 19 odst. 1) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

44 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (2.) Silniční správní úřad opatřením obecné povahy dočasně zakáže nebo omezí stání nebo zastavení silničních vozidel na místní komunikaci nebo průjezdním úseku silnice nebo na jejich části, je-li to nezbytné z důvodu zajištění bezpečnosti státu, veřejného pořádku, bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, stavebních prací nebo údržby nebo z důvodu přírodních katastrof nebo jiných mimořádných událostí a odstraňování jejich následků (§ 19a odst. 1) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

45 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (3.) Dočasně zakázat nebo omezit stání nebo zastavení silničních vozidel na pozemních komunikacích podle odstavce 1 lze také opatřením obecné povahy vydaným na návrh (§ 19a odst. 2) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

46 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (4.) Užívání pozemní komunikace, kterou určí prováděcí právní předpis a která je označena dopravní značkou označující zpoplatnění11a), stanoveným druhem motorového vozidla, podléhá zpoplatnění (dále jen "zpoplatněná pozemní komunikace") (§ 20 odst. 1) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

47 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (5.) Zpoplatnění se stanoví podle a) typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci (dále jen "mýtné"), (§ 22) nebo b) časového období užívání zpoplatněné pozemní komunikace (dále jen "časový poplatek") (§ 21) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

48 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (6.) Provoz na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích může být částečně nebo úplně uzavřen, popřípadě může být nařízena objížďka. Nikdo nemá nárok na náhradu případných ztrát, jež mu vzniknou v důsledku uzavírky nebo objížďky (§ 24 odst. 1) O uzavírce a objížďce rozhoduje příslušný silniční správní úřad na základě žádosti osoby, v jejímž zájmu má dojít k uzavírce (§ 24 odst. 2) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

49 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Obecné užívání (7.) (NS 22 Cdo 178/99) Obecné užívání pozemních komunikací není institutem soukromého práva, ale jde o veřejnoprávní oprávnění. V občanském soudním řízení nelze projednávat a rozhodovat věci, upravené zákonem o pozemních komunikacích, které podle § 44 odst. 1 tohoto zákona mají být projednány v řízení, provedeném podle obecných předpisů o správním řízení. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

50 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Zvláštní užívání (1.) K užívání dálnic, silnic a místních komunikací jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny (dále jen "zvláštní užívání"), je třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného (§ 25 odst. 1), Typy zvláštního užívání jsou vyjmenovány v § 25 odst. 6!!! Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

51 Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.
Zvláštní užívání (2.) (KS Ostrava 123/2012 – 22) Silniční správní úřad v řízení podle § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, neřeší otázky ochrany vlastnického práva k pozemkům dotčeným zvláštním užíváním pozemní komunikace. Omezuje-li vlastníky sousedních nemovitostí povolené zvláštní užívání, mohou se bránit cestou vlastnické žaloby na poli soukromoprávním. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

52 Ochrana pozemních komunikací a jejich styk s okolím
5. Ochrana pozemních komunikací a jejich styk s okolím Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

53 Silniční ochranná pásma (1.)
K ochraně dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy a provozu na nich mimo souvisle zastavěné území obcí slouží silniční ochranná pásma (§ 30 odst. 1), Silniční ochranné pásmo pro nově budovanou nebo rekonstruovanou dálnici, silnici a místní komunikaci I. nebo II. třídy vzniká na základě rozhodnutí o umístění stavby5) nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

54 Silniční ochranná pásma (2.)
Silničním ochranným pásmem se pro účely tohoto zákona rozumí prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50 m a ve vzdálenosti a) 100 m od osy přilehlého jízdního pásu dálnice anebo od osy větve její křižovatky s jinou pozemní komunikací; pokud by takto určené pásmo nezahrnovalo celou plochu odpočívky, tvoří hranici pásma hranice silničního pozemku, b) 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice I. třídy nebo místní komunikace I. třídy, c) 15 m od osy vozovky nebo od osy přilehlého jízdního pásu silnice II. třídy nebo III. třídy a místní komunikace II. třídy. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

