Známé i neznámé experimenty v sociální psychologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Advertisements

Možnosti propojení sociálních služeb a domácí zdravotní péče u jedinců s psychiatrickým onemocněním Ing. Pavel Andrejkiv Agentura domácí péče LADARA, o.p.s.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Konflikty a způsoby jejich řešení
sociální skupiny Škola:
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Rodina.
Psychologie II Sociální kontext lidské komunikace - konformita a poslušnost Přednáška 4.
Vymezení, funkce, zdroje
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Ochota pomoci ve skupině Nic nechci raději vidět!
Spotřebitelský výzkum
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
Tělesné sebepojetí.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Chyby při vnímání druhých lidí
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Sociální vlivy Free Powerpoint Templates.
Rekognice z pohledu psychologie
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/12_VLÁDA__MINISTŘI_PREZIDENT Téma: Vláda, ministři,
Negativní důsledky vymezení hranic soukromého prostoru: uzavřené rezidenční oblasti (gated communities) v Česku Tomáš Brabec Katedra sociální geografie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Holocaust – proč se lidé dopouštěli zlých věcí?
Experimentální studie poslušnosti
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Sociální psychologie II
MOTIVACE Zora Syslová.
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Informační sociální vliv: (informational social influence) Potřeba vědět, co je „správně“ Plochová Barbora(182485)
Ekonomika českého zdravotnictví
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Dějiny psychologie současná psychologie.
Specifické metody SP LS 16
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Známé i neznámé experimenty v sociální psychologii Co se z nich dozvídáme o sociálním chování? Jaké mají tyto závěry platnost? PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Sociální facilitace 1898 Triplett – děti navíjely vlasec na udici 1920 Allport – studenti řešili úkoly s násobením Obě skupiny pracovali rychleji, pokud bylo v místnosti více lidí, kolegů než jen oni sami Sociální facilitace – přítomnost druhých osob usnadňuje či zrychluje provedení úkolu Podmínkou sociální facilitace určitá míra rivality Studenti počítali rychleji, ale dělali více chyb

Sociální zahálení 1979 Latané – studenti dostali úkol křičet co nejvíc Ve skupině křičeli daleko méně než když byli osamotě Sociální zahálení – je-li do činnosti zapojeno více lidí, jednotlivec vynakládá menší úsilí, než když je sám Intenzita hluku – jedinec (100%), dvojice (82%), pět lidí (70%), pokud skupina, avšak možnost identifikace (100%) Anonymita, skrytí se v davu

Facilitace x zahálení 1980 Zajonc – rozdělení situací dle toho, zda má přítomnost dalších lidí pozitivní či negativní účinek Dobře naučené a zažité úkoly – jsou prováděny lépe ve společnosti více lidí Úkoly, které vyžadují koncentraci a pozornost – lépe prováděny o samotě Důvodem je úroveň nabuzení (efektem obecenstva zvýšena) Závisí také na tom, kdo jsou ostatní přítomní lidé

Zákon sociálního vlivu 1981 Latané „Žárovkový model“ Osoba je pod vlivem různých sociálních sil působících současně – jako předmět osvětlený žárovkami z různých stran. Tři faktory Síla sociálního vlivu – významnost lidí v obecenstvu pro aktéra, jejich referenční skupina (např. Romské divadlo) Počet dalších lidí – není lineární, nárůst vlivu je s každou další osobou stále menší a menší Blízkost kontaktu

Rozptýlení zodpovědnosti Výzkumy týkající se intervence přihlížejících 1968 Latané - unikající kouř z průduchu ze zdi v místnosti, pokud studenti čekali v místnosti o samotě 75% z nich něco podniklo (oznámení kouře), pokud čekali ve trojicích reagovalo jen 13% Pád a výkřik ženy ve vedlejší místnosti – z jednotlivců pomohlo 70%, ze skupinek jen 40% Diskuse na interkomu, jedna z osob dostane epileptický záchvat – 85% jednotlivců reaguje, 60% trojice, 30% v šestičlenné skupině Ve skupině osob lidé předpokládají, že odpovědnost se dělí mezi ně, takže se tím snižuje význam jejich vlastní pasivity = rozptýlení zodpovědnosti Do rozhodování zasahuje i dvojznačný výklad situace (ospravedlnění?) Praktický důsledek - Jak se zachovat jako oběť na ulici?

