Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 14. května 2018 1
Agendy v oblasti veřejné dopravy: Osnova Agendy v oblasti veřejné dopravy: Legislativa probíhající legislativní procesy Financování dálkové a regionální veřejné služby systém státem nařízených slev pořizování vozidel z OPD a z půjčky EIB Koncepce opatření podle Bílé knihy Koncepce veřejné dopravy tarifní integrace dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 2
Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách Předmět návrhu Transpozice směrnice EP a Rady 2016/2370, kterou se mění směrnice 2012/34/EU, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury (např. nestranné přidělování kapacity dráhy, úprav posuzování hospodářské vyváženosti, povinnosti vertikálně integrovaných společností). Legislativní proces – během května proběhne meziresortní připomínkové řízení – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2019 3
Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Předmět návrhu Implementace nařízení EP a Rady 2016/2338, kterým se mění nařízení č. 170/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici. Legislativní proces – během května proběhne meziresortní připomínkové řízení – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2019 4
Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Bližší vymezení návrhu ve vztahu k fungování IDS: – zakotvení institutu Koncepce veřejné dopravy (dále jen „KVD“) – nová pravidla pro tvorbu plánů dopravní obslužnosti, včetně požadavku na jejich soulad s KVD – požadavek na zajišťování dopravní obslužnosti v souladu s plány dopravní obslužnosti území – aktualizace možností přímých zadání v železniční dopravě, včetně zákazu uzavření smlouvy z důvodu strukturálních a geografických charakteristik dotčeného trhu a sítě – úprava chybných odkazů na ZZVZ 5
Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě Předmět návrhu drobné úpravy licenčního řízení v linkové osobní dopravě řešení právních vztahů mezi dopravcem a cestujícím výrazná změna podmínek podnikání v taxislužbě Legislativní proces – meziresortní připomínkové řízení během letních prázdnin – předložení vládě v říjnu 2018 – předpokládaná účinnost k 1. dubnu 2019 6
Dálkové veřejné služby 2) Financování Dálkové veřejné služby Rok 2018 Finanční rozsah – poskytnuto meziroční inflační navýšení (0,7%). Předmět objednávky nové expresní vlaky linky Ex6 (Praha – Plzeň – Něměcko/Cheb) Rok 2019 Finanční rozsah – předpoklad poskytnutí inflace (2,5 %). snaha o zachování stávajícího rozsahu dopravy (nepředpokládají se redukce s dopadem na provázanost s regionální dopravou) 7
Regionální veřejné služby 2) Financování Regionální veřejné služby Doposud je finanční rámec stanoven prostřednictvím usnesení vlády ČR č. 1132 ze dne 31.8.2009. Prostřednictvím státního rozpočtu poskytnout krajům v roce 2010 dotace v souhrnné výši 2,649 mld. Kč na úhradu kompenzací ve veřejné železniční osobní dopravě. V devíti následujících letech (2011-2019) dotace navyšovat o odpovídající přírůstek průměrného ročního indexu spotřebitelských cen v předcházejícím období. roky 2011 až 2013 - bez inflačního navýšení roky 2014 až 2018 - navýšení o meziroční míru inflace rok 2019 – předpoklad poskytnutí inflačního navýšení (2,5 %). 8
Systém státem nařízených slev 2) Financování Systém státem nařízených slev Usnesení vlády ČR č. 206 ze dne 27.3.2018 - zavedeny nové slevy z jízdného pro seniory, děti, žáky a studenty aktuální předpoklad spuštění – 1. září 2018 - původně se slevy měly vztahovat na regionální dopravu mimo MHD → pokud linky městské dopravy vyjíždějí mimo město, bude sleva platit do/z prvního tarifního budu na území města a dopravce bude po dohodě s objednatelem dále oprávněn vymezit i jiný přestupní bod ve městě, do/z kterého slevy budou platit, nebo určitou dopravní službu ze systému slev vyjmout riziko možné překompenzace – dopravce bude povinen navýšit ve finančním modelu riziko tržeb o odhad výše poskytované kompenzace za žákovské jízdné v době vzniku smlouvy. 9
Pořizování vozidel z OPD a z půjčky EIB 2) Financování Pořizování vozidel z OPD a z půjčky EIB Program přijat usnesením vlády ČR č. 923 ze dne 9. listopadu 2015 1. výzva: alokace – 7,73 mld. Kč (286 mil. Euro) z Fondu soudružnosti EU časové nastavení – 21. července 2017 až 29. června 2018. míra podpory – 85 % příspěvek EU, 15 % vlastní zdroje žadatele žadatelé – objednatel veřejných služeb nebo dopravce Příprava nového podprogramu při využití půjčky od EIB alokace – 29 mld. Kč (12 mld. Kč pro stát, 19 mld. Kč pro kraje) časové nastavení – realizace do 31 prosince 2025. míra podpory – 50 % dotace státu, 50 % vlastní zdroje žadatele 10
Opatření Bílé knihy Koncepce veřejné dopravy V Bílé knize schválené vládou ČR (usnesení č. 465 z 15.6.2015) byly uloženy úkoly pro MD i další objednatele veřejných služeb. Aktuálně řešené úkoly: Legislativně právní – např. provázání objednávek veřejných služeb Metodické – např. zpracování metodiky na členění nákladů v režimu veřejné služby 11
3) Koncepce Tarifní integrace Východisko: Aby bylo možné na liberalizované železnici získat určitý typ jízdního dokladu mezi libovolnými dvěma body české železniční sítě Materiál pro jednání vlády – stanovení spolupráce státních podniků při využití hardware a implementace software Sjednání rámcové smlouvy mezi MD a státním podnikem CENDIS Návrh přístupových smluv pro dopravce a IDS 12
Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 Použitelnost přímého zadání na železnici dle čl. 5 odst. 6 skončí 25. prosince 2023. Doba trvání smluv uzavřených podle čl. 5 odst. 6 mezi 3.prosincem 2019 a 24. prosincem 2023 nesmí překročit deset let → nelze prodloužit ani v případě významné investice. Do 2. prosince 2019 přijmou členské státy opatření, aby postupně dosáhly souladu s článkem 5 a tím se vyhnuly vážným strukturálním problémům, zejména v souvislosti s přepravní kapacitou. Do šesti měsíců od 25. prosince 2020 předloží členské státy Komisi zprávu o pokroku zdůrazňující uzavírání smluv o veřejných službách, které jsou v souladu s článkem 5. 13
Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 Je vhodné, aby vedle režimu přímého zadávání smluv objednatelé přijaly plány otevírání trhu a konkrétními kroky deklarovaly, že podle tohoto plánu se liberalizační kroky budou skutečně realizovat. Pokud takový směr nebude zřejmý, lze očekávat, že vybraná přímá zadání budou komplikována zasláním „alternativních“ nabídek, které mohou vést k efektivnějšímu zajištění předmětných veřejných služeb. V takovém případě má objednatel v zásadě dvě základní varianty postupu: sjednat smlouvu přímým zadáním pouze po omezenou dobu a vypsat standardní nabídkové řízení, nebo po vymezenou dobu uzavřít smlouvu přímým zadáním na základě neformálního výběru mezi jednotlivými nabídkami. 14
Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 15
Děkujeme za pozornost Ondřej Michalčík František Vichta odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy www.mdcr.cz 16