Induktivní postupy ve výuce matematiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Dynamické systémy.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Obecná biologie.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Abstrakce. CHarakteristika Abstrakce : označuje důležitý moment procesu poznání při přechodu od smyslového k poznání, nebo jako hotový výsledek tohoto.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Hypotézy ve výzkumu.
Diagnostika ve sportovních hrách
RLC Obvody Michaela Šebestová.
Sociologický výzkum.
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Když tři rozměry nestačí...
VYVOZOVÁNÍ POJMŮ A PŘEDSTAV V PŘÍRODOPISE
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací metody v přírodopise
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Mentální reprezentace
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Myšlení a myšlenkové operace
PRÁVNÍ ASPEKTY ODBORNÝCH TEXTŮ (II)
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Základní pojmy v automatizační technice
Základní metodologická pravidla při zpracování odborného textu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
První zkušenosti s evaluací
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
Vyučovací metody v přírodopise
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Induktivní postupy ve výuce matematiky KMT/DIZ1 Induktivní postupy ve výuce matematiky Květoň – web induktivní vedení hodiny induktivní postupy v organizaci empirického materiálu 1a) induktivní postupy při výkladu nových pojmů 1b) induktivní postupy při řešení úloh

Induktivní postupy (obecně) = „objevovací postupy“ vedou k nalezení hypotéz metody zkoumání / myšlenkové operace pozorování pokus srovnání (=komparace) indukce analogie zobecnění (=generalizace x specializace) abstrakce (x konkretizace) http://jlord.sweb.cz/metody.htm indukce – 1) metoda zkoumání 2) způsob konstrukce hypotézy ze získaných faktů 3) usuzování z jednotlivého na obecné pozorování vyčleňujeme, zapamatujeme si vlastnosti a vztahy pozorovaných objektů a jevů objekty jsou v přirozených podmínkách vlastnosti jsou v přirozených vztazích x vnímání -> vjem = obraz předmětu jeho vnější stránky pokus objekty studujeme v uměle vytvořených podmínkách je doprovozen pozorováním srovnání stanovení shody nebo rozdílu mezi zkoumanými objekty pravidla: smysluplnost srovnání, plánovistost (stanovení toho, co chci srovnat), úplnost indukce vyvození obecného závěru ze speciálních případů variabilnost dílčích případů analogie závěr je jen pravdpěpodobný, stanovení podobnosti mezi netotožnými objekty rozšíření podobnosti dvou objektů na více vlastností lepší zapamatování, časté použití analogie – nacházení souvislostí zobecnění logický postup, od méně obecného k obecnějšímu abstrakce odtržení boecně důležitýcch podstatných vlastností, vyčleněných při zobecnění, smyslová a. – výsledkem jsou schémata, náčrtky myšlenková a. – vytváření nového pojmu pomocí slova

Pozorování - vyčleňujeme a zapamatujeme si vlastnosti a vztahy pozorovaných objektů a jevů - objekty jsou v přirozených podmínkách - vlastnosti objektů jsou v přirozených vztazích x vnímání

Pokus = pozorování - objekty a jevy jsou v uměle vytvořených podmínkách

určení shody nebo rozdílu mezi objekty a jevy Srovnání - myšlenková operace určení shody nebo rozdílu mezi objekty a jevy zahrnuje vyčlenění vlastností a kvantit, stanovení jejich vztahu pravidla - smysluplnost - úplnost - plánovitost při výuce posloupností, mnohoúhelníků, funkcí, rovnic srovnání množin (počet prvků)

Indukce - vyvození obecného závěru ze speciálních případů úplná a neúplná indukce

Analogie stanovení podobnosti vlastností , vztahů mezi dvěma skupinami objektů prostá analogie: z podobnosti objektů v některých vlastnostech vyvozujeme podobnost i v jiných vlastnostech rozšířená analogie: z podobnosti jevů usuzujeme na podobnost příčin př. analogie mezi rovinnými a prostorovými útvary

Zobecnění myšlenková operace logický proces přechodu od jedinečného k obecnému, od méně obecného k obecnějšímu poznatku př. nahrazení konstanty proměnnou

Abstrakce myšlenková operace vyčlenění důležitých vlastností objektů nebo vztahů od dalších nepodstatných a jejich následné odstranění (abstrahování od nich) př. v procesu formování pojmů

Induktivní postupy při vedení hodiny – nové pojmy induktivní hodina (od praxe k teorii) badatelské činnosti související s objevovaným pojmem žáci objevují pojem, vlastnosti, pravidla činnosti ověřující pojem hodnocení úrovně dosažení cílů deduktivní hodina (přímá výuka) (od teorie k praxi) - nový pojem je sdělen (o čem se dnes budeme učit) učitel vysvětluje pojem, předvádí jeho modely procvičení pojmu hodnocení úrovně dosažených cílů