Studie konformity Konformita – přejímání úsudků druhých 1935 Sherif – dvojznačná situace – vjemová iluze autokinetického efektu – stabilní světelný bod v temnotě se jeví být v pohybu – určování velikosti pohybu světelného bodu – neexistence správné odpovědi 1951 Asch existence správné odpovědi – délka úseček, respondenti odpovídali vědomě nesprávně, aby se jejich odpověď nelišila od názoru druhých, pouze 24% zkoumaných se ani jednou nepřizpůsobilo Možné důvody: zachovat harmonii ve skupině, snaha předejít konfliktu, potěšit ostatní,… Prožívání úzkosti v takovýchto situacích, ověřeno měřením neurofyziologických korelátů Stang – souvislost se sebeúctou a self-efficacy Velký vliv – jednotnost úsudku

Milgramův experiment 1. fáze – průzkum mezi psychiatra, psychology apod., zda si myslí, že by obyčejní lidé dali jinému člověku smrtelný elektrický šok – odhady, že by většina lidí odmítla a maximálně 3% lidí by poslechla 2. fáze – vlastní experiment – experiment týkající se učení a schopnosti učení, „náhodné“ vylosování kdo z dvojice bude žák a kdo učitel Výsledek – všichni účastníci pokusu dali elektrickou ránu 300 V, 63% došlo ke konci stupnice (450 V) Ověřováno i v jiných státech, podobné výsledky, až do konce zhruba 2/3, v Jordánsku 80%, v Austrálii 50%

Obměny Milgramova experimentu Oběť po celou dobu nevydává žádný zvuk 100% Při 300 V oběť buší na stěnu 65% Oběť je v téže místnosti 40% Pokus se provádí v kancelářské budově 48% Učitel přidržuje oběti ruku na elektrodě 30% Experimentátor dává instrukce po telefonu 20% Experimentátor nedává příkazy, učitel si svobodně volí sílu šoku 2,5% Experimentátor je běžným občanem 20%

Hoflingův experiment Terénní výzkum v nemocnicích Člověk předstírající, že je ošetřující lékař, telefonoval sestře na noční službu, aby podala pacientovi dvakrát vyšší dávku léku než je maximální povolené množstí 95% sester poslechlo Sociální tlak způsobený nerovností moci

Milgramova interpretace Dva mody sociálního vědomí: Autonomní stav – chování dle vlastního svědomí, hodnot a ideálů Zástupný stav – jednání jako výkonní zástupci někoho jiného, vlastní kvality potlačeny, lidé přestanou cítit zodpovědnost za vlastní činy, cítí naopak odpovědnost k autoritě, souvisí zřejmě i se způsobem výchovy Norimberský proces – „jen jsem vykonával rozkazy“

Odosobnění Lidé v davu prožívají deindividuaci – ztrátu osobní identity a identifikaci s davem – neřídí se svým svědomím – mohou být krutější a útočnější Vysokoškolačky měly dávat kolegyním elektrické šoky, pokud vystupovaly jako skupina ve stejném oblečení, byly krutější Deindividuace obětí – stejnokroj, vězeňský šat, číslo a ne jméno…

Jak si lidé ospravedlňují a ulehčují agresivní jednání? Eufemistické označování Výhodné srovnávání Přenesení odpovědnosti – Milgramův experiment Rozptýlení odpovědnosti Nevšímavost k důsledkům Dehumanizace Přisuzování viny

Stanfordský Vězeňský experiment http://www.prisonexp.org/