55 Silniční ochranná pásma (3.)
Ochranné pásmo může být zřízeno s ohledem na stanovené podmínky pouze po jedné straně dálnice, silnice nebo místní komunikace I. a II. třídy (§ 30 odst. 3), Hranice silničního ochranného pásma definovaná v § 30 odst. 2 písm. a) je pro případ povolování zřizování a provozování reklamních zařízení, které by byly viditelné uživateli dotčené pozemní komunikace, posunuta ze 100 metrů na 250 metrů (§ 30 odst. 4). Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

56 Silniční ochranná pásma (4.)
Silniční ochranné pásmo představuje veřejnoprávní omezení vlastnického práva s následujícími omezeními: zřízení a provozování reklamního zařízení – možnost povolení silničním správním úřadem (§ 31), umisťování a provádění staveb, které podle zvláštních předpisů5) vyžadují povolení, souhlas nebo ohlášení stavebnímu úřadu - možnost povolení silničním správním úřadem (§ 32), Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

57 Silniční ochranná pásma (5.)
provádět terénní úpravy, jimiž by se úroveň terénu snížila nebo zvýšila ve vztahu k niveletě vozovky - možnost povolení silničním správním úřadem (§ 32), v územním, stavebním nebo společném územním a stavebním řízení je povolení nahrazeno závazným stanoviskem příslušného silničního správního úřadu!!! (§ 31 odst. 5), Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

58 Silniční ochranná pásma (6.)
zřizování a provozování jakýchkoliv objektů, vysazovat stromy nebo vysoké keře a pěstovat takové kultury, které by svým vzrůstem a s přihlédnutím k úrovni terénu rušily rozhled potřebný pro bezpečnost silničního provozu (§ 33) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

59 Silniční ochranná pásma (7.)
(NSS 6 As 69/2009 – 39): Výzva k odstranění reklamního zařízení (§ 31 odst. 9 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích) je úkonem podle části čtvrté správního řádu a není proti ní přípustný řádný opravný prostředek. Zároveň jde o faktický zásah, resp. pokyn správního orgánu ve smyslu § 82 s. ř. s., nikoliv o rozhodnutí ve smyslu § 65 s. ř. s. Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

60 Zákonné věcné břemeno (1.)
Vlastník, popřípadě správce dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy je oprávněn v silničním ochranném pásmu na nezbytnou dobu a v nezbytné míře vstupovat na cizí pozemky, nebo na stavby na nich stojící, za účelem oprav, údržby, umístění zásněžek, odstraňování následků nehod a jiných překážek omezujících silniční provoz (§ 34 odst. 1), oprávnění se vztahuje i na sousední pozemky v případě, že se SOP nezřizuje (§ 34 odst. 2), Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

61 Zákonné věcné břemeno (2.)
Nelze-li dosáhnout požadovaného účelu jinak, je vlastník, popřípadě správce dálnice, silnice nebo místní komunikace oprávněn ve stavu nouze nebo v naléhavém veřejném zájmu na zachování sjízdnosti a schůdnosti této pozemní komunikace na nezbytnou dobu, v nezbytné míře a za náhradu použít nemovitost vlastníka v silničním ochranném pásmu, a není-li silniční ochranné pásmo zřízeno, vlastníka sousední nemovitosti (§ 34 odst. 3), Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

62 Zákonné věcné břemeno (3.)
Vlastníci nemovitostí v sousedství dálnice, silnice a místní komunikace jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů, lavin a stromů nebo jejich částí, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo provozem dálnice, silnice a místní komunikace nebo přírodními vlivy O rozsahu a způsobu provedení nezbytných opatření a o tom, kdo je provede, rozhodne silniční správní úřad (§ 35 odst. 1) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

63 Zřízení věcného břemene rozhodnutím
Vlastník nemovitosti sousedící s průjezdním úsekem silnice nebo s místní komunikací v zastavěném území obce je v nezbytně nutných případech povinen za jednorázovou úhradu strpět zřízení věcného břemene na své nemovitosti spočívajícího v umístění veřejného osvětlení, dopravních značek světelných signálů, dopravních zařízení a zařízení pro provozní informace a tabulek s označením místních názvů (§ 35 odst. 3) Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.

64 Jakub.Handrlica@prf.cuni.cz 21.03.2018
Doc. JUDr. Jakub Handrlica Ph.D.


Stáhnout ppt "Právní úprava pozemních komunikací"

Podobné prezentace


Reklamy Google