Walk the Talk Příjem, vykládání a odjezd kamionů PROGRAMY SPRAVOVÁNÍ PRODUKTŮ ISOPA Walk the Talk Příjem, vykládání a odjezd kamionů SNÍMEK Následující snímky se vztahují na hromadnou přepravu MDI a TDI. Revize 2015
Aktivity probíhající v závodech Příjezd kamionu Vykládání chemických látek Odjezd kamionu Zpracování Údržba Skladování produktů Odpad SNÍMEK Řidiče kamionu má od okamžiku, kdy přijede, do opuštění areálu na zodpovědnost závod. Revize 2015
Dovezení chemických látek Všichni řidiči při příjezdu do závodu (zejména poprvé) musí: Být informováni o požadavcích na přístup do závodu Být seznámeni s bezpečnostními předpisy, zařízeními pro mimořádné situace a dispozicemi závodu Poznámka: Řidič nemusí znát místní jazyk Mít až do odjezdu zajištěnu podporu, zpravidla zkušeného provozovatele závodu Mít pro vykládání k dispozici veškeré OOP a vybavení pro mimořádné situace Nosit minimální požadované OOP vždy, když opustí vozidlo Na základě stávajících právních předpisů může být vedoucí továrny nebo závodu povinen ručit za osobní bezpečnost řidiče a případné poškození životního prostředí SNÍMEK Všichni řidiči při (zejména prvním) příjezdu do závodu Jakmile se řidič nahlásí u vjezdu, měl by být seznámen s místními bezpečnostními postupy, zejména co se týče orientace a poplachu a toho, kde se má v závodě hlásit pro vyložení. Řidič by měl být seznámen s bezpečnostním zázemím a zařízeními pro mimořádné situace a na ta se mohou vztahovat zvláštní místní předpisové požadavky. Hromadně přepravované chemické látky Řidič je odpovědný za případné připojení cisternového vozu nebo cisternového kontejneru a provozovatel závodu zase za připojení ke skladovací nádrži. Balené chemické látky (např. sudy/IBC) Obecně platí, že řidič by měl zpřístupnit vůz, aby mohl řidič vysokozdvižného vozíku balené chemické látky bezpečně vyložit. Revize 2015
Kritéria pro čerpací zařízení Vypouštění TDI/MDI může být nebezpečné. Je třeba brát v potaz potenciální rizika spojená s TDI a MDI, a tak čerpací zařízení musí: mít vhodnou polohu být dobře navrženo a postaveno být správně používáno a udržováno být pravidelně kontrolováno, aby se zachovávaly stanovené normy SNÍMEK Revize 2015
Postup vypouštění Pro vypouštění MDI/TDI se upřednostňuje standardní čerpadlo kapalin se zpětným odvodem par v kombinaci se speciálními zákazníkovými hadicemi. Revize 2015 5
Podpora asociace ISOPA (www.isopa.org) ISOPA nabízí tyto možnosti: ►Pro uživatele chemických látek Pokyny pro bezpečné hromadné nakládání/vykládání/přepravu/skladování MDI a TDI Návrh kontejnerů IBC (Intermediate Bulk Containers) a manipulace s nimi Pokyny pro bezpečné nakládání/vykládání/přepravu/skladování balených TDI a MDI Posouzení vypouštění a skladování MDI/TDI (pro hromadné dodávky) školenými odborníky ►Pro poskytovatele logistických služeb Certifikované školení ISOPA pro řidiče SNÍMEK Předpisy: Předpisy najdete na internetových stránkách ISOPA: www.isopa.org ==> Product Stewardship ==>logistics ==> guidelines Posouzení skladování: Systém posudků ISOPA slouží uživatelům diizokyanátů k hodnocení zařízení pro vykládání hromadně přepravovaných produktů. Zaměřuje se na bezpečnostní technické standardy pro hromadný náklad a posudky vypracovávají odborníci, kteří jsou členy asociace ISOPA. Školení řidičů: Balíček pro školení řidičů najdete na stránkách ISOPA: www.isopa.org ==> Product Stewardship ==>logistics ==> driver training for trainers K dispozici je zde několik jazykových verzí. Revize 2015
Podpora výboru Cefic K dispozici jsou tyto možnosti: ► Transperanto „Překladatelská“ podpora k usnadnění komunikace mezi řidiči a zaměstnanci závodů Dostupná na www.transperanto.org ► Pro poskytovatele logistických služeb Systémy posudků SQAS např. pro dopravní služby, železnici Dostupné na www.sqas.org Pokyny pro nejlepší postup bezpečného nakládání a vykládání silničních nákladních vozidel Dostupné na www.cefic.org SNÍMEK Název Transperanto je kombinací slov transport (přeprava), transparency (transparentnost) a esperanto. Transperanto vyvinul výbor Cefic (Evropský výbor pro chemický průmysl, European Chemical Industry Council) ve spolupráci s Evropským sdružením pro přepravu chemikálií ECTA (European Chemical Transport Association). Jedná se o sadu nástrojů s klíčovými slovy a frázemi spojenými s bezpečností v překladu do 26 evropských jazyků. Zaměřuje se na komunikaci mezi řidiči a zaměstnanci závodů. SQAS (Systém pro hodnocení bezpečnosti a kvality, Safety & Quality Assessment System) je systém pro posuzování kvality, bezpečnosti, zabezpečení poskytovatelů logistických služeb a distributorů chemických látek a jejich vlivu na životní prostředí jednotně a prostřednictvím jednotlivých standardizovaných posudků, které vypracovávají nezávislí odborníci na základě standardizovaného dotazníku. Posudek SQAS není spojen s certifikátem, ale jedná se o podrobnou věcnou zprávu, kterou potřebují všechny společnosti vyrábějící chemické látky k hodnocení na základě vlastních požadavků. Bezpečnost na základě chování (BBS) Pokyny pro nejlepší postup bezpečného nakládání a vykládání silničních nákladních vozidel Tyto pokyny Cefic/ECTA/FECC nabízejí poučení týkající se osvědčených postupů v oblasti bezpečnosti při nakládce a vykládce silničních nákladních vozidel z technického, behaviorálního a organizačního pohledu. Pokyny ke školení řidičů a k bezpečnému řízení silničních nákladních vozidel Tyto pokyny mají popsat cesty a způsoby, jak zvýšit bezpečnost provozu silničních dopravních společností prostřednictvím aplikace BBS při splnění požadavků evropské směrnice 2003/59/ES o školení řidičů. Revize 2015
Vyloučení odpovědnosti Zřeknutí se práv u externích dokumentů I když ISOPA a její členové věnují maximální úsilí prezentaci přesných a spolehlivých informací v nejvyšší dobré víře na základě nejlepších aktuálně dostupných dat, spoléhá se na vlastní riziko uživatele. Nejsou poskytována žádná prohlášení nebo záruky s ohledem na jejich úplnost, přesnost a spolehlivost a asociace ISOPA ani žádný její člen nebude brát odpovědnost za škody jakékoli povahy vyplývající z užívání nebo spoléhání se na poskytnuté informace. SNÍMEK Vyloučení odpovědnosti Revize 